Iranian Agriculture News Agency

معاونت بررسی‌هاى اقتصادى اتاق بازرگانى تهران گزارش داد:

ضایعات سالانه مواد غذایی در جهان معادل وزن 9553 نهنگ!/٧۵۰ میلیارد دلار معادل ضایعات ارزشی دورریزهای غذایی

بر اساس گزارش سازمان بین‌المللى غذا و کشاورزى جهان، فائو، سالانه بیش از ١.٣ میلیارد تن مواد غذایى دور ریخته مى‌شود که معادل وزن ۹۵۵۳ نهنگ است.

ضایعات سالانه مواد غذایی در جهان معادل وزن 9553 نهنگ!/٧۵۰ میلیارد دلار معادل ضایعات ارزشی دورریزهای غذایی


بر اساس گزارش سازمان بین‌المللى غذا و کشاورزى جهان، فائو، سالانه بیش از ١.٣ میلیارد تن مواد غذایى دور ریخته مى‌شود که معادل وزن ۹۵۵۳ نهنگ است.

به گزارش ایانا از اتاق تهران، بر اساس برآوردهای صورت گرفته معاونت بررسی‌هاى اقتصادى اتاق به نقل از فائو، تقریباً ٣٠ درصد از محصولات کشاورزى و غذایى قبل از خوردن، ضایع مى‌شوند که معادل ارزشى آن ها ٧۵۰ میلیارد دلار است.
بر اساس این گزارش اهم نکات این گزارش به شرح ذیل است:

*
براى تولید محصولات کشاورزى، منابع مهمى از جمله خاک و آب مصرف مى‌شود. اثرات نامطلوب تولیدات کشاورزى بر خاک مواردى از جمله خارج کردن کلیه ارزش‌هاى غذایى و ارگانیسم‌هاى مفید آن و همچنین افزودن سموم و حشره‌کش را در بر مى‌گیرد. منابع آبى قابل توجهى نیز براى تولیدات کشاورزى لازم است و حدود ۶۹ درصد‏ از کل منابع آبى جهان در بخش کشاورزى مصرف می‌شود.

* تولیدکنندگان محصولات غذایى در برخى کشورهاى جهان روش‌هاى نوآورانه‌اى براى استفاده مجدد از ضایعات غذایى ابداع کرده‌اند. تولید اسنک از موزهاى دهیدراته شده، پرورش نوعى صدف غنى از پروتئین با استفاده از دانه‌هاى ضایعاتى قهوه، استفاده از ضایعات هویج یا آناناس در تولید مکمل‌هاى غذایى از نمونه فعالیت‌هاى جدید در این زمینه است.

*
حدود ٧٩۵ میلیون نفر از جمعیت جهان از گرسنگى مزمن رنج می‌برند. سهم این افراد در کشورهاى در حال توسعه ١٢.٩ درصد و در کشورهاى توسعه یافته حدود ۵ درصد است. مدیریت بهینه تولید و مصرف محصولات کشاورزى و مواد غذایى در کاهش گرسنگى در جهان نقش مهمى دارد.

* تصویر زیر️ وضعیت ضایعات مواد غذایى را در مناطق مختلف اقتصادى جهان نشان می‌دهد. برخلاف تصور، کشورهایى که از گرسنگى بیشترى رنج می‌برند، ضایعات کمترى نیز تولید می‌کنند. نکته جالب این است که علت وجود ضایعات در کشورهاى گرسنه‌تر، عدم دسترسى به فناوری است؛ به عنوان نمونه در هند حدود۵.۸ میلیارد مواد غذایى صرفاً به‌دلیل نبود سیستم‌ها و تکنولوژى‌هاى خنک‌کننده کافى، از بین می‌رود. در کشور کنیا بیش از نیمى از انبه تولیدى قبل از رسیدن به بازار، ضایع می‌شود در حالى که می‌توان با استفاده از تکنولوژى، انبه‌ها را خشک و تبدیل به ورقه‌هاى میوه کرد تا از اتلاف آنها جلوگیرى شود.



* در نظر است برنامه «نجات غذا» (Save Food) سازمان فائو با هدف کمک به کاهش ضایعات مواد غذایى در ٣٣ کشور افریقایى و هم‌چنین کشورهاى لبنان، هند، مالزى، ایران، مصر و اردن انجام شود. اولین پروژه مربوط به این برنامه در ژانویه ٢٠١٧ در کشور روسیه که به طور متوسط سالانه در این کشور ۵۶ کیلوگرم مواد غذایى توسط هر نفر دور ریخته می‌شود، اجرا شد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید