Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خبر داد:

خرید تضمینی خرما و کشمش مشروط شد

با توجه به عرضه کوتاه‌مدت برخی محصولات کشاورزی، امکان سوءاستفاده دلالان از دسترنج کشاورزان وجود دارد. به همین دلیل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خرید تضمینی برخی محصولات را به‌صورت مشروط انجام خواهد داد.

خرید تضمینی خرما و کشمش مشروط شد

با توجه به عرضه کوتاه‌مدت برخی محصولات کشاورزی، امکان سوءاستفاده دلالان از دسترنج کشاورزان وجود دارد. به همین دلیل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خرید تضمینی برخی محصولات را به‌صورت مشروط انجام خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون در سطح تولید و عرضه کشمش و خرما قرار داریم، گفت: کشمش و خرما در بازه زمانی کوتاه یک تا دو ماهه، با حجم زیادی تولید و عرضه شده که این امر باعث کاهش قیمت و سوءاستفاده سودجویان می‌شود.

حسین صفایی افزود: سازمان تعاون روستایی با اجرای طرح خرید تضمینی مشروط سعی دارد تا از سوءاستفاده‌ها جلوگیری کند.

وی در تشریح این طرح بیان کرد: مراکز تعیین‌شده سازمان تعاون روستایی محصول کشمش و خرما را از کشاورزان تحویل می‌گیرند و در سردخانه‌ها نگهداری کرده و مبلغی به‌عنوان علی‌الحساب برای تأمین نقدینگی در اختیار آنان قرار می‌دهد.

صفایی ادامه داد: کشاورزان سه ماه فرصت دارند تا محصول خود را بازاریابی و مشتریان مناسبی برای آن پیدا کنند. در این مدت مراکز سازمان تعاون روستایی محصول را به شکل امانی نزد خود با بهترین کیفیت نگهداری می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه مبلغ پرداختی علی‌الحساب بوده، عنوان کرد: به ازای هر کیلوگرم کشمش، دوهزار تومان و هر کیلوگرم خرما یک‌هزار و 400 تومان پول به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود تا به‌طور موقت نقدینگی آنها تأمین شود.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از آغاز خرید تضمینی سیب درختی درجه سه در برخی استان‌ها خبر داد و یادآور شد: با هدف حمایت از تولیدکننده، سازمان تعاونی روستایی، خرید تضمینی سیب درجه سه را از استان‌های تولیدکننده این محصول به‌ویژه آذربایجان غربی با ایجاد مراکز خرید آغاز کرده است.

صفایی تأکید کرد: این محصول هم‌اکنون هر کیلوگرم به قیمت 280 تومان از باغداران خریداری شده و در کارخانه‌های فرآوری به کنسانتره تبدیل می‌کند که این محصول پس از دو سال نیز عامل مصرف و عرضه در بازار است.

وی با بیان اینکه این قیمت بر اساس نرخ خرید تضمینی سال گذشته است، خاطرنشان ساخت: شورای اقتصاد هنوز قیمت خرید تضمینی این محصول را تعیین نکرده، به همین دلیل سازمان مرکزی تعاون روستایی به‌طور موقت با این قیمت سیب درجه سه را به‌صورت علی‌الحساب از باغداران خریداری می‌کند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اضافه کرد: این قیمت 30 درصد بالاتر از قیمتی است که در بازار سیب درجه سه به فروش می‌رسد.

صفایی با بیان اینکه ۷۲ درصد مطالبات تولیدکنندگان کشمش در سال گذشته مربوط به یارانه تولید ۲۵۴ هزار تن از این محصول را به آنها پرداخت کرده‌ایم، اظهار کرد: خرما و کشمش جزو محصولاتی هستند که در دو ماه از سال برداشت و عرضه دفعی آن به بازار طول می‌کشد و در مابقی ایام سال به بازار مصرف می‌رسد و این عامل باعث می‌شود تا قیمت این محصول در فصل برداشت به شدت کاهش پیدا کند و در واقع طرح خرید تضمینی مشروط خرما به همین سبب اجرایی شده چرا که ایران سالانه حدود یک میلیون تن خرما تولید می‌کند و به‌عنوان مثال در سال گذشته حدود ۱۶۱ هزار تن از این محصول به کشورهای مختلف صادر کردیم.

وی خرید حمایتی محصولات مختلف ازجمله شیر خام و گوجه‌فرنگی را از دیگر اقدامات سازمان تعاون روستایی عنوان کرد و گفت: از سال ۱۳۹۱ خرید حمایتی شیر آغاز شده و این طرح سبب بهبود قیمت شیر خام به هر کیلو گرم یک‌هزار و ۳۰۰ تومان و پرداخت نقدی از سوی کارخانه‌های لبنی به جای پرداخت دو تا چهار ماهه شده است که در راستای این طرح روزانه ۷۵۰ تا یک‌هزار تن شیر خام در هشت استان کشور خریداری می‌شد و به شیر خشک یا خامه برای صادرات یا عرضه در داخل تبدیل می‌شد که این اقدام صادرات بی‌سابقه ۲۶ هزار و ۵۰۰ تنی شیر خشک را در کنار کاهش واردات ۱۰ هزار تنی کره به همراه داشت.

صفایی در پایان افزود: در گذشته خراسان، تهران، فارس و اصفهان قطب‌های تولید گوجه‌فرنگی در کشور بودند، صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با این محصول نیز در این استان‌ها بیشتر رشد و توسعه پیدا کرد، اما در ادامه تولید این محصول به استان‌های جنوبی کشور مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان و جنوب فارس منتقل شد و رابطه گذشته تولید و صنعت در زمینه این محصول به هم خورد بنابراین در راستای حمایت از تولیدکنندگان گوجه‌فرنگی که در سال گذشته با مشکل مواجه شده بودند، حدود ۱۰۰ هزار تن از این محصول خریداری شد./

G-960529-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید