Iranian Agriculture News Agency

در هفته دولت رخ خواهد داد؛

افتتاح 651 پروژه بخش کشاورزی کرمانشاه با اعتبار بیش از 112 میلیارد تومان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه گفت: همزمان با گرامیداشت هفته دولت 651 پروژه عمرانی و تسهیلاتی با اعتباری بالغ بر 112 میلیارد تومان و اشتغالزایی 2هزار و 766 نفر در بخش کشاورزی استان کرمانشاه به بهره برداری می رسد.

افتتاح 651 پروژه بخش کشاورزی کرمانشاه با اعتبار بیش از 112 میلیارد تومان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه گفت: همزمان با گرامیداشت هفته دولت 651 پروژه عمرانی و تسهیلاتی با اعتباری بالغ بر 112 میلیارد تومان و اشتغالزایی 2هزار و766 نفر در بخش کشاورزی استان کرمانشاه به بهره برداری می رسد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه، خسرو شهبازی در نشست خبری هفته دولت افزود: از این تعداد پروژه افتتاحی ؛ 615 پروژه عمرانی و 36 پروژه تسهیلاتی است .

وی با تشریح طرح های افتتاحی در هفته دولت تصریح کرد: این طرح ها شامل 594 طرح سیستم های نوین آبیاری، 3 طرح شبکه های فرعی رودخانه مرزی، 9 استخر ذخیره آب، 5 طرح تولیدات دامی، 23 طرح باغبانی، 6 طرح شیلاتی و 11 طرح مربوط به صنایع کشاورزی است .

شهبازی خاطر نشان کرد: علاوه بر طرح های افتتاحی بخش کشاورزی استان، در هفته دولت عملیات اجرایی 13 پروژه نیز آغاز می شود.

اجرای طرح های شاخص آب و خاک در استان کرمانشاه در راستای کاهش مصرف آب

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با تشریح اقدامات و فعالیت های این سازمان طی یکسال گذشته افزود: با توجه به بحران خشکسالی و کاهش منابع آب زیر زمینی یکی از اولویت های این سازمان تدوین برنامه هایی در زمینه صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی هم از طریق تغییر الگوی کشت، معرفی و کشت محصولات با مصرف آب کمتر، تغییر زمان کشت از بهاره به پاییزه و اجرای سیستم های نوین آبیاری و.... بوده است .

وی با اشاره به اقدامات سازمان جهادکشاورزی در زمینه آب و خاک افزود: طی سال گذشته بالغ بر 5هزار هکتار و طی 3 سال گذشته بیش از 19 هزار هکتار از اراضی استان با اعتباری بیش از 150 میلیارد تومان به روشهای نوین آبیاری مجهز شده اند و با اقدام اساسی و مهم وزارت جهادکشاورزی سطح اراضی که تاکنون در استان به سیستم های نوین آبیاری اجراء شده به 68 هزار هکتار رسیده است .

شهبازی با اشاره به اهمیت ایجاد شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی مربوط به اجرای طرح رودخانه های مرزی افزود: با هدف استفاده مناسب از آب در زمین های کشاورزی آبی، مصرف بهینه آب ذخیره شده در سدهای جدید، بهره برداری مناسب از رودخانه ها و آبهای زیرزمینی و مهار آبهای مرزی؛ عملیات اجرای سیستم های نوین آبیاری در سطح 52 هزار هکتار از اراضی استان آغاز شده و تاکنون در بیش از 20 هزار هکتار از اراضی مرزی؛ شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی با جذب بیش از 300 میلیارد تومان آماده بهره برداری بوده و مابقی در سطح 32 هزار هکتار در دست اجراء است که پیش بینی می شود حداکثر تا پایان سال 1397 بصورت کامل به بهره برداری برسد .

برنامه ریزی برای کشت 13 هزار هکتار کلزا در استان کرمانشاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه سال زراعی آینده توسعه کشت کلزا در استان کرمانشاه در سطح 13هزار هکتار برنامه ‌ریزی شده است گفت: کلزا یکی از محصولاتی است که نقش اساسی در تامین روغن کشور دارد و به منظور قطع وابستگی به واردات روغن برنامه توسعه سطح زیر کشت کلزا یکی از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی است .

رئیس سازمان افزود: امسال حدود 9 هزار تن کلزا از استان کرمانشاه برداشت شده که 4 و نیم برابر سال گذشته بوده همچنین با برداشت 9 هزار و 271 کیلوگرم در هکتار رکورد عملکرد کلزا در کشور توسط استان شکسته شد .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه کلزا مزایای فراوانی در حاصلخیزی خاک کشاورزی دارد اضافه کرد: ریشه کلزا باعث نفوذپذیری خاک، کاهش آفات و بیماریها، تناوب مناسب با گندم و در نهایت افزایش عملکرد گندم بعد از برداشت کلزا می شود .

شهبازی با بیان اینکه کارشناسان فرانسوی بارها از مزارع کلزای استان بازدید نموده و بر کیفیت بسیار بالایی مزارع استان تایید کردند و حتی کلزای استان کرمانشاه را در حد مزارع اتحادیه اروپا و حتی بالاتر اعلام کردند .

شهبازی با اشاره به حمایت های سازمان جهاد کشاورزی استان از توسعه کشت کلزا تصریح کرد: به ازای خرید هر کیلوگرم بذر کلزا 43 هزار تومان یارانه به کشاورزان پرداخت شده و به ازای هر هکتار کشت کلزا نیز 2 میلیون تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت می‌شود .

وی گفت: دولت به دنبال خودکفایی در تولید روغن بوده و به همین منظور خرید کلزا به صورت تضمینی است و وجه کلزا کاران را در اسرع وقت به حساب آنان واریز شده است .

شهبازی با بیان اینکه محصول کلزای استان از نظر عملکرد در واحد سطح عملکرد بالایی داشته خاطرنشان کرد: میزان روغن کشی دانه کلزای استان نزدیک به 49 درصد(48.86درصد) بوده که از کیفیت بالایی هم برخوردار است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید