Iranian Agriculture News Agency

با سرمایه‌گذاری 160 میلیارد تومانی و مشارکت بانک کشاورزی آذربایجان شرقی محقق شد:

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین گلخانه شیشه‌ای کشت هیدروپونیک کشور و غرب آسیا/ تدارک تولید بذر F1 در گلخانه‌های مجموعه طی 8 سال آینده

بهره‌برداری رسمی از بزرگ‌ترین گلخانه شیشه‌ای کشور همزمان با آغاز برداشت محصولات کشت شده در 31 هکتار فضای مسقف اختصاص یافته، اواسط پاییز 96 با حضور مسئولان ارشد بخش کشاورزی کشور آغاز می‌شود.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین گلخانه شیشه‌ای کشت هیدروپونیک کشور و غرب آسیا/ تدارک تولید بذر F1 در گلخانه‌های مجموعه طی 8 سال آینده

بهره‌برداری رسمی از بزرگ‌ترین گلخانه شیشه‌ای کشور همزمان با آغاز برداشت محصولات کشت شده در 31 هکتار فضای مسقف اختصاص یافته، اواسط پاییز 96 با حضور مسئولان ارشد بخش کشاورزی کشور آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به جلفا، مدیرعامل مجموعه "ارس تارلا امین" در ابتدای نشست با خبرنگاران، با بیان اینکه پروژه احداث بزرگ‌ترین گلخانه شیشه‌ای کشور از سال 93 خورشیدی کلید خورد و پس از یک سال اقدامات ساختاری روی زمین‌های غیرهموار در چهار سطح تسطیح شد، گفت: اهمیت اقدام یادشده از آنجا دوچندان می‌شود که هر سطح از این اختلاف زمین‌ها با سطح دیگر 10 متر بود.

حسین حضرتی با بیان اینکه از 50 هکتار زمین اختصاص یافته به پروژه، 31 هکتار آن مسقف است، اعلام کرد: برای تکمیل این طرح 160 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است که 50 درصد آن از طریق بانک کشاورزی تأمین شده است.

وی با بیان اینکه با اجرای این پروژه به استثنای مجموع شاغلان سال‌های اخیر برای امر احداث در نهایت 230 نفر در امر کشت و تولید شاغل خواهند بود، افزود: البته پیش از اینکه پروژه به مرحله امروز خود برسد، چهارهزار و 500 تن محصول از سطح 11 هکتار اولیه برداشت شده بود که 85 درصد آن به کشورهای روسیه، قطر و دوبی صادر شده بود.

مدیرعامل شرکت "ارس تارلا امین" که محصولات آن در بازار کشورهای هدف با برند "آتا ویتا" عرضه می‌شود، بیان کرد: با احتساب کشت محصولات در کل 31 هکتار گلخانه شیشه‌ای در آستانه بهره‌برداری، 14 هزار تن محصول در سال برداشت خواهد شد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


تولید بذر F1 در 350 هکتار از گلخانه‌های مجموعه تا هشت سال آینده

یوسف ابراهیمی، سرمایه‌گذار و مسئول بزرگ‌ترین گلخانه شیشه‌ای غرب آسیا با اشاره به مواهب اجرای این دست از پروژه‌ها که در امر کاهش محسوس مصرف آب و انواع سوخت و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و همچنین تغذیه‌ای حائز اهمیت و ارزش بالا هستند، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته واحد تحقیق و توسعه شرکت ارس تارلا امین تا هشت سال آینده تولید بذر F1 در گلخانه‌های این شرکت تولید و به کشاورزان سراسر کشور عرضه خواهد شد.

وی که پیش از فعالیت در حوزه کشاورزی به اتفاق برادرانش در حوزه فولاد و همچنین صرافی فعالیت داشته است، با اشاره به اینکه جهت تأمین تجهیزات با کیفیت مورد نیاز برای ایجاد چنین گلخانه مجهزی با 14 شرکت خارجی مذاکره شد و در نهایت با یک شرکت معتبر هلندی به‌صورت مشروط به تفاهم سازنده‌ای رسیدیم، ادامه داد: هدف استراتژیک این مجموعه در ورود به تولید کشاورزی در کنار فعالیت‌های اقتصادی در حوزه فولاد و صرافی، ایجاد پکیج کامل و سالم سالاد برای مردم است که با تولید سبزی و صیفی‌جات کیفی میسر می‌شود.


این سرمایه‌گذار بخش خصوصی در اشاره به چالش‌های ریز و درشتی که در مسیر تکمیل این گلخانه طی شده است به دشواری‌های تأمین کود از طریق واسطه‌هایی که باعث افزایش هزینه تمام‌شده محصول نهایی و کاهش نقدینگی مجموعه می‌شدند، اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه در کنار حمایت‌های ویژه مدیران بانک کشاورزی استان آذربایجان شرقی، مسئولانی مانند مهندس طهماسبی، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی و دکتر کلانتری نیز با درک مسئولانه شرایط مدیریت این گلخانه، با کمک به صدور مجوزواردات کود به خود این شرکت، شرایطی را فراهم کردند تا از این پس کود مصرفی گلخانه با نصف قیمت قبل از ترکیه تأمین شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه یک مورد مشابه از همین گلخانه در باکوی آذربایجان نیز موجود است، اضافه کرد: البته تفاوتی که میان این دو هست در طرح توسعه گلخانه شرکت ماست که قرار است 250 هکتار دیگر نیز به آن اضافه شود.

صدرالله اسکندری، مشاور و مجری طرح گلخانه شیشه‌ای ارس نیز در این نشست در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران مبنی بر مدت زمان بازگشت سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته گفت: اگرچه امسال هر عامل غیرقابل کنترلی می‌تواند سرمایه‌گذاری انجام‌شده در کشت یک میلیون نشاء را به مخاطره اندازد، اما تلاش شده تا با حداکثر تدبیرهای کارشناسی ممکن، ضریب این ریسک به حداقل میزان ممکن کاهش یابد.

وی با بیان اینکه سه بحث از ابتدای راه‌اندازی این پروژه مد نظر سرمایه‌گذاران طرح بوده است، اظهار کرد: استقبال از سیستم گلخانه‌های هیدروپونیک در سطح وسیع، بحث اشتغال‌زایی و تولید محصول سالم و عاری از مخاطرات زیستی و در واقع کنترل‌شده، ازجمله شاخص‌های مؤثر در این تصمیم‌گیری بوده است.


لازم به ذکر است، سیستم این مجموعه گلخانه‌ای از نوع VENLO شیشه‌ای و کشت به‌صورت هیدروپونیک به همراه سامانه اتوماسیون و کنترل کلیمای هوشمند بوده و نوع اسکلت، دریچه‌های تهویه، ناودان‌های جمع‌آوری آب باران و آب تغلیظ، ساختمان گلخانه و تأسیسات جانبی، واحدهای سورتینگ و بسته‌بندی سامانه‌های تهویه، گرمایش، آبیاری و تغذیه مبتنی بر فناوری‌های نوین جهان و برای نخستین‌بار در کشور است که در منطقه آزاد ارس اجراشده و محصولات آن به‌صورت انبوه از اواسط پاییز وارد بازار می‌شود.

این پروژه قرار است همزمان با آغاز برداشت محصول در اواسط پاییز امسال با حضور مسئولان بلندپایه بخش کشاورزی کشور به بهره‌برداری رسمی برسد./

S-960529-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید