Iranian Agriculture News Agency

مدیر بیوتکنولوژی و آزمایشگاه مرکزی مؤسسه رازی خبر داد:

شناسایی 70 گونه عقرب در سطح کشور/ دومین گونه جدید عقرب در جهان در استان هرمزگان

مدیر بیوتکنولوژی و آزمایشگاه مرکزی مؤسسه رازی گفت: در 10 سال گذشته در قالب پروژه های تحقیقاتی مؤسسه تعداد عقرب های شناسایی شده در سطح کشور از 22 گونه به بیش از 70 گونه افزایش یافته است.

شناسایی 70 گونه عقرب در سطح کشور/ دومین گونه جدید عقرب در جهان در استان هرمزگان

رئیس آزمایشگاه رفرانس تحقیقات عقرب مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از دومین گونه جدید عقرب در جهان به نام "همی اسکورپیوس شاهی" در استان هرمزگان خبر داد.

به گزارش ایانا از مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، دکتر شاهرخ نویدپور با اشاره به فعالیت های آزمایشگاه رفرانس این مؤسسه اظهار کرد: در راستای فعالیت های مشخص شده برای تحقیقات ملی عقرب این مؤسسه و شناسایی عقرب های ایران و کشورهای منطقه، در 10 سال گذشته درقالب پروژه های تحقیقاتی مؤسسه و نیز پروژه هایی که با دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام شد، تعداد عقرب های شناسایی شده در سطح کشور ازحدود 22 گونه به بیش از 70 گونه افزایش یافته است.

مدیر بیوتکنولوژی و آزمایشگاه مرکزی مؤسسه رازی با اشاره به شناسایی آخرین گونه جدید عقرب در ایران ادامه داد: بر اساس فعالیت های تحقیقاتی و نمونه های ارسالی از مناطق مختلف کشور، طی کار مطالعاتی مشترک میان مؤسسه رازی و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (در قالب پایان نامه دکترا)، عقربی ارسال شد که بر اساس رفرانس های معتبر، به عنوان عقرب جدید شناسایی شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از مطالعاتی که جدید بودن این گونه را مشخص می کرد، این عقرب به یکی از مراکز بین المللی در کشور چک، ارسال شد و پس از تأیید، به پاس زحمات دکتر شاهی دانشجوی این حوزه، پیشنهاد شد عقرب به نام وی نامگذاری شود.

نویدپور گفت: تا پیش از این مطالعه گونه عقرب همی اسکورپیوس که یکی از خطرناکترین گونه های عقرب در ایران محسوب می شود، پنج گونه بود که با این مورد به شش گونه افزایش یافته است.

وی بیان کرد: البته یک گونه دیگر از عقرب های همی اسکورپیوس نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی زنجان شناسایی شده بود که هنوز به تأیید نهایی نرسیده است.

مدیر بیوتکنولوژی و آزمایشگاه مرکزی مؤسسه رازی تأکید کرد: این گونه عقرب که به تازگی شناسایی شده از خانواده همی اسکورپیده است که خطرناک ترین عقرب درایران و جهان محسوب می شود و بیشترین میزان مرگ ناشی از عقرب زدگی را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این عقرب بر اساس مطالعات انجام شده تاکنون تنها در محدوده جغرافیایی استان هرمزگان یافت شده است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید