Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

نهایی شدن تدوین برنامه ملی تولید بذر استاندارد پنبه در ایران/ بررسی 10 تفاوت عمده تولید بذر در ایران و جهان

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: در تدوین برنامه ملی تولید بذر استاندارد پنبه ارقام پنبه، مصرف بذر پنبه، هزینه‌های بذر، نوع بذر مصرفی، سیستم‌های کرک‌زدایی بذر، سیستم‌های فراوری بذر، راندمان استحصال بذر، تجاری‌سازی بذر، سیستم‌های زراعی و کشت پنبه و برنامه‌های بهبود کمی و کیفی تولید پنبه در ایران و جهان توسط پژوهشگران مؤسسه مورد مقایسه قرار گرفت.

نهایی شدن تدوین برنامه ملی تولید بذر استاندارد پنبه در ایران/ بررسی 10 تفاوت عمده تولید بذر در ایران و جهان

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور از نهایی شدن تدوین و ارائه برنامه ملی تولید بذر استاندارد پنبه در ایران خبر داد.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به مأموریت این مؤسسه از سوی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در اواسط فروردین‌ماه سال جاری برای رفع چالش‌های پیش رو تولید بذر پنبه در کشور گفت: طرح جامع تهیه بذر استاندارد پنبه با به‌کارگیری فناوری روز بذر تولید داخل کشور با نمونه خارجی آن مورد مقایسه قرار گرفت و تفاوت‌های اساسی بین این دو بذر تعیین و به دفتر پنبه ارائه شد.

دکتر قربانعلی روشنی با بیان اینکه این مقایسه‌ها در 10 زمینه مورد بررسی دقیق از سوی محققان مؤسسه تحقیقات پنبه کشور قرار گرفت، افزود: در تدوین برنامه ملی تولید بذر استاندارد پنبه ارقام پنبه، مصرف بذر پنبه، هزینه‌های بذر، نوع بذر مصرفی، سیستم‌های کرک‌زدایی بذر، سیستم‌های فراوری بذر، راندمان استحصال بذر، تجاری‌سازی بذر، سیستم‌های زراعی و کشت پنبه و برنامه‌های بهبود کمی و کیفی تولید پنبه در ایران و جهان توسط پژوهشگران مؤسسه مورد مقایسه قرار گرفت.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته در تهیه برنامه ملی تولید بذر استاندارد پنبه در ایران تأکید کرد: علاوه بر اینکه پنج ماه کار علمی در تهیه برنامه ملی تولید بذر استاندارد پنبه صرف شده است، حدود 100 مکاتبه با کشورهای جهان نیز انجام گرفت تا ببینیم آن‌ها در چه جایگاهی ایستاده‌اند و کشور ما در کجا قرار دارد، این کشورها از چه راه‌هایی برای توسعه کشت پنبه استفاده کرده‌اند، شیوه‌های پایداری تولید آن‌ها چه بوده است و... آمریکا، هند، برزیل، ازبکستان و استرالیا بیشترین سطح کشت پنبه را در جهان به خود اختصاص داده‌اند که مؤسسه در مکاتبات خود از تجربه‌های آن‌ها به علاوه در منطقه از کشور ترکیه استفاده کرده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور در پایان با بیان اینکه کار این مؤسسه تدوین و ارائه برنامه ملی تولید بذر استاندارد پنبه بود، یادآور شد: مؤسسه وظیفه خودش را به خوبی انجام داده است و بقیه کارها مربوط به معاونت زراعت وزارتخانه می‌شود؛ برای اجرای این طرح به سرمایه‌گذاری قریب به هشت میلیارد تومان و ارائه آموزش به بهره‌برداران و تولیدکنندگان بذر پنبه نیاز است، کار خیلی پیچیده ای نیست. امیدواریم با اجرای طرح جامع تهیه بذر استاندارد پنبه بتوانیم به تولید بذر باکیفیت بالا، آلودگی کمتر، قوه نامیه بیشتر و... دست پیدا کنیم./

A-960601-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید