Iranian Agriculture News Agency

پس از امضای تفاهم نامه ایجاد و توسعه شهرک‌های کشاورزی، دامی و شیلاتی در گیلان

آخرین تصمیم ها و تحولات در ساخت شهرک های کشاورزی اعلام شد/ واگذاری 29 شهرک و آمادگی واگذاری 39 شهرک جدید

تفاهم نامه ایجاد و توسعه شهرک‌های کشاورزی، دامی و شیلاتی در گیلان توسط استاندار گیلان و مدیر عامل شرکت شهر‌های کشاورزی کشور به امضاء رسید.

آخرین تصمیم ها و تحولات در ساخت شهرک های کشاورزی اعلام شد/ واگذاری 29 شهرک و آمادگی واگذاری 39 شهرک جدید


تفاهم نامه ایجاد و توسعه شهرک‌های کشاورزی، دامی و شیلاتی در گیلان توسط استاندار گیلان و مدیر عامل شرکت شهر‌های کشاورزی کشور به امضاء رسید.
به گزارش ایانا از استانداری گیلان؛ در راستای سیاست‌های توسعه‌ی امنیت غذایی کشور و به منظور استفاده از ظرفیت مناطق مستعد کشاورزی گیلان و بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک استان تفام نامه‌ای ایجاد و توسعه شهرک‌های کشاورزی، دامی و شیلاتی ظهر امروز به امضای دکتر محمدعلی نجفی استاندار گیلان و سیدنظام الدین سجادی رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور رسید.
نجفی گفت: ستاد راهبری به منظور همکاری و کمک به شناسایی و معرفی سرمایه‌گذاران و متقاضیان واجد شرایط برای ایجاد واحدهای تولیدی در محل شهرک‌ها و کمک دستگاه های اجرایی در استانداری تشکیل می‌شود.
وی گفت: در این تفاهم نامه تأمین اعتبار مورد نیاز برای انجام مطالعات امکان سنجی و طراحی شهرک‌ها، تأمین تسهیلات بانکی مورد نیاز (ریالی- ارزی)، صدور مجوزهای تأسیس و بهره‌برداری برای شهرک‌های مصوب و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و ترویجی مورد نیاز بهره‌برداران ذی ربط از تعهدات شرکت شهر‌ک‌های کشاورزی و کمک و ملزم کردن دستگاه‌های اجرایی ذی ربط استان برای تأمین و تخصیص منابع آب، برق، گاز، تخصیص و واگذاری زمین به شرکت شهرک‌های کشاورزی برای اجرای ایجاد شهرک‌های مصوب در چارچوب قوانین مربوطه، کمک و ملزم کردن دستگاه‌های اجرایی ذی ربط استان برای همکاری و معرفی مناطق مستعد و ارائه مستندات مورد نیاز به منظور تحقق و اجرای مفاد ماده از تعهدات استانداری گیلان است.
نجفی با استقبال از طرح ایجاد شهرک‌های کشاورزی در کشور گفت: استان گیلان می‌تواند به عنوان قطب کشاورزی کشور تأثیر بسزایی در شکل گیری و بهینه شدن این طرح‌ها داشته باشد،
استاندار گیلان با بیان اینکه استان گیلان دارای ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی است، خاطرنشان کرد: اهمیت ایجاد شهرک‌های کشاورزی بر ما پوشیده نسیت و یقین داریم با توجه به نیروهای تحصیل کرده و مراکز تحقیقاتی قوی نتیجه خوبی خواهد داشت.
نجفی خاطرنشان کرد: برای گسترش، شکل گیری و توسعه صنعت کشاورزی در استان هیچ مانعی نمی‌بینیم .
وی ایجاد این شهرک‌ها در استان‌هایی نظیر گیلان را زودبازده عنوان کرد و گفت: این شهرک ها علاوه بر بخش های محصولات باغی و گلخانه ای در بخش های مختلف همچون شیلات می توانند ایجاد شوند.
رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور در این نشست با بیان اینکه استان گیلان قابلیت‌های زیادی در حوزه کشاورزی در سطح کشور دارد، خاطر نشان کرد: گیلان به لحاظ اقلیم می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های تولید و کشت گلخانه‌ای در کشور باشد.
سیدنظام الدین سجادی افزود: 29 شهرک کشاورزی در قالب 650 هکتار زمین در کشور واگذارشده است .
وی خاطر نشان کرد : 23 شهرک دیگر در قالب 450هکتار در حال واگذاری است و مقدمات آماده سازی واگذاری 16 شهرک دیگر برای جذب سرمایه گذار در حال انجام است.
آنچه بر اهمیت کشت گلخانه‌ای می‌افزاید این است که میزان آب مصرفی در کشت گلخانه‌ای به مراتب کمتر از میزان مصرف آن در کشت در فضای باز است.
مدیر عامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور گفت : در حال حاضر 450 هزار هکتار سبزی و صیفی در سطح کشور کشت می شود که با اجرای یک برنامه چندساله، تلاش می کنیم بخش زیادی از این کشت ها به مجتمع های گلخانه ای منتقل شوند تا از این طریق هم در مصرف آب صرفه جویی شود و هم راندمان تولید این محصولات در واحد سطح ارتقا یابد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید