Iranian Agriculture News Agency

وزارت صنعت به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داد:

کاهش تعرفه واردات گوشت گوساله به 5 درصد

وزارت صنعت، معدن و تجارت از وزارت جهاد کشاورزی خواست تا با کاهش تعرفه واردات گوشت گرم گوساله به‌ویژه در این ایام، موافقت کند.

کاهش تعرفه واردات گوشت گوساله به 5 درصد

وزارت صنعت، معدن و تجارت از وزارت جهاد کشاورزی خواست تا با کاهش تعرفه واردات گوشت گرم گوساله به‌ویژه در این ایام، موافقت کند.

به گزارش خبرنگار ایانا، بالا رفتن قیمت گوشت قرمز که از سال گذشته آغاز شد، بیشتر مربوط به گوشت گوسفندی بود و کمتر در مورد گوشت دام سنگین اتفاق افتاد. به‌طوری‌که طبق آخرین آمارها نرخ لاشه آن از 21 هزار و 200 تومان در اوایل شهریورماه سال گذشته به 26 هزار و 100 تومان به ازای هر کیلوگرم رسید و تنها حدود پنج‌هزار تومان و به عبارتی 23 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در همین مقطع زمانی، بهای لاشه گوسفندی، از 28 هزار و 400 تومان به 38 هزار و 700 تومان یعنی بیش از 36 درصد رشد داشته است.

از اواخر سال گذشته که تصمیم برای کاهش تعرفه واردات گوشت گرم گوسفندی گرفته شد، این تعرفه از 26 درصد به پنج درصد رسید و از آن زمان تاکنون، روزانه بین 10 تا 100 تن لاشه از کشورهای آسیای میانه وارد ایران می‌شود.

حال وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابراز نگرانی از نرخ گوشت گوساله و کشتار دام‌های مولد، به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد کاهش تعرفه واردات این نوع گوشت را صادر کرده است.

مدیرکل امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در این ارتباط به شاتا گفت: برای جلوگیری از ادامه افزایش قیمت گوشت گوساله و ذبح دام‌های مولد کشور باید، تعرفه واردات از 26 درصد به پنج درصد کاهش یافته و ارز مبادله‌ای به‌جای ارز آزاد، در نظر گرفته شود.

محمدرضا کلامی‌بجستان افزود: تامین و عرضه گوشت گوساله با تعدیل نرخ تعرفه و تخصیص ارز مبادله‌ای، همانند گوشت گوسفندی که قبلا توسط دولت در دی‌ماه سال 95 مصوب و ابلاغ شد، توسط وزیر اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت برای وزیر جهاد کشاورزی ارسال شد.

وی بیان کرد: تا کنون تامین کسری نیاز کشور به گوشت گوساله عمدتا از طریق واردات گوشت منجمد گوساله از کشور برزیل و گوشت گرم از کشور پاکستان از مسیر استان سیستان و بلوچستان صورت می‌گرفت.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

مدیرکل امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی تأمین گوشت گوساله به ویژه توقف تأمین این کالا از مسیر استان سیستان و بلوچستان مهمترین موضوع ترمیم کسری نیاز کشور به گوشت گرم گوساله است، بنابر این وزارت جهاد کشاورزی حتی اگر با تعدیل تعرفه و تخصیص ارز به گوشت منجمد گوساله موافق نباشد باید در خصوص گوشت گرم گوساله پیشنهاد فوق را اجرایی کند.

کلامی‌بجستان تأکید کرد: با توجه به قیمت جهانی گوشت گرم گوساله عدم تعدیل تعرفه و تخصیص ارز به معنی عدم توجیه اقتصادی واردات خواهد بود و پذیرش پیشنهاد نه تنها تهدیدی برای تولید داخل نیست بلکه از ادامه افزایش نرخ گوشت گوساله جلوگیری خواهد کرد.

وی در پایان پیش‌بینی کرد که تشدید افزایش تقاضای گوشت گوساله در ماه‌های آتی همزمان با ماه‌های محرم و صفر و ذی‌الحجه لزوم تصمیم عاجل جهت تأمین و عرضه مکفی این کالا را دو چندان می‌کند./

V-960601-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید