Iranian Agriculture News Agency

پرداخت 66 درصد مطالبات گندمکاران



مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: با وجود کاهش میزان تولید شاهد تداوم خودکفایی گندم هستیم و نیازی به واردات این محصول برای خبازی و صنعت نداریم.
یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: تا به امروز 8 میلیون و 700 هزار تن گندم با ارزش بالغ بر 113 هزار میلیارد ریال از گندمکاران 31 استان خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش دولت بر آن است که گندمکاران در اسرع وقت مطالبات خود را دریافت کنند، افزود: براین اساس 74 هزار میلیارد ریال معادل 66 درصد بهای گندم‌های تحویلی پرداخت شده است. سیف اظهار کرد: خوزستان با یک میلیون و 353 هزار و 600 تن،گلستان با یک میلیون و 102 هزار و 218 تن، فارس با 897 هزار و 194 تن، کرمانشاه با 642 هزار و 711 تن و کردستان با 492 هزار و 523 تن از استان‌های تولید‌کننده برتر گندم هستند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه میزان خرید به 9 میلیون تن خواهد رسید، گفت: این میزان به سبب عدم بارندگی مناسب در فصل کاشت و سرمازدگی مزارع دیم در مقایسه با سال گذشته بیش از 2 میلیون تن کاهش یافته است. به گفته وی باوجود کاهش میزان تولید شاهد تداوم خودکفایی گندم هستیم و نیازی به واردات گندم برای خبازی و صنعت نداریم. معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تمامی کشاورزانی که تا 20 خرداد ماه گندم خود را تحویل دادند صد درصد مطالبات خود را دریافت کردند و دسته دیگر کشاورزان که تا امروز گندم خود را تحویل دادند، حداقل 50 درصد بهای محصول به حسابشان واریز شده است.


خرید دانه‌های روغنی دوبرابر افزایش یافت

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی دانه‌های روغنی بیان کرد: تا‌کنون 193 هزار تن دانه‌های روغنی با ارزش بالغ بر 5100 میلیارد ریال از کشاورزان خریداری شد که 181 هزار تن از این میزان کلزا، 10 هزار تن گلرنگ و حدود 2 هزار تن آفتابگردان خریداری شده است. وی با اشاره به اینکه خرید کلزا به اتمام رسیده است، افزود: این درحالی است که خرید گلرنگ و آفتابگردان ادامه دارد. سیف ارزش کل دانه‌های روغنی خریداری شده را 5100 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: حدود 4900 میلیارد ریال معادل 98 درصد بهای دانه‌های روغنی خریداری شده به حساب کشاورزان واریز شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره استان‌های برتر تولیدکننده کلزا بیان کرد: گلستان با 50هزار تن، مازندران 19 هزار تن، خوزستان 18 هزار تن، فارس 16 هزار تن و اردبیل 14 هزار تن بالاترین میزان خرید را به خود اختصاص داده‌اند. وی تصریح کرد: تا پایان فصل برداشت پیش‌بینی می‌شود که میزان خرید دانه‌های روغنی به 400 هزار تن برسد که این میزان دوبرابر سال گذشته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید