Iranian Agriculture News Agency

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت: شما در مسوولیت قبلی به حوزه واردات محصولات کشاورزی ورود کردید و این خلاف روح قانون بود

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس از ورود خلاف قانون شریعتمداری به موضوع تصمیم‌گیری در خصوص زمان، میزان و نوع واردات محصولات کشاورزی که بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده انتقاد کرد.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت: شما در مسوولیت قبلی به حوزه واردات محصولات کشاورزی ورود کردید و این خلاف روح قانون بود

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس از ورود خلاف قانون شریعتمداری به موضوع تصمیم‌گیری در خصوص زمان، میزان و نوع واردات محصولات کشاورزی که بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده انتقاد کرد.

به گزارش ایانا از خانه ملت، در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم د در مجلس شورای اسلامی، احمدعلی کیخا در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پشت تریبون قرار گرفت و گفت: تلاش روحانی در اتخاذ رویکرد اعتدال و برای حاکمیت قانون، خردگرایی و تدبیر موجب شده است تا این دولت بتواند فرزندان امام و رهبری را زیر یک سقف جمع کند و مانع از شکاف بیشتر در میان نیروهای انقلاب شود.

نماینده مردم زابل ادامه داد: کار ما به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه ما نمایندگان باید از طی درست مسیر از سوی دولت مردان مراقبت کنیم و نگذاریم راهی که آیت‌الله هاشمی به عنوان معمار اندیشه‌های اعتدالی آن را پایه‌گذاری کرده است، به شکست منجر شود.

وی در ادامه وزیر پیشنهادی صنعت را مخاطب قرار داد و گفت: شما رئیس ستاد آقای روحانی بودید و این مسئله منجر به حمایت رئیس‌جمهوری از شما، ارتباط با بخش‌های مختلف، ایجاد رابطه قوی با سایر وزرا می‌شود، ولی می‌دانید مشکل اصلی کشور فقر و بیکاری است و وزارت صنعت، معدن و تجارت یک دستگاه تخصصی است که باید بیشترین نقش را در این باره ایفا کند.

کیخا با بیان اینکه می‌ترسیم درگیری‌های شما با مسئولیت‌های سیاسی قبل وقت شما را بگیرید، تصریح کرد: ما این هراس را داریم که تحت فشار بودن شما توسط افراد سیاسی در انتصاب نیروها، موجب شود تا شما دچار انحراف شوید و دولت در رفع بیکاری و فقر و ایجاد اشتغال باز بمانید.

وی ادامه داد: آقای نعمت‌زاده به خاطر تخصصی که در مدیریت صنعتی داشتند، در زمان ایشان به امور بازرگانی و تجارت کمتر توجه شد؛ هم‌اینک این نگرانی در مورد شما هم وجود دارد که تخصص شما در امور بازرگانی موجب عدم توجه به امور صنعتی و معدنی شود و در رسیدن به اهداف کشور غفلت کنیم.

کیخا با اشاره به مسئولیت پیشین شریعتمداری به عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهوری تصریح کرد: شما در حوزه مسئولیت قبلی‌تان به عنوان معاون اجرایی کشور در حوزه واردات محصولات کشاورزی ورود کردید، در حالی که تصمیم‌گیری در حوزه وزارت جهاد کشاورزی بود و موجب اختلاف در تنظیم بازار شد. اگر این مسئله صحت داشته باشد، این تصمیم برخلاف روح قانون‌گرایی موجود در دولت و تصمیم آقای روحانی است.

این نماینده با بیان اینکه وظیفه همه عمل به قانون است، خاطرنشان کرد: اگر افراد در جایگاه قانونی خود عمل می‌کردند و حرف می‌زدند، بخش عمده‌ای از مشکلات مردم رفع می‌شد. وجود این روحیه در شما دخالت در امور دیگر دستگاه‌ها مانند وزارت کشاورزی را متحمل می‌سازد و به بخش کشاورزی صدمه می‌زند.

کیخا اضافه کرد: شما حق دارید اگر نظری دارید در قالب لایحه دولت پیشنهادات خود را با اقناع کارشناسی نمایندگان تصویب کنید ولی تا تصویب قانون جدید، همه باید به قانون پایبند باشند.

او با بیان اینکه موضع شما در خصوص مسائل زیست‌محیطی در توسعه صنعتی کشور مشخص نیست، ابراز داشت: با توجه به تاکید رئیس‌جمهوری در توسعه صنعتی کشور و برنامه شما، آیا ما شاهد عقب‌گرد در مسائل زیست‌محیطی خواهیم بود؟ مواضع شما باید در این حوزه روشن باشد و مانع از طرح‌هایی شود که موحب تخریب زیست محیطی مناطق می‌شود. بخشی از مشکلات کشور به دلیل انجام پروژه‌هایی که بیش از ظرفیت کشور و آن منطقه بوده و محیط زیست را به خاطر آن تخریب شده است.

نمایده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس با بیان اینکه امروز تجارت آب مجازی یکی از الگوهای توسعه کشور است، عنوان کرد: در برنامه‌های شما ردپایی از الگوهای نوین عملی در سال‌های پیشرو دیده نمی‌شود و اگر قرار باشد پاشنه بر همان روال قبلی باشد و بچرخد، خبری از توسعه کشور نیست. از یک طرف همه می‌گویند بحران آب در کشور وجود دارد و کشور با بحرانی جدی در این حوزه روبه‌رو است ولی کمتر در این باره در رابطه با جهت‌گیری صنعتی کشور دیده می‌شود.

کیخا با بیان اینکه رویکرد شما در توسعه تجارت با کشورهای همسایه روشن نیست، یادآور شد: ما چند سال قبل به پاکستان سفری کردیم. در آنجا سخنان و حرف دل طرف مقابل به صراحت این بود که نگاه شما به تجارت با غرب است و کمتر تمایل به ما دارید و می‌گفتند کالاهای ما از شرق کشور به ایران نمی‌آید بلکه به دوبی می‌رود و از دوبی به ترکیه می‌رود و سپس وارد ایران می‌شود.

وی با بیان اینکه در برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی صنعت ملاحظات زیست محیطی در توسعه صنعتی مورد توجه قرار نگرفته‌، گفت: رئیس جمهوری می‌خواهد شتاب بیشتری به توسعه صنعتی بدهد، آیا این بدان معناست که ما دچار عقب گرد در مسائل زیست محیطی خواهیم شد.

کیخا اضافه کرد: ما معتقدیم همسایگان باید از مزایای توسعه کشور بهره‌مند شوند و اولویت اول توسعه تجاری باشد تا بتوانیم از آن ها به عنوان بازار صادرات استفاده کنیم اما در برنامه اعلامی آقای شریعتمداری این موضوع بیان نشده است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید