Iranian Agriculture News Agency

گزارش وزیر پیشنهادی نیرو از وضعیت سدهای کشور و میزان منابع آب کشور


وزیر پیشنهادی نیرو با بیان این‌که راهکار سه سطحی برای مدیریت منابع آب در برنامه من وجود دارد، گفت: امروز در آستانه بحران در حوزه آبی قرار داریم و باید عاقلانه اندیشه کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: انتصاب عملکرد گذشته از ابتدا تاکنون به بنده دور از حقیقت است و من تنها پاسخگوی دوران خود هستم.

وی افزود: ایران با توجه به شرایط اقلیمی یعنی کمبود بارش، پراکندگی بارش در طول سال به‌صورت نامتوازن شرایط خاصی دارد و در بین کشورهای کم‌آب و در محدوده خشک و نیمه خشک قرار دارد، بنابراین مهار آب‌های سطحی جزو برنامه‌های ملی ایران است.

وزیر پیشنهادی نیرو با طرح این پرسش که آیا به‌خاطر برخی مشکلات باید از عملکرد 600 سد دیگر چشم‌پوشی کنیم و به باد حمله قرار دهیم؟ تصریح کرد: تاکنون 87 سد بزرگ در دنیا شکسته است و آثار و خسارات داشته است، اما در کشور ما یک مورد هم نداشتیم. 5 مورد در ژاپن و چندین مورد هم در آمریکا بوده است.

بیطرف عنوان کرد: یکی از پروژه‌هایی که دارای مشکلات فنی است، سد لار است که قبل از انقلاب توسط یکی از قدرترین پیمانکاران جهانی ساخته شده، اما همچنان مشکل دارد.

واکنش به چند اظهارنظر

وی در واکنش به چند اظهارنظر توسط برخی نمایندگان مخالف، گفت: در مورد سد سیوند و نگرانی که آثار باستانی را زیر آب ببرد، این درست نیست. تراز سرریز سد سیوند تا پایه آثار تاریخی پاسارگاد 35 متر اختلاف ارتفاع دارد.

وزیر پیشنهادی نیرو متذکر شد: با تلاش 15 گروه کاوشگری مسائل شناسایی شده است. سد 15 خرداد اقدام بزرگ ایران برای تامین آب شهر قم است. مشکلاتی هم دارد، اما این سد کار می‌کند و قابل بهره‌برداری است. یا به کمک زرینه‌رود آب تبریز، آذرشهر سقز و میاندوآب تامین می‌شود. ملت ایران باید به خود ببالد که چنین مهندسان و مدیرانی دارند.

وضعیت سدهای کشور

بیطرف عنوان کرد: ایران کشوری است که با توجه به شرایط اقلیمی، کمبود و پراکندگی بارش، توزیع نامتوازن بارش در پهنه سرزمین شرایط خاصی دارد.

وی ادامه داد: این فعالیت آغاز شده و امروز شاهد وجود 169 سد مخزنی بزرگ، 200 متوسط و 220 سد مخزنی کوچک هستیم.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: این 600 سد نعمتی برای تامین آب شرب و جزو افتخارات ماست. صنعتگران ما زحمات زیادی کشیدند. هر کار خوبی نقاط ضعفی هم دارد.

بیطرف تاکید کرد: نباید به خاطر مشکلات جزیی برای 10 سد، عملکرد خوب این 600 سد را نادیده بگریم؟

وزیر پیشنهادی نیرو در واکنش به اظهارنظری درباره عضویت بیطرف در چند شرکت، افزود: در حال حاضر فقط عضو هیات مدیره یک شرکت هستم که در صورت کسب رای اعتماد مجلس، از آن هم استعفا می‌دهم.

بیطرف با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه برق، گفت: اجرای برنامه‌های کاهش تلفات انرژی در اولویت برناه‌های وزارت نیرو قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جهت‌گیری‌ها، تامین انرژی مورد نیاز کشور براساس برنامه‌های راهبردی وزارت نیرو است.

وی با تاکید بر این‌که ایجاد رقابت در عرصه انرژی، بهبود تعاملات با بنگاه‌های صنعتی، از جمله برنامه‌های من در وزارت نیرو خواهد بود، افزود: از دیگر برنامه‌های من، ارتقای متوسط راندمان حداقل به میزان سالانه یک درصد و رساندن به شاخص 40 درصدی، تک‌رقمی کردن تلفات برق، توسعه زیرساخت‌های هوشمندسازی برق، توسعه تحقیق و فناوری برای گسترس توانمندی صنعت برق و... است.

وزیر پیشنهادی نیرو در ادامه با اشاره به برنامه‌های خود در بخش آب، اظهار داشت: همه می‌دانیم مساله آب یک دغدغه جهانی و در کشور ما یکی از مهم‌ترین چالش‌های ملی است که در آستانه بحران قرار دارد.

میزان منابع آب کشور

بیطرف افزود: به دلیل تداوم خشکسالی، منابع آب تجدیدپذیر آب به حدود 120 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است. به این ترتیب بخش‌هایی از سرزمین ایران وارد شرایط کمبود آبی شده‌اند. 62 درصد از مساحت کشور از مرز تنش کشور عبور کرده و 54 درصد متاسفانه وارد شرایط تنش آبی شده است.

وی با بیان این‌که رودخانه‌های کشور به شدت کم‌آب شده و یا خشکیده است، عنوان کرد: متاسفانه مصرف بی‌رویه آب همچنان ادامه دارد. میزان مصرف آب کشور حدود 100 میلیارد مترمکعب در سال‌های اخیر بوده که 40 درصد از منابع آب سطحی و 60 درصد از منابع آب زیرزمینی است.

وزیر پیشنهادی نیرو تصریح کرد: منابع آب زیرزمینی، از منابع استراتژیکی کشور دچار مشکلات عدیده‌ای شده و تاکنون بیش از 120 میلیارد مترمکعب از این ذخایر استراتژیک کاسته شده است.

بیطرف متذکر شد: اگرچه در سال‌های اخیر اقدامات موثری صورت گرفته و کارهایی برای تامین آب شهرها صورت گرفته، اما باید بگوییم امروز در آستانه بحران قرار داریم و باید عاقلانه اندیشه کنیم و باید همه دست به دست هم دهیم و همه نهادها تحت مقام معظم رهبری باید بتوانیم کشور را از این مرحله عبور دهیم.

راهکاری برای مدیریت منابع آب

وی با طرح این پرسش که با این شرایط چه باید کرد؟ و راهکار اساسی برای خروج از بحران و حرکت به سمت توسعه پایدار چپیست؟ گفت: با توجه به مطالعات گسترده و شنیدن نظرات متخصصان و صاحب‌نظران، بر این باورم راهکار اساسی، بهبود، اصلاح و ارتقای مدیریت در بخش آب کشور است.

وزیر پیشنهادی نیرو افزود: در سال‌های گذشته سیاست مدیریت وزارت نیرو، مهار حداکثری، استحصال حداکثری از منابع آب و روان‌آبها بود. اما در سال 82 به این نتیجه رسیدیم که مدیریت یک‌جانبه و مدیریت تامین درست نیست. باید مدیریت دوجانبه باشد و هم سمت تولید و هم تامین را ببینیم.

بیطرف با بیان این‌که مدیریت سه‌سطحی در برنامه من دیده شده است، گفت: مدیریت در سطح ملی، مدیریت در سطح حوزه آبریز، از جمله آنها است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبخانه سد گتوند روند شوری آن کنترل شده و در رابطه با دریاچه ارومیه نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است و ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید