Iranian Agriculture News Agency

مدیر شعب بانک‌های کشاورزی استان آذربایجان شرقی در پاسخ به ایانا خبر داد:

شیرین‌عسل با همکاری بانک کشاورزی، گلخانه 10 هکتاری تأسیس می‌کند/ رشد 14 درصدی پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی آذربایجان شرقی نسبت به سال 94/ افزایش ارزش اراضی تجهیزشده به آبیاری تحت فشار از 4 میلیون به 100 میلیون تومان

مدیر شعب بانک‌های کشاورزی استان آذربایجان شرقی جزئیات پروژه‌های مهم کشاورزی و صنایع تبدیلی استان ازجمله بزرگ‌ترین گلخانه شیشه‌ای هیدروپونیک کشور، تراکتورسازی تبریز، شیرین‌عسل، آناتا و سایر پروژه‌هایی که در راستای عمل به تعهدات اقتصاد مقاومتی و همچنین مقابله با طرح‌های مقابله با بحران کمبود شدید آب است را تشریح کرد.

شیرین‌عسل با همکاری بانک کشاورزی، گلخانه 10 هکتاری تأسیس می‌کند/ رشد 14 درصدی پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی آذربایجان شرقی نسبت به سال 94/ افزایش ارزش اراضی تجهیزشده به آبیاری تحت فشار از 4 میلیون به 100 میلیون تومان

مدیر شعب بانک‌های کشاورزی استان آذربایجان شرقی جزئیات پروژه‌های مهم کشاورزی و صنایع تبدیلی استان ازجمله بزرگ‌ترین گلخانه شیشه‌ای هیدروپونیک کشور، تراکتورسازی تبریز، شیرین‌عسل، آناتا و سایر پروژه‌هایی که در راستای عمل به تعهدات اقتصاد مقاومتی و همچنین مقابله با طرح‌های مقابله با بحران کمبود شدید آب است را تشریح کرد.

مدیر شعب بانک‌های کشاورزی استان آذربایجان شرقی که شعبه تحت مدیریت او توانسته است رتبه یک کشوری را بین تمام بانک‌های کشاورزی سراسر کشور کسب کند، در گفت‌وگو با ایانا از پروژه‌های مهم استانی و ملی در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی نام برد. پروژه‌هایی که تحت تأثیر محدودیت منابع آبی در کشور و استان و ازجمله خشک شدن دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفته است. پروژه‌هایی مانند پروژه بزرگ‌ترین گلخانه شیشه‌ای هیدروپونیک کشور و غرب آسیا که در 31 هکتار مسقف به بهره‌برداری رسیده است و به‌طور رسمی نیز در اواسط پاییز جاری و با نخستین برداشت انبوه، وارد بازار هدف کشورهای منطقه خواهد شد، مشهود خواهد بود.

جواد محمودی که پیش از این در مسئولیت مدیر شعب بانک‌های کشاورزی استان اردبیل فعالیت داشته و از ابتدای خردادماه 95 در مسئولیت جدید این بانک در استان آذربایجان شرقی آغاز به کار کرده است، گفت: سال 95 از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای 48 طرح با اعتبار یک‌هزار و 275 میلیارد ریال عقد قرارداد صورت گرفته است.

وی در نام بردن از نمونه پروژه‌های یادشده، به پرورش ماهی قزل‌آلا که در تناژ 200 تن در سال و با تکنولوژی روز جهان اواخر شهریورماه 96 به بهره‌برداری می‌رسد، اشاره کرد و در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره حمایت بانک کشاورزی از پروژه‌های توسعه‌ای برندهای خوش‌نام استان یادشده ازجمله "شیرین‌عسل" و "تراکتورسازی تبریز" بیان کرد: درباره تراکتورسازی تبریز در قالب خطوط اعتباری توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تعامل‌های لازم حمایتی صورت گرفته و درباره برند "شیرین‌عسل" نیز قرار است گلخانه‌ای به وسعت 10 هکتار با همکاری این شرکت در استان آذربایجان شرقی ایجاد شود.

البته محمودی در ادامه اقدامات حمایتی بانک از این دست پروژه‌ها خطاب به خبرنگار ایانا افزود: البته در کنار پروژه‌های بزرگی مانند مس سنگون که می‌تواند منابع خوبی را در حدود 30 هزار میلیارد ریال تزریق کند، 250 شرکت معتبر صنایع تبدیلی غذایی ازجمله "آناتا" نیز فعالیت می‌کنند و بانک کشاورزی با آن‌ها تعامل خوبی دارد.

توسعه خوشه صادراتی کشمش در مراغه و بناب یا کمک به شرکت " آفتاب" ( تولیدکننده شیره خرما) که بزرگ‌ترین شرکت در نوع خود در کشور است یا راه‌اندازی سردخانه 10 هزار تنی مجهز به سروتینگ برای محصولات باغی استان و... ازجمله طرح‌های مهم بانک کشاورزی در حمایت از برندهای کشاورزی و صنایع غذایی در استان آذربایجان شرقی است.


رشد 14 درصدی پرداخت تسهیلات نسبت به سال 94

مدیر شعب بانک‌های کشاورزی استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: سال گذشته به 92 هزار و 133 نفر، مبلغ 13 هزار و 490 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد که نسبت به سال 94 حدود 14 درصد رشد پرداختی داشتیم که 43 درصد آن به بخش زراعی، 12 درصد باغی، 10 درصد دام و طیور، 0.2 درصد آبزیان و 9 درصد صنایع وابسته و 6.1 درصد اقتصاد مقاومتی اختصاص یافت.

محمودی اولویت استان بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، دولت، بانک کشاورزی و اقتصاد مقاومتی توسعه مکانیزاسیون، پرورش ماهی در قفس و گلخانه‌ها دانست و ادامه داد: برای حمایت از طرح‌های یاد شده، نرخ تسهیلات سه درصد کمتر از نرخ شورای عالی پول و اعتبار لحاظ شده است.

وی تأکید کرد: در بخش مکانیزاسیون کشاورزی برای افزایش ضریب مکانیزاسیون خرید تراکتور، کمباین، ادوات کشاورزی و نوسازی یکسری صنایع وابسته مورد حمایت قرار گرفته است به طوری که از سال 92 تاکنون با شروع دولت یازدهم خرید تراکتور و کمباین و ادوات حد اعتباری تعیین و پرداخت‌ها شروع شد که استان توانست تاکنون در عرض چهار سال (92 تا 95) حدود دوهزار و 972 دستگاه تراکتور و تسهیلات به مبلغ یک‌هزار و 334 میلیارد ریال، برای خرید کمباین 240 دستگاه کمباین به مبلغ 260 میلیارد پرداخت کردیم.

محمودی بیش از 50 درصد خرید کمباین‌های اعتباری پارسال را مربوط به استان آذربایجان شرقی دانست و یادآور شد: 146 دستگاه را ما توانستیم برای استان پرداخت کنیم و 329 میلیارد ریال نیز برای تجهیز و نوسازی ادوات پرداخت شد که این مورد یکی از سیاست‌های خوب بانک کشاورزی برای افزایش ضریب مکانیزاسیون بود و در بخش تأثیر مثبت قابل توجهی داشت.

به گفته وی، استان آذربایجان شرقی سال گذشته بیش از 100 درصد اعتبارات خود را جذب کرده و این مسیر ادامه دارد تا امسال نیز رتبه یک کشوری را به خود اختصاص دهد.


تخصیص 950 میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های اقتصاد مقاومتی در سال جاری

مدیر شعب بانک کشاورزی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: با توجه به سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری طی سال گذشته توانستیم در بین بانک‌های دولتی استان برای 184 طرح 819 میلیاردریال اعتبار بپرداریم که در حمایت از طرح‌های افتصاد مقاومتی صورت گرفت که توسط وزیر کشور و مدیرعامل بانک کشاورزی تقدیر شد.

محمودی خاطرنشان ساخت: امیدواریم امسال بتوانیم طرح رونق بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی را با کمک وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت و معدن وتجارت داشته باشیم و به همین منظور اعتباری نزدیک 950 میلیارد ریال درنظر گرفته شده است.


حدود 10 هزار کشاورز مشمول بخشودگی سود و جرایم وجه التزام شدند

وی عنوان کرد: همچنین طبق دستورالعمل بانک مرکزی برای بخشودگی سود و جرایم وجه التزام تسهیلات زیر 100 میلیون تومان توانستیم سال گذشته براساس ماده دو تبصره 35 قانون بودجه بخشودگی 9 هزار و 124 نفر را تحت پوشش قرار بدهیم، به‌طوری‌که حدود 228 میلیارد ریال سهم دولت بود از بابت بخشودگی سود و از بابت بخشودگی التزام بانک 45 میلیارد ریال انجام شد.

محمودی همچنین گفت: براساس بند "و" تبصره 16 امسال اعتباری به مبلغ 180 میلیاردریال به استان اختصاص داده‌اند که با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی مشمول کشاورزان خسارت دیده و تسهیلات مسکن روستایی می‌شود و موارد زیر 40 میلیون تومان را بخشودگی قرار می‌دهند.

وی بیان کرد: به همین منظورتوانستیم سه‌هزار و 178 فقره تسهیلات را از این بابت تعیین تکلیف کنیم و بخشودگی تاکنون 63 میلیارد ریال از بابت سود تسهیلات و 11 میلیارد از بابت بخشودگی وجه التزام بوده است.


تأثیر پرداخت خسارات بیمه محصولات در بخش کشاورزی

مدیر شعب بانک‌های کشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: سیاست جهاد کشاورزی صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان در سال زراعی 95 - 94 در بخش باغ‌ها حدود 41 هزار و 35 هکتار باغ اعم از سیب، انگور، زردآلو، بادام و سایر محصولات را تحت پوشش قرارداده به تعداد 82 هزار و 685 بیمه‌گذار تعلق گرفته که تأثیر بسزایی در حمایت بخش کشاورزی داشته است.

محمودی عنوان کرد: در سال زراعی 95 - 94 حدود 36 هزار و 927 هکتار از باغ‌ها خسارت دیدند که 90 درصد خسارات متفاوت بوده و صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان از این بابت 533 میلیارد ریال غرامت پرداخت کرد .

وی درباره خسارات بخش زراعی یادآور شد: طی همین مدت سطح پوشش بیمه استان حدود 178 هزار و 122 هکتار برای 19 هزار بیمه‌گذار بود که سطح خسارت ما 160 هزار و 307 هکتار به ارزش 77 میلیارد و 425 میلیون ریال برای گندم، جو، کلزا، گلرنگ، آفتابگردان، سیب‌زمینی و نخود پرداخت شد.

محمودی تأکید کرد: در سال زراعی 96 - 95 با توجه به محدودیت‌های ضریب حق بیمه باغ‌ها را که حدود سه برابر شده بود، استان توانست به 1.5 برابر کاهش دهد؛ این بدان معناست که باغداران با پرداخت حق بیمه باغ‌های خود را بیمه کنند که حدود سطح بیمه برای باغ‌های استان امسال 29 هزار و 832 هکتار برای 56 هزار و 850 نفر بیمه‌گذار و در بخش زراعی حدود 125 هزار و 727 هکتار برای 13 هزار و 877 نفر بیمه‌گذار انجام شد.

وی ادامه داد: در بخش دام‌های صنعتی، زنبورعسل و طیور چهارهزار و 78 فقره بیمه داریم که به‌طور تقریبی 12 میلیون و 699 هزار و 351 قطعه طیور، 93 هزار و 46 کلنی زنبورعسل و یک‌هزار و 914 راس دام صنعتی و پنج‌هزار و 507 رأس دام بومی آمیخته بیمه شده‌اند.

به گفته محمودی، استان از لحاظ کمیت و کیفیت بیمه محصولات کشاورزی رتبه سوم و چهارم را دارد.


اعتبارات تهیه بذر کشت پاییزه بدون محدودیت پرداخت می‌شود

مدیر شعب بانک‌های کشاورزی استان آذربایجان شرقی درباره کشت پاییزه اظهار کرد: این نیز یکی از سیاست‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است که بانک از این طرح حمایت می‌کند، به‌طوری‌که برای تهیه بذور گواهی شده سال گذشته به هشت شرکت به میزان 222 میلیارد ریال تسهیلات ارائه شد و این مهم امسال نیز در دستور کار است.

وی یادآور شد: برای کشت پاییزه شعب بدون محدودیت تسهیلات پرداخت می‌کنند.

به گفته محمودی، استان از رتبه 28 سال 94 به رتبه هفت کشوری در سال 95 رسید و از لحاظ بهبود عملکرد در میانگین استان 15 پله رشد داشته است.


اولویت آبیاری اراضی دیم با کنترل آب پشت سدها

این مقام مسئول اضافه کرد: پایاب سدها جز وظایف بانک کشاورزی و وزاتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو است که به آبیاری تحت فشار و شبکه‌های اصلی و فرعی و اجرای سیستم ابیاری مجهز شوند که در استان پایاب چند سد بزرگ پایاب ارسباران، سهند،هشترود، سراب، خداآفرین و میانه و پروژه دوهزار هکتاری دشت جلفا را داریم.

وی خاطرنشان ساخت: با بانک زمین که دارای زمین‌های ملی و مستثنیات است، قرارداد سه پروژه آبیاری تحت فشار را در حال انعقاد داریم؛ به‌طوری‌که سال گذشته شش‌هزار و 430 هکتار ابیاری تحت فشار را در پایاب این سدها به بهره‌برداری رساندیم.

محمودی همچنین گفت: در واقع با تجهیز اراضی به آبیاری تحت فشار و بهره‌وری آب ارزش اراضی و زمین‌ها افزایش یافت، به‌طوری‌که هر هکتار از اراضی‌ای که پیش از اجرای طرح تجهیز چهارمیلیون تومان خریداری نمی‌شد، امروز قیمت همان اراضی به 100 میلیون تومان رسیده است.

وی بیان کرد: با کنترل آب‌های پشت سدها، سعی داریم آبیاری اراضی دیم را مدیریت کنیم که این مهم از اولویت برنامه‌های ما است.

استان آذربایجان شرقی (تبریز) با مساحت 45 هزار و 491 کیلومترمربع 2.8 درصد مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد که 200 کیلومتر با آذربایجان و 35 کیلومتر با ارمنستان مرز مشترک دارد که رودخانه مرزی ارس آنان را از یکدیگر جدا می‌کند و روابط تجاری با این کشورها از طریق منطقه آزاد جلفا (ارس) انجام می‌شود.

این استان با 250 تا 300 میلیمتر بارندگی 40 درصد سطح کوهستانی و 28.2 درصد تپه ماهور و 31.8 زمین‌های همواراز لحاظ کشاورزی رتبه اول و دربخش صنعت رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر وسعت اراضی کشاورزی استان یک میلیون و 220 هکتار است که از این میزان 412 هزار و 292 هکتار آن کشت آبی و 808 هزار و 85 هکتار ان به شکل دیم است که 5.5 درصد اراضی قابل کشت کشور را دارد.

بانک کشاورزی استان آذربایجان شرقی 86 شعبه دارد که از این تعداد 26 شعبه اصلی و اعتباری است./

S-960604-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید