Iranian Agriculture News Agency

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه افتتاح نمایشگاه فیداکسپو مطرح کرد:

افزایش صادرات خوراک دام از 26 هزار دلار به 75 میلیون دلار طی پنج سال اخیر

با تلاش کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیان طی سال‌های گذشته صادرات این محصولات رشد قابل توجهی را تجربه کردند.

افزایش صادرات خوراک دام از 26 هزار دلار به 75 میلیون دلار طی پنج سال اخیر

با تلاش کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیان طی سال‌های گذشته صادرات این محصولات رشد قابل توجهی را تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی امروز شنبه در حاشیه نمایشگاه فیداکسپو با اعلام این خبر گفت: در پنج سال گذشته صادرات خوراک دام و طیور از حدود 26 هزار دلار به 75 میلیون دلار رسیده که این موضوع نشان از پیشرفت کارخانه‌های مربوطه است.

حسن رکنی با اشاره به تولید 8.5 میلیون تن خوراک دام و طیور در کشور افزود: پتانسیل تولید این مواد حدود دو برابر بیشتر از مقداری است که سالانه تولید می‌شود؛ بنابراین ظرفیت کارخانه‌های مربوطه بسیار بیشتر از این بوده و با افزایش تقاضا، نه‌تنها جوابگوی نیاز داخلی خواهند بود، بلکه به موازات آن صادرات نیز می‌تواند افزایش پیدا کند.

به گفته وی، اگرچه تولید شیر در سال گذشته به حدود 10 میلیون تن افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال حدود 10 درصد از این مقدار را به کشورهای مختلف صادر کنیم، اما نباید نقش محوری خوراکی دام را در این زمینه نادیده گرفت؛ زیرا یکی از ملزومات صادرات، تولید محصول استاندارد است که این تولید با برخورداری از خوراک سالم و استاندارد قابل دستیابی خواهد بود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی بیان کرد: همچنین در زمینه مرغ می‌توان بیش از 200 هزار تن در سال صادرات داشت و حداقل 10 درصد تخم‌مرغ تولیدشده را صادر کرد، اما همان طور که گفته شد، ابتدا باید زیرساخت‌های آن مانند خوراک سالم دام و طیور در اولویت قرار گیرد.

رکنی با اشاره به اینکه حدود 650 واحد خوراک در کشور فعالیت دارند که قدمت آن ها به سال 1332 برمی‌گردد، ادامه داد: برای برخورداری مردم از غذای سالم و کافی باید ابتدا دام سالم و بدون مشکل پرورش داد. تولید دام سالم نیز در گرو کیفیت بالای خوراک است؛ بنابراین کارخانه‌های خوراک دام باید همراه با کمیت، کیفیت را نیز مدنظر قرار داده و از این راه سلامت جامعه را تضمین کنند.

وی با بیان اینکه اکنون سرانه تولید شیر در کشور 110 تا 120 کیلوگرم است، تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده این سرانه به بالای 150 کیلوگرم برسد و صادرات آن نیز افزایش پیدا کند؛ ضمن اینکه در چهار ماه نخست امسال 404 هزار تن انواع محصولات لبنی به کشورهای مختلف صادر شده است.

رکنی در پایان با اشاره به اینکه جهش قیمتی در تخم‌مرغ تنها در طول 18 روز اتفاق افتاد، یادآور شد: با توجه به بروز آنفلوآنزا در نیمه دوم سال گذشته، بسیاری از مرغ‌هایی که در بخش تولید بودند، حذف شدند. با این حال، بیش از 90 درصد کاهش به‌وجودآمده با سیاستگزاری‌های آینده‌نگر پوشش داده شد و جو به‌وجودآمده، گرانی تخم‌مرغ را در مقطع کوتاهی از زمان رقم زد؛ این در حالی است که اکنون قیمت این محصول کاهش یافته و به چهارهزار و 500 تومان در هر کیلوگرم رسیده است./

V-960528-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید