Iranian Agriculture News Agency

جری لوییس، کمدین معروف آمریکایی درگذشت

جری لوییس، کمدین معروف آمریکایی درگذشت



جری لوییس کمدین معروف آمریکایی در سن نود و یک سالگی درگذشت.


جری لوئیس (به انگلیسی: Jerry Lewis) (زاده ۱۶ مارس ۱۹۲۶ - درگذشته ۲۰ مارس ۲۰۱۷) بازیگر، کمدین، تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان سرشناس آمریکایی بود. او بیشتر به خاطر بازی در فیلم‌های کمدی در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی و ژست‌های بامزه‌اش و بنیاد خیریه‌اش مشهور بود.

جری لوییس در طول مدت عمر حرفه‌ای خود جوایز متعددی را از جشنواره فیلم کمدی آمریکا، دوربین طلایی، اتحادیه منتقدین فیلم لوس آنجلس و جشنواره فیلم ونیز از آن خود کرده‌است و در منطقه یادبود مشاهیر هالیوود دو ستاره برای خود دارد. سیارک ۱۱۵۴۸ به نام اوست.

لوییس پایان عمر خود در لاس وگاس و نوادا زندگی می‌کرد. لوییس در سال ۱۹۴۶ با «دین مارتین» زوجی موفق را تشکیل دادند. این دو در کنار برنامه‌های شبانه که بسیار محبوب مردم بود، در چندین فیلم کمدی ظاهر گشتند که از موفقیت بالایی برخوردار شدند. این گروه دو نفره ده سال بعد منحل شد.

جری لوئیس، کمدین مشهور آمریکایی، پیش از این در سال گذشته مجموعه‌ای از فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های خصوصی خود را به کتابخانه کنگره آمریکا داده است.

این مجموعه از آن جهت ارزش دارد که در آن نسخه‌هایی کمیاب و حتی نایاب از کارهای این کمدین مشهور هست. از جمله فیلم‌هایی که او از سر تفنن ساخته است.

جری لوئیس از اینکه کتابخانه کنگره آمریکا خواستار در اختیار گرفتن آثار او شده، ابراز خوشنودی کرده بود.

فیلم‌های جری لوئیس در ایران با دوبله حمید قنبری، سال ها از محبوب‌ترین آثار کمدی بود. "بوئینگ بوئینگ"، "دنیای دیوانه دیوانه دیوانه" و "پروفسور دیوانه" از جمله فیلم‌های جری لوئیس بود که در ایران شهرت داشت.

او می‌گوید که خود را موظف به خنداندن مردم می‌دانسته است.

یکی از جالب ترین فیلم‌هایی که در مجموعه جری لوئیس وجود دارد، فیلم‌هایی است که او بین دو کار حرفه ای اش می‌ساخته: فیلم‌هایی با حضور همسایگانش و فقط برای دل خودش. البته او همسایگان سرشناسی مثل تونی کورتیس، جنت لی و دین مارتین داشته است.

آقای ماشون، نظم جری لوئیس در نگهداری کارهای تلویزیونی، سینمایی، رادیویی و صحنه‌ای‌اش را ستایش می‌کند.

بخشی از این فیلم‌ها به کتابخانه کنگره آمریکا اهدا شده و بخشی دیگر را کتابخانه از آقای لوئیس خریده است.

جری لوئیس قرار است تا سه هفته دیگر از محل نگهداری آثارش در کتابخانه کنگره آمریکا در شهر واشنگتن بازدید و همان روز برنامه ای زنده در یکی از حومه‌های پایتخت آمریکا اجرا کند.

آقای لوئیس بیش از 60 سال در جمع آوری پول برای بیمارانی که دچار تخریب یا اخلال در بافت‌های ماهیچه ای هستند، فعالیت کرده و 2 میلیارد و 600 میلیون دلار در این سال ها برای این بیماران جمع آوری کرده است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید