Iranian Agriculture News Agency

رئیس گروه بیولوژی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب اعلام کرد:

60 تا 70 درصد کودهای بیولوژیک دریافت شده توسط موسسه تاییدیه دریافت کردند

رئیس گروه بیولوژی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: حدود 110 تا 120 کود بیولوژیک توسط موسسه تحقیقات خاک و آب دریافت شده که بین 60 تا 70 درصد این کودها، از موسسه تاییدیه دریافت کرده‌اند.

60 تا 70 درصد کودهای بیولوژیک دریافت شده توسط موسسه تاییدیه دریافت کردند

رئیس گروه بیولوژی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: حدود 110 تا 120 کود بیولوژیک توسط موسسه تحقیقات خاک و آب دریافت شده که بین 60 تا 70 درصد این کودها، از موسسه تاییدیه دریافت کرده‌اند.

هادی اسدی رحمانی در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره کودهای دریافتی توسط موسسه بیان کرد: برخی از این کودها برای گیاه عنصر ایجاد می‌کنند. برخی در مقابل تنش‌های خاک مثل خشکی، گیاه را مقاوم کرده و برخی دیگر، هورمون محرک رشد در اختیار گیاه قرار می‌دهند ما در میان محصولات دریافتی، همه این حالات را داریم.

برخی واردکنندگان کودهای شیمیایی، کودهای بیولوژیک را محصولات کم خطری نمی‌دانند زیرا مدعی هستند که مصرف بیش از حد کودهای بیولوژیک زمینه تجمع توکسین در خاک را فراهم می‌کند اما رئیس گروه بیولوژی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب این گفته‌ها را بی اساس توصیف کرد.

وی افزود: این باکتری‌ها از خود خاک جدا شده‌اند. هرچقدر باکتری به خاک وارد کنید، خاک این قدرت را دارد که جمعیت میکرو‌ارگانیزم‌ها را متعادل کند.

به گفته اسدی رحمانی اگر یک عنصر شیمیایی نظیر کادمیوم به خاک وارد کنید، این عنصر در خاک جمع شده و افزایش می‌یابد. بخشی از آن هم وارد گیاه می‌شود اما اگر یک باکتری را وارد خاک کنید، معمولا سطح جمعیت آن در خاک کم می‌شود تا به حد تعادل هزار باکتری در هر گرم برسد.

وی اضافه کرد: این عدد تخمینی است و تعداد باکتری‌ها هر گرم خاک برای گونه‌های مختلف، متفاوت است. بنابراین اگر بیش از حد باکتری در قالب کود بیولوژیک به خاک وارد شود و 6 ماه بعد تعداد باکتری‌ها را شمارش کنید، خواهید دید که خاک جمعیت آن باکتری را به تعادل رسانده است.

رئیس گروه بیولوژی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب با بیان اینکه ما توان تولید کود بیولوژیک را در ایران داریم، بومی بودن این کودها را دارای ارجحیت دانست.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی افزود: اگر کود بیولوژیک بومی در کشور استفاده شود، به دلیل اینکه میکروارگانیزم‌ها با گیاهان و خاک ما تناسب بهتری دارند، ارجح‌تر است اما این بدان معنا نیست که کودهای خارجی در ایران کار نمی‌کنند.

اسدی رحمانی گفت: اثر مثبت کودهای بیولوژیک بومی معمولا بیشتر است زیرا با شرایط آب و هوایی ما تطابق بهتری پیدا کرده‌اند و این کودها با گیاهانی که در اقلیم ما رویش دارند نیز تطابق بهتری یافته‌اند. اما نمی‌توان حکم صد درصد داد که اگر کود خارجی به ایران وارد شود، در مزرعه جواب نمی‌دهد. ضمن آنکه ما مواردی از کود بیولوژیک داخلی را داشته‌ایم که در مزرعه پاسخ نداده است.

وی به این پرسش که آیا کودهای خارجی با افت عملکرد در ایران مواجه می‌شوند، این گونه پاسخ داد: نمی‌توانم تایید کنم که کودهای خارجی در ایران افت عملکرد دارند. باید کشاورز از این کود در مزرعه خود استفاده کند و عملکرد آن را تایید کند. ملاک سخنان ما نتایجی است که کشاورز در مزرعه به دست می‌آورد.

رئیس گروه بیولوژی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب درباره دلایل موثر نبودن کودهای بیولوژیک بیان کرد: خیلی عوامل می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد. مثلا کود تولیدی یک کارخانه کیفیت نداشته باشد. یا اینکه تعداد مشخصی باکتری باید در داخل کود وجود داشته باشد اما کارخانه به این مسئله توجهی نکند. یا کود با شرایط خاک سازگار نباشد.

وی ادامه داد: گاهی خاک یک منطقه شور است اما باکتری‌های کود بیولوژیک از نظر شورپسندی غربالگری نشده‌اند، در نتیجه به نتیجه مطلوب دست نمی‌یابیم زیرا باکتری تحمل به شوری ندارند.

به گفته اسدی رحمانی اگر ارقام گیاهی ما با یک رقم خاص باکتری تطابق نداشته باشد، کود در مزرعه جواب نمی‌دهد. اما مهمترین دلیلی که سبب می‌شود کودهای بیولوژیک در مزرعه کارایی نداشته با شد، کیفیت پایین خود کود است که به کارخانه و خط تولید محصول باز می‌گردد.

L-960601-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید