Iranian Agriculture News Agency

معاون امور برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه نمایشگاه تخصصی صنعت میوه تأکید کرد:

اختصاص بیش از 2000 میلیارد تومان از صندوق منابع توسعه ملی به بخش کشاورزی/97 درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت شد

تا امروز بیش از 97 درصد مطالبات تولیدکنندگان دانه روغنی کلزا پرداخت شده و در هفته آینده باقیمانده مطالبات به حساب کشاورزان واریز خواهد شد

اختصاص بیش از 2000 میلیارد تومان از صندوق منابع توسعه ملی به بخش کشاورزی/97 درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت شد


تا امروز بیش از 97 درصد مطالبات تولیدکنندگان دانه روغنی کلزا پرداخت شده و در هفته آینده باقیمانده مطالبات به حساب کشاورزان واریز خواهد شد

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون امور برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه نمایشگاه تخصصی صنعت میوه کشور در محل هتل المپیک در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر اینکه تغییر نظام تعرفه واردات و صادرات محصولات کشاورزی در دولت جدید چگونه خواهد بود، گفت: نظام تعرفه‌گذاری مشخص است و مراحلی دارد که پس از طی آن از طرف وزارت جهاد کشاورزی به دولت ارائه می‌شود.

عبدالمهدی بخشنده افزود: پیشنهاد اولیه تعرفه‌ها معمولاً در اسفندماه آماده می‌شود و پس از آن توسط کارشناسان بررسی و جمع‌بندی شده و وزیر جهاد کشاورزی آن را به دولت ارائه می‌دهد.

وی بیان کرد: تعرفه‌های پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی به دو کمیسیون تخصصی ماده (1) وارد شده و در نهایت دولت آن را تنفیذ می‌کند.

بخشنده با بیان اینکه تعرفه‌های جدید از ابتدای فروردین‌ماه سال آینده قابل اجرا است، ادامه داد: تعرفه‌هایی که هم‌اکنون در حال اجرا است، از سال گذشته تصویب شده و تا پایان سال 96 بدون تغییر باقی خواهد ماند.

وی عنوان کرد: هر نوع تغییری که در تعرفه‌ها طی سال اتفاق بیفتد، توسط وزیر جهاد کشاورزی به دولت اعلام خواهد شد، ضمن اینکه بازه زمانی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان در نظر گرفته می‌شود تا خود را با این تغییرات تطبیق دهند.

معاون امور برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با رد ادعای موضوع انتقال ستاد تنظیم بازار به زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: اختیارات قانونی تنظیم بازار محصولات مربوط به وزارت جهاد کشاورزی تنها در بخش تأمین عمده محصولات است و ما تنها مسئول تأمین کالاهایی همچون شکر، روغن و مانند آن به‌صورت عمده در بازار هستیم تا با کمبود روبه‌رو نشویم.

بخشنده با اشاره به برنامه‌ای که وزیر جهاد کشاورزی به مجلس ارائه داده است، تأکید کرد: در این برنامه نیز وزیر جهاد کشاورزی به‌طور واضح عنوان کرده است که این وزارتخانه تنها مسئولیت تأمین عمده محصولات در بازار را بر عهده دارد و باید در سطح خرده‌فروشی‌ها نظارت کافی وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه سازمان‌های تعزیرات، بازرسی و حمایت در بخش خرده‌فروشی‌ها مسئول تنظیم بازار هستند، خاطرنشان ساخت: در بسیاری محصولات ازجمله مرغ، تخم‌مرغ و گوشت با مازاد تولید روبه‌رو هستیم، اما آنچه باعث بالا رفتن قیمت این محصولات برای مصرف‌کننده می‌شود، عدم نظارت توسط دستگاه‌های مربوطه است.

بخشنده اضافه کرد: قیمت گوشت منجمد گوساله وارداتی نسبت به گذشته تغییر چندانی نداشته، گوشت گوسفندی لاشه گرم وارداتی هم بین 31 تا 33 هزار و 500 تومان در میادین میوه و تره‌بار در محل‌های عرضه به فروش می‌رسد.

وی از اختصاص بیش از دوهزار میلیارد تومان منابع صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی خبر داد و اظهار کرد: این مبلغ تا پایان سال به بخش کشاورزی به روش‌های مختلف پرداخت خواهد شد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

معاون امور برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه قانون انتزاع همچنان پابرجا خواهد بود، گفت: با توجه به مخالفت کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی همچون کمیسیون کشاورزی با لغو قانون انتزاع بعید به‌نظر می‌رسد، بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی جدا شود و در چهار سال آینده نیز این قانون اجرا خواهد شد.

بخشنده بیان کرد: بر اساس قانون، بخش کشاورزی 10 درصد منابع صندوق توسعه ملی را در اختیار دارد که این سهم به اندازه بخش صنعت از صندوق است. سال گذشته نیز بیش از دوهزار میلیارد تومان از این محل به بخش کشاورزی برای ارائه تسهیلات ریالی به کشاورزان اختصاص پیدا کرد.

وی در تشریح روند پرداخت این اعتبار به بخش کشاورزی افزود: پس از اختصاص 10 درصد منابع ورودی صندوق توسعه ملی، این مبلغ در بانک‌های دولتی سپرده‌گذاری می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی متقاضیان خود که از فعالان این بخش هستند، به بانک‌های عامل دولتی معرفی می‌کند تا بتوانند از تسهیلات استفاده کنند.

بخشنده پیش‌بینی کرد که امسال سهم بخش کشاورزی از منابع ریالی صندوق توسعه ملی بیش از دوهزار میلیارد تومان باشد که البته این سهم بستگی مستقیم به میزان فروش نفت و میزان ورودی منابع به این صندوق باشد.

وی عنوان کرد: سال گذشته عمده منابع اختصاص‌یافته به بخش کشاورزی جذب شد و بر اساس اولویت‌هایی مانند مناطق برخوردار یا محروم، طرح‌های ملی به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرد.

معاون امور برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در استفاده از تسهیلات هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و متقاضیان بخش کشاورزی در حوزه تجهیزات و مکانیزاسیون می‌توانند پس از ارائه درخواست، بدون محدودیت از آن استفاده کنند.

بخشنده یکی از نمونه‌های طرح‌های ملی را پرورش ماهی در قفس برشمرد و تأکید کرد: طرح‌های دیگری همچون خرید کشتی صیادی، تجهیزات صنایع غذایی و بسته‌بندی و مکانیزاسیون ازجمله طرح‌هایی هستند که در وزارت جهاد کشاورزی به تصویب رسیده که با معرفی به بانک‌های عامل می‌توانند از تسهیلات بدون محدودیت استفاده کنند.

وی درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات کشاورزان یادآور شد: میزان خرید گندم به هشت میلیون و 700 هزار تن به ارزش 11 هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است. تاکنون بیش از هفت‌هزار و 300 میلیارد تومان از منابع مختلف تأمین و به گندمکاران پرداخت شده و چهارهزار میلیارد تومان دیگر باقی مانده است که به‌زودی تأمین می‌شود.

بخشنده درباره میزان خرید و پرداخت تولیدکنندگان دانه روغنی کلزا، اظهار کرد: تا امروز بیش از 97 درصد مطالبات تولیدکنندگان دانه روغنی کلزا پرداخت شده و در هفته آینده باقیمانده مطالبات به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: بر اساس آخرین اطلاعات، چایکاران نیز 68 تا 70 درصد بهای محصولشان را دریافت کردند و تلاش برای پرداخت مابقی مطالبات آنان ادامه دارد. /

G-960531-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید