Iranian Agriculture News Agency

در کارگاه «پدافند غیرعامل زیستی» با حضور معاون عملیات قرارگاه ثارالله تهران بزرگ و جمعی دیگر از فرماندهان سپاه مطرح شد:

محققان بیوتکنولوژی کشاورزی از پایه های قدرت در امنیت و استقلال مواد غذایی / تامین محصولات غذایی با فناوری زیستی تا سال 1404

کارگاه آموزشی «پدافند غیرعامل زیستی» با حضور معاون عملیات قرارگاه ثارالله تهران بزرگ و جمعی دیگر از فرماندهان سپاه، در محل پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد.

محققان بیوتکنولوژی کشاورزی از پایه های قدرت در امنیت و استقلال مواد غذایی / تامین محصولات غذایی با فناوری زیستی تا سال 1404

کارگاه آموزشی «پدافند غیرعامل زیستی» با حضور معاون عملیات قرارگاه ثارالله تهران بزرگ و جمعی دیگر از فرماندهان سپاه، در محل پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، در این کارگاه آموزشی که با حضور سردار ناصر شعبانی، معاون عملیات قرارگاه ثارالله تهران بزرگ، سرهنگ عبدالله خداپرست، از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس، پاسدار علیرضا امیراحمدی مدیر دوره های توانمدساز (عرضی) دانشکده پدافند غیر عامل دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دکتر بهزاد قره یاضی، رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، دکتر نیراعظم خوش خلق سیما رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، اعضای هیات علمی و کارشناسان این پژوهشکده برگزار شد، اهمیت پدافند غیرعامل در زمینه بیوتکنولوژی کشاورزی تشریح شد. همچنین قبل از برگزاری کارگاه آموزشی، سردار شعبانی و هیئت همراه وی، ضمن بازدید از دستاوردهای پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی دیدار و گفت­ وگو کردند.

· سردار شعبانی: محققان بیوتکنولوژی از پایه های قدرت در امنیت مواد غذایی هستند

سردار شعبانی ضمن تشکر از دکتر خوش خلق سیما و دکتر قره یاضی برای برگزاری این کارگاه آموزشی، خطاب به اعضای پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: شما در تخصص و علم خودتان، بسیار عالی هستید اما آگاهی از مدیریت بحران و پدافند غیرعامل برای شما به عنوان سرمایه های انسانی مملکت، ضروری است.

معاون عملیات قرارگاه ثارالله خطاب به محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی گفت: شما از پایه های قدرت در بحث امنیت مواد غذایی و استقلال غذایی هستید اما در عین حال آسیب پذیر نیز هستید.

وی با بیان اینکه دانشکده پدافند غیرعامل از طرف دانشگاه جامع امام حسین، برای سازمان ها و دستگاه های خاص مانند پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با توجه به طیف تهدیدات مختلف، آموزش هایی را ارائه می کند، تصریح کرد: ما هدف گروه های تروریستی در فضای بیوتروریسم و در آستانه سرقت اطلاعات از سوی سایر کشورها هستیم با این حال، انصافا کشور ما امنیت بی نظیری داشته است اما اگر سایر کشورها، از جمله عراق، سوریه، افغانستان، حتی سوئیس، روسیه و آمریکا را ببینید، ناامنی در آنجا موج می زند و گروهک های تروریستی در پنج قاره فعال هستند.


عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین و معاون عملیات قرارگاه ثارالله تهران بزرگ با اشاره به اینکه بحران امنیتی از ابتدای انقلاب تا کنون نداشتیم، اظهار داشت: ما مفاهیم «مدیریت بحران» و «مدیریت حادثه» را با یکدیگر خلط کرده ایم از این رو، حادثه پلاسکو، بحران محسوب نمی شود.

سردار شعبانی با اشاره به پیشرفت های ایران در عرصه سلول های بنیادی، هوافضا و کسب رتبه های برتر در میادین بین المللی، از دیپلماسی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و مواضع رئیس جمهوری در عرصه جهانی تقدیر کرد و گفت: رئیس جمهور ما به درستی می گوید با این ملت با زبان تهدید حرف نزنید و با زبان تکریم سخن بگویید.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین با بیان اینکه برای مصونیت سامانه ها در فضاهایی مانند پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، باید از پدافند غیرعامل بهره مند شویم، گفت: پدافند غیرعامل، یک اقدام نرم افزاری و کار محققان و پژوهشگرانی مانند شماست.

معاون عملیات قرارگاه ثارالله ضمن اشاره به مراحل مدیریت بحران در پدافند غیرعامل گفت: باید کاهش خسارت در اماکن و تاسیسات مدنظر قرار گیرد از این رو باید کاری کنیم که تهدید دشمن را به بازدارندگی برسانیم.

وی افزود: شما سرمایه این مملکت و امانتدار آن و یکی از صاحبان چهار علم بزرگ در دنیا، یعنی صنعت کشاورزی و بیوتکنولوژی هستید و در حوزه خودتان متخصص محسوب می شوید و انشاالله جمهوری اسلامی ایران، قدر شما را بداند.

خوش خلق سیما: تامین محصولات غذایی با فناوری زیستی تا سال 1404

در ابتدای کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل زیستی، خوش خلق سیما ضمن خوشامدگویی به میهمانان، به تاریخچه تاسیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از سال 78 تا کنون، دستاوردها و راه اندازی مدیریت بیوتکنولوژی در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و اظهار کرد: بعد از تاسیس پژوهشکده، از سال 78 تا 83، فراهم کردن زیرساخت های پژوهشکده مدنظر قرار گرفت. گام بعدی، گسترش فعالیت های پژوهشکده به سایر مناطق کشور بود و در همین راستا، مدیریت بیوتکنولوژی در مناطقی مانند تبریز، رشت، اصفهان و مشهد ایجاد شد.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی همچنین از ارتقای پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی به پژوهشگاه تا اواسط پاییز امسال در قالب مراسم ویژه خبر داد و گفت: دستیابی به فناوری های زیستی در منطقه با اختصاص 3 درصد از سهم بازار جهانی، تحقق رتبه نخست در حوزه زیست فناوری در منطقه و تامین امنیت مواد غذایی با کاشت محصولات تراریخته به میزان 10 درصدِ زمین های زیرکشت ایران تا سال 1404 از جمله ماموریت های محوله به پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی است.

خوش خلق سیما با بیان اینکه باید با استفاده از فناوری های زیستی تا سال 1404 بتوانیم محصولات غذایی را در کشور تامین کنیم، تصریح کرد: یکی از مشکلات باغات ما این است که نهال های ما، نهال های سالمی نیستند اما محققان ما در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، محققان ما نهال ها را از طریق کشت بافت، سالم سازی می کنند و به کشاورزان معرفی می نمایند.

وی افزود: یکی از دستاورهای پژوهشکده، چرخه تولید مینی تیوبرسیب زمینی است که کشور را از واردات 24 میلیون دلار بی نیاز و در این زمینه خودکفا کرده و شرکت های دانش بنیان از دستاوردهای پژوهشکده در این حوزه استفاده می کنند.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی درباره گردش مالی بازار جهانی در عرصه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: گردش مالی در حوزه کشاورزی، بیشتر در عرصه محصولات تراریخته خود را نشان می دهد که در دنیا این گردش مالی، بالغ بر 200 میلیارد دلار است اما کشور ما نتوانسته در این زمینه سهم قابل توجهی حتی در بازار داخلی به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به اقدامات پژوهشکده در خصوص جلوگیری از اتلاف آب کشاورزی تصریح کرد: ما در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، در حال حاضر از اراضی که شوری آب بسیار بالا دارند و هیچ گیاه زراعی در آن رشد نمی کند، گیاهانی را می کاریم که به صورت وحشی در منابع طبیعی یافت می شود و ما آن را اهلی کرده و به صورت کشاورزی در آوردیم که ریاست جمهوری نیز از آن حمایت می کند. ما برای پرهیز از کم آبی در کشاورزی، متابولیت های گیاهان دارویی را در داخل آزمایشگاه، تولید و از اتلاف آب های کشاورزی جلوگیری می کنیم.

خوش خلق سیما گفت: از دیگر اقدامات پژوهشکده به منظور کاهش وابستگی به واردات و کمک به افزایش شرکت های دانش بنیان، و حمایت از کارآفرینان، تبدیل پسماندهای ضایعات کشاورزی به فرآورده های زیستی است. ما به آنزیم هایی دست پیدا کردیم و در حال حاضر تولیدات خود را وارد بازار می کنیم و بازار جهانی را به خود اختصاص خواهیم داد.

قره یاضی: ایجاد نگرانی و ترس از فناوری های زیستی، از مصادیق تهدیدات بالقوه بیوتروریسم

بهزاد قره‌یاضی، رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز طی سخنانی در این کارگاه اظهار کرد: مفهوم اصلی تروریسم، هراس افکنی و ایجاد وحشت است و با اینکه در بسیاری موارد در جریان ترور با اهداف سیاسی، قتلی هم صورت می گیرد ولی هدف اصلی تروریست‌ها بیش از حذف فیزیکی دشمن، ایجاد رعب و وحشت و ناامنی روانی است. استفاده داعش از شیوه های وحشیانه اعدام مثل سر بریدن یا سوزاندن و انعکاس جهانی تصاویر این جنایات در رسانه ها نشان می دهد هدف اصلی گروه های تروریستی از کاربرد شیوه های نامتعارف برای اعدام، ایجاد رعب و وحشت در مردم است .

وی تصریح کرد: منظور از بیوتروریسم هرگونه عملیاتی است که در آن از عوامل زیستی برای ایجاد وحشت استفاده می شود. در بیوتروریسم ممکن است از عوامل زیستی طبیعی یا مهندسی شده استفاده شود .

قره یاضی با بیان این که کاربرد عوامل زیستی در بیوتروریسم بیش از آن که جنبه نظامی داشته باشد با هدف ایجاد اضطراب و تشویش عمومی و تهدید امنیت ملی صورت می گیرد، اظهار داشت: امروزه با پیشرفت های مهندسی ژنتیک، امکانات فزاینده ای برای تروریست‌ها فراهم شده که استفاده از مهندسی ژنتیک در بی اثر کردن واکسن ها و مقاوم سازی عوامل بیماری زا به آنتی بیوتیک ها و عوامل ضد ویروس، تبدیل عوامل غیربیماری زا به بیماری زا، گسترش دامنه بیماری و سخت کردن شناسایی آنها از جمله روش های مورداستفاده در بیوتروریسم است .

قره یاضی، مخالفت با تولید محصولات کشاورزی حاصل از مهندسی ژنتیک با وجود واردات گسترده این محصولات از خارج را تهدیدی برای ایمنی و امنیت غذایی کشور، عنوان و خاطرنشان کرد: عوام فریبی و ایجاد نگرانی و ترس بی دلیل از فناوری های زیستی، تحریف مفاهیم در حوزه بیوتروریسم و دامن زدن به شایعات و ادعاهای غیرواقعی در خصوص سلامت محصولات غذایی که باعث می شود مردم، دیگر تهدیدات واقعی را هم جدی نگیرند از مصادیق تهدیدات بالقوه بیوتروریسم است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید