Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه نمایشگاه فیداکسپو خبر داد:

40 واحد خوراک دام کد IR دریافت کردند/ تشکیل کمیته ملی سالمونلا در سازمان دامپزشکی

آن دسته از کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیانی که موفق به دریافت کد IR می‌شوند، می‌توانند محصولات خود را به کشورهای مختلف صادر کنند.

40 واحد خوراک دام کد IR دریافت کردند/ تشکیل کمیته ملی سالمونلا در سازمان دامپزشکی

آن دسته از کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیانی که موفق به دریافت کد IR می‌شوند، می‌توانند محصولات خود را به کشورهای مختلف صادر کنند.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در حاشیه نمایشگاه فیداکسپو با اعلام این خبر گفت: بیش از یک‌هزار و 200 کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان و واحدهای تبدیل ضایعات و پودر ماهی و مکمل از سازمان دامپزشکی مجوز بهره‌برداری دریافت کرده و حدود 40 واحد آن در رتبه (الف) قرار گرفته است که کد IR دارد.

مهدی خلج با اشاره به نظارت‌های صورت‌گرفته روی خوراک دام، طیور و آبزیان افزود: کمیته ملی سالمونلا در سازمان دامپزشکی در حال تشکیل است تا بتواند انتقال این باکتری از طریق خوراک دام را تا حد ممکن کاهش دهد.

به گفته وی، از آنجا که 60 درصد هزینه‌های پرورش حیوانات مربوط به خوراک می‌شود، بنابراین باید موادی در اختیار حیوان قرار بگیرد تا هم ضریب تبدیل معقول و هم کیفیت بهداشتی داشته باشد، ضمن اینکه به موازات آن ضایعات نیز به حداقل خود برسد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: کشور ما به واردات مواد اولیه خوراک وابسته بوده که این موضوع مسئولیت نظارت از طرف سازمان دامپزشکی را دوچندان می‌کند؛ بنابراین در این مسیر دو قانون در مجلس به تصویب رسید.

خلج در توضیح این مطلب بیان کرد: هم‌اکنون ممیزی کار را به آن دسته از شرکت‌ها می‌سپاریم که با ضوابط سازمان دامپزشکی هماهنگ باشند و به‌طور مستمر گزارش کار خود را ارائه دهند، البته آیین‌نامه آن در حال تدوین است که بتوان از ظرفیت مردم برای اعمال ممیزی استفاده کرد؛ ضمن اینکه قانون بازتعریف مسئولیت‌ها نیز در همین زمینه سرمایه‌گذاران را موظف می‌کند تا تمام موازین دامپزشکی را رعایت کنند.

وی 80 درصد مواد اولیه مورد نیاز خوراک را وارداتی دانست و ادامه داد: بعد از نظارت بهداشتی بر مواد اولیه‌ای که از مرزهای مختلف وارد کشور می‌شوند، پیگیری و نظارت بهداشتی این مواد تا زمان مصرف بر عهده سازمان دامپزشکی بوده و روزبه‌روز عرصه نظارت‌ها در این زمینه افزایش می‌یابد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


سازمان دامپزشکی؛ وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت بهداشت؟!

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره پرسشی مبنی بر اینکه این سازمان تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی باشد یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزکشی، تأکید کرد: از آنجا که این سازمان یک نهاد سلامت‌محور و بهداشت‌گرا است، بنابراین نقشی محوری در عرصه سلامت عمومی ایفا می‌کند. به همین دلیل نگرانی‌ها و حساسیت‌ها درباره آن بالا است.

خلج معتقد است: اگرچه برخی صاحب‌نظران از قدرت ناکافی سازمان دامپزشکی برای اعمال مسئولیت‌های اجرایی دم می‌زنند، اما باید دید که مشکل از کجاست و آیا می‌توان مسائل را در جایگاه فعلی سازمان دامپزشکی حل کرد یا نه؟ باید پذیرفت که سازمان دامپزشکی نهادی حاکمیتی است که شناسایی مخاطرات بهداشتی، تأیید و واکنش سریع نسبت به آن از وظایف خطیر سازمان دامپزشکی به‌شمار می‌رود؛ بنابراین هر وزارتخانه‌ای که بتواند به‌خوبی در اجرای این امر به سازمان کمک کند، جای دامپزشکی همانجاست.

وی در پایان اظهار کرد: با این حال، به‌نظر بنده سازمان دامپزشکی در جایگاهی که هم‌اکنون قرار دارد و زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کند، می‌تواند تمام مشکلات را برطرف کند./

V-960528-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید