Iranian Agriculture News Agency

معاون پژوهشی مرکز آموزش عالی امام خمینی بیان کرد:

کم سوادی کشاورزان و اقتصادی نبودن تولیدات از دلایل عدم موفقیت شرکت های سهامی زراعی/ متوسط آموزش 20 سال گذشته به کشاورزان؛ کمتر از دو ساعت

معاون پژوهشی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) بیان داشت: شرایط حاکم بر کشاورزی مانند کم سوادی و اقتصادی نبودن تولید، به عدم موفقیت شرکت های سهامی زراعی کمک کرده است. به همین دلایل در حال حاضر نیز کمتر از یک درصد زمین های کشاورزی تحت پوشش شرکت های سهامی زراعی هستند.

کم سوادی کشاورزان و اقتصادی نبودن تولیدات از دلایل عدم موفقیت شرکت های سهامی زراعی/ متوسط آموزش 20 سال گذشته به کشاورزان؛ کمتر از دو ساعت

معاون پژوهشی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) بیان داشت: شرایط حاکم بر کشاورزی مانند کم سوادی و اقتصادی نبودن تولید، به عدم موفقیت شرکت های سهامی زراعی کمک کرده است. به همین دلایل در حال حاضر نیز کمتر از یک درصد زمین های کشاورزی تحت پوشش شرکت های سهامی زراعی هستند.

به گزارش ایانا از رادیو گفت و گو، برنامه "گفت و گوی علمی" رادیو گفت وگو با موضوع شرکت های سهامی زراعی و با حضور دکتر سید داود حاجی میررحیمی معاون پژوهشی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) و دکتر علیرضا حسنی بافرانی مدیر مطالعات موسسه آموزش عالی وزارت جهاد کشاورزی روانه آنتن شد.

سید داود حاجی میررحیمی در آغاز با اشاره به ضعیف بودن کار جمعی در ایران، گفت: در ایران شرکتی وجود ندارد که بیش از یک قرن دوام آورده باشد و کار انجام دهد در حالی که در کشورهای غربی مثل آمریکا شرکت هایی با دو الی سه قرن سابقه می بینیم که بعضا خانوادگی هستند زیرا در آن کشورها فرهنگ کار گروهی و توسعه حاکم است.

معاون پژوهشی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) ادامه داد: با توجه به آنچه گفته شد باید با دیده تردید به وجود شرکت های سهامی زراعی نگاه کرد زیرا اساسا قشر مهمی از کشاورزی ایران کم سواد هستند و به دلایل مختلف به ویژه اقتصادی، بازار آشفته ای در بخش کشاورزی حاکم است و به همین دلیل حتی افراد تحصیلکرده نیز حاضر نیستند وارد کشاورزی شوند و سرمایه گذاری کنند.

وی بیان داشت: شرایط حاکم بر کشاورزی مانند کم سوادی و اقتصادی نبودن تولید، به عدم موفقیت شرکت های سهامی زراعی کمک کرده است. در گذشته نیز شاهد بودیم که تعاونی های کشاورزی نیز به همین دلایل موفق نبودند. به همین دلایل در حال حاضر نیز کمتر از یک درصد زمین های کشاورزی تحت پوشش شرکت های سهامی زراعی هستند و اگر همه تعاونی ها را نیز در نظر بگیریم باز هم کمتر از پنج درصد زمین ها در اختیار جمع گرایی قرار دارد.

دکتر علیرضا حسنی بافرانی با اشاره به کلیدهای بازاریابی اظهار کرد: اگر بخواهید در فروش یک محصول موفق باشید، باید قبل از عرضه، ذائقه برای آن محصول را ایجاد کنید.

وی تصریح داشت: بخش کشاورزی از جهت علمی فقیر است و نزدیک به 60 درصد کشاورزی ایران معیشتی است یعنی کشاورزی خانواری و بهره برداران با سن متوسط بالای 45 سال اداره می شوند. این افراد عموما از آموزش بهره ای نبرده اند. بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی، متوسط آموزشی که طی 20 سال گذشته به کشاورزان داده شده است کمتر از دو ساعت است.

مدیر مطالعات موسسه آموزش عالی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: تا زمانی که فرهنگ سازی و ایجاد نیاز نکنیم کشاورز مفهوم کشاورزی اقتصادی را نخواهد فهمید و در چنین وضعیتی کشاورز به سمت شرکت سهامی زراعی حرکت نخواهد کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید