Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی عنوان کرد؛

لزوم توسعه باغ‌ها در اراضی شیب‌دار دیم برای کاهش کوله‌بری/ آذربایجان غربی سومین تولید کننده محصولات باغی در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: احیا و توسعه اراضی مرزی در جهت ایجاد و تثبیت اشتغال برای مرزنشینان و استفاده از توان این افراد برای تولید است و در صورتی که نیازهای معیشتی این مردم تأمین شود دیگر نیازی به کوله بری نخواهند داشت.

لزوم توسعه باغ‌ها در اراضی شیب‌دار دیم برای کاهش کوله‌بری/ آذربایجان غربی سومین تولید کننده محصولات باغی در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: احیا و توسعه اراضی مرزی در جهت ایجاد و تثبیت اشتغال برای مرزنشینان و استفاده از توان این افراد برای تولید است و در صورتی که نیازهای معیشتی این مردم تأمین شود دیگر نیازی به کوله بری نخواهند داشت.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، اسمعیل کریم زاده در جلسه پیگیری اجرایی کردن طرح جامع استفاده از ظرفیت های تولید و اشتغال پایدار در مناطق مرزی از طریق توسعه باغات در اراضی شیب دار که با حضور مسئول هماهنگی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در ایجاد باغات مثمر در اراضی شیبدار و هیئت همراه برگزارشد، اظهارکرد: با توجه به اینکه آذربایجان غربی استانی مرزنشین است اجرای این طرح باعث بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان این استان و کاهش شغل کوله بری در استان می شود .

کریم زاده بیان کرد: با توسعه باغات در اراضی شیب داردیم در شهرستان پیرانشهر ما توانسته ایم در دو مقطع در سطح بیش از 1400 هکتار ازاراضی را احیا و برای کوله بران ساکن در این شهرستان مرزی اشتغالزایی کنیم .

وی تصریح کرد: در این استان پتانسیل های خوبی جهت توسعه باغات در اراضی شیب داردیم و اراضی آبی خارج از حوزه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد که از 17 شهرستان استان، به غیر از 9 شهرستان واقع شده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در حدود 7 شهرستان با توجه به میزان پراکنش و بارندگی مناسب سالانه امکان اجرای این طرح وجود دارد.

کریم زاده افزود: در سال های گذشته در سطح 21 هزار هکتار ازاراضی آبی و 15 هزار هکتار ازاراضی شیب دار واقع در شهرستان های مستعد استان عملیات شناسایی و استعداد یابی اجرای این طرح انجام و مطالعه شده است .

وی تصریح کرد: در شهرستان های سردشت، اشنویه، پلدشت، خوی، ماکو و پیرانشهر و چند دهستان شهرستان ارومیه که دارای بارندگی بیش از 400 میلی متر در سال هستند این طرح قابلیت اجرایی را دارد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۴ طرح مهار رودخانه های مرزی در استان های مرزی کشور آغاز شده و قرار است در قالب یک طرح چهارساله اتمام یابد، ادامه داد: از محل اعتبارات مهار رودخانه های مرزی استان تا پایان سال 97 در حدود 61 هزار و 570 هکتار از اراضی استان به سیستم های نوین آبیاری تجهیز می شود.

کریم زاده گفت: جهت استفاده از سرمایه گذاری های انجام شده در تجهیز اراضی، نظام های بهره برداری با حضور تشکل های کشاورزی جهت بهره برداری مدرن از این اراضی ایجاد شده است که در قالب کشت صنعت های کوچک مقیاس و شرکت های سهامی زراعی به کشاورزان واگذار می شود که با تجهیز 61 هزار و 570 هکتار ازاراضی مرزی استان علاوه بر افزایش راندمان آبیاری با مهار آبهای مرزی، بستر های لازم برای تثبیت جمعیت در مناطق مرزی و افزایش تولید و اشتغال فراهم می شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: جلوگیری از تخریب اراضی و پیشگیری از تغییر کاربری‌های نامناسب زمین‌های کشاورزی و ملی، استفاده از روان آب‌های سطحی، استفاده بهینه ازآب با هدف افزایش بهره‌وری در باغ‌های دیم، حفاظت از آب و خاک و اجرای عملیات آبخیزداری از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

مهدی مسچی مسئول هماهنگی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در ایجاد باغات مثمر در اراضی شیبدارنیز در این جلسه با بیان اینکه این طرح در سه استان مرزی کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی اجرا می شود، گفت: هدف اصلی از اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار استفاده از روان آبها و ایجاد کمربند سبز در جهت افزایش بهره وری در اراضی دیم است.

مسچی افزود: ترویج، آموزش، تحقیقات، مکانیزاسیون و استفاده از مهندسان ناظر باغات توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی از بسترهای پشتیبان اجرای طرح توسعه باغات دیم مثمر در اراضی شیبدار است .

وی با بیان اینکه استان آذربایجان غربی شرایط مساعدی به لحاظ تنوع اقلیمی و محصولات باغی را دارد، بیان کرد: یکی از رویکردهای مهم در وزارت جهاد کشاورزی اصلاح باغات موجود است که در این زمینه به دنبال برنامه‌های علمی و عملی در باغات هستیم.

این مسئول ادامه داد: توسعه باغات در اراضی شیب دار علاوه بر اشتغالزایی پایدار برای بهره برادران مناطق مرزنشین و کاهش ریزگردها ، علاوه بر اقتصادی کردن تولید محصولات باغی، در کاهش مهاجرات روستائیان به شهرها و کاهش کوله بری در مناطق مرزی کشور تاثیر زیادی خواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با اشاره به مزایاو اهداف اجرای این طرح در استان ، گفت : استان آذربایجان غربی از نظرتولید محصولات باغی در رتبه سوم کشوری و از نظر سطح زیر کشت رتبه هفتم کشوری قرار دارد .

عبداله فتح اله زاده افزود: با توجه به اشتغال 32.7 درصدی جمعیت استان در بخش کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده 25 درصدی تولید محصولات کشاورزی ، توسعه پایدار این بخش در رونق اقتصادی استان تاثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید