Iranian Agriculture News Agency

گفت‌وگوی بلند شاراپووا: من و مامانم بهترین دوستان دنیا هستیم!

گفت‌وگوی بلند شاراپووا: من و مامانم بهترین دوستان دنیا هستیم!

ماریا شاراپووا، مشهورترین تنیس‌باز روس دنیا که بعداز محرومیت 15 ماهه‌‌اش به خاطر استفاده از مواد ممنوعه، فرصت دوباره‌ای برای بازگشت به دنیا تنیس پیدا کرده، به تازگی مجوز حضور در رقابت‌های گرنداسلم آمریکا را هم به دست‌آورده‌؛ نه اینکه خودش برای کسب سهمیه جنگیده باشد بلکه وایلد کارت گرفته و قرار است به یو اس اوپن برود. با این حال بازگشت دوباره ماریا که روزی زن شماره یک تنیس دنیا بود، به رقابت‌های سطح عالی تنیس، میتواند خبر خوبی برای هواداران او و البته اسپانسرهایش باشد. شاراپووا روز گذشته گفت‌وگوی بلندی با مجله بلژیکی «پاری مچ» داشته که خلاصه‌ای از آن را می‌خوانید ..

*پس از 15 ماه محرومیت به خاطر استفاده از مواد ممنوعه، الان در آستانه بازگشتی بزرگ به رقابت‌های گرنداسلم تنیس هستید. به خاطر این فاصله زیادی که بین شرکت کردن‌تان در این رقابت‌های سطح بالا افتاده، مضطرب نیستید؟

سطح اضطراب من ارتباطی با اهمیت تورنمنت‌ها ندارد. ساده بگویم‌؛ از اینکه به زمین تنیس برگشته‌ام بسیار هیجان زده‌ام. بی صبرانه منتظر بازگشت بودم. از طرفی هیچ وقت در طول دوران حرفه‌ای ام، تورنمنتی را مهمتر از تورنمنت دیگر، ندانسته‌ام.

*بالاخره این موضوع پایانی بر دوره سخت شماست. در حال حاضر حالتان چطور است؟

تمرین‌هایم را از سر گرفته‌ام و سفر هم میکنم. آماده میشوم تا کتابم را هم منتشر کنم. دوباره سرم شلوغ شده است. فعلاً روزهای سختی که داشته‌ام به پایان رسیده و دوران جدیدی از سر گرفته شده است.

*در این مدت چه چیزی برای شما از همه سخت‌تر بود؟

اینکه نمی دانستم کی قرار است دوباره به تنیس برگردم: نمی دانستم فردا چه چیزی انتظارم را مییکشد. با این حال حس میکردم چیزی که در حال جست‌وجویش هستم من را پخته‌تر هم کرد. تنیس عشق من است، عشق همیشگی ام. دلم، وحشتناک برایش تنگ شده بود.

*لحظه‌ای هم فکر کردید که ممکن است همه چیز برای شما تمام شود؟

همیشه میدانستم دوباره بازی میکنم، فقط نمی دانستم کی.

*الان 30 ساله هستید و در دنیای تنیس، 30 سال، سن زیادی محسوب می شود. همین اواخر دوباره مصدوم هم شدید و از طرفی از جایگاه شماره یک دنیا در حال حاضر به جایگاه 148 رسیده‌‌اید. به این فکر نکردید که از دنیای تنیس خداحافظی کنید؟

معلوم است که نه! درست است که خداحافظی یکی از راه‌هایی بود که می توانستم انتخاب کنم، طبیعتاً ساده‌ترین راه، ولی یادم نمی آید حتی یک روز در زندگیی ام کار ساده‌ای انتخاب کرده باشم. این چیزها در ژن من نیست. با خودم همیشه سرسخت هستم.

*برگردیم به محرومیت شما به خاطر دوپینگ‌؛ همیشه این موضوع را تکذیب کرده‌‌اید. واقعاً فکر نمیکنید که از یک ماده ممنوعه استفاده کرده‌اید؟

یک بار برای همیشه می گویم نه! اگر میدانستم غیرقانونی است از آن استفاده نمی کردم. درباره این موضوع بارها صحبت کرده‌ام. حالا فقط می خواهم رو به جلو حرکت کنم.

*اطرافیان شما، به ویژه پزشک تان که این دارو را برایتان تجویز کرد، نباید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب میکردند؟

اطرافیانم، خودم و فدراسیون تنیس مربوطه، گفتیم که باید بیشتر از این ها احتیاط میکردیم. بالاخره از این اتفاق درس عبرت گرفتیم.

*فکر نمیکنید شما را قربانی کردند تا تاوان اشتباه بقیه افرادی را بدهید که قبلاً چنین اشتباهی کرده بودند ولی محروم نشدند؟

نه، هرگز خودم را با بقیه مقایسه نکرده‌ام. هرکسی راه خود و مشکلات مربوط به خودش را دارد. همیشه مسیرم را بدون نگاه کردن به اطرافم طی کرده‌ام.

*کمی هم درباره بازگشت‌‌تان به رقابت‌ها صحبت کنیم‌؛ جایی که از صدور وایلد کارت برای شما به منظور شرکت در تورنمنت اشتوتگارت شروع شد. همان لحظه خیلی ها جملات بدی خطاب به شما به کار بردند. ناراحت نشدید؟

انتقادات مانع از بازگشت من و کسب نتایج خوب نمی شود. همیشه هدفم این بوده که رو به جلو حرکت کنم و موفق باشم. دلیلی ندارد که بخواهم این داستان را تغییر دهم.

*چه چیزی شما را وادار می‌کند که هیچ وقت تسلیم نشوید؟

بدون تردید شیوه تربیتم و مشکلاتی که سر راه یک دختر جوان روس از یک خانواده متوسط بود که می خواست در یک ورزش رقابتی موفق شود. از خودگذشتگی هایی که باید برای رسیدن به جایگاه کنونی ام انجامش می دادم. همه این موارد من را ساخت و قوی تر کرد.

*چه از خودگذشتگی هایی داشته‌اید؟

وقتی شما را در ورزش سطح بالا میگذارند، آن هم وقتی دختر نوجوانی هستید و از شما میخواهند مثل یک انسان عاقل و پخته رفتار کنید خیلی سخت است. لحظاتی پیش میآید که واقعاً حس می کنید تنها هستید.

*یعنی در زندگی زنانه خودتان رنج کشیده‌اید؟

نه. به مسائل این‌طوری نگاه نمی کنم چون همیشه می گفتم آلترناتیو دیگری ندارم. برای داشتن این زندگی شانس آورده‌ام و پشیمان نیستم.

*تا 2016، شما برای سالیان زیادی بود که پردرآمدترین ورزشکار زن دنیا بودید. نمیترسیدید که همه چیز از دست برود، به ویژه قراردادهای اسپانسری تان؟

نه، همیشه حس کردم حمایت شده‌ام. مطمئناً میدانستم که این داستان، آدم‌هایی که سال‌ها به من اعتماد داشتند و با من کار می کردند را تحت تأثیر قرار می‌دهد ولی پشت همه این برندها، آدم‌هایی هستند که من سال‌ها کنارشان بوده‌ام و تقریباً شبیه به یک خانواده شده‌ایم.

*این‌طور حس نمیکنید اتفاقاتی که رخ داده شما را تغییر داده است؟

نمیگویم تغییر، میگویم پختگی بیشتر. درس‌های زیادی از اشتباهم گرفتم. وقتی به چنین مرحله‌ای میرسید طبیعتاً خودتان را زیر سؤال میبرید، درباره خودتان فکر می کنید. عبرت میگیرید، شاید تلخ باشد ولی تجربه‌ای است که شما را پخته‌تر و قوی تر میکند.

*این‌طور که به نظر می رسد، مبارزه جویی و مصمم بودن را برای خودتان خوب تعریف کرده‌‌اید.

همین‌طوراست‌؛ همیشگی یکی از ویژگی‌های شخصیتی ام بوده. جنگجو به دنیا آمده‌ام. در ورزش انفرادی، فقط خودتان مسئول هستید و سرنوشت در دست خودتان است. باید بجنگید تا به سطح بالا برسید.

*شما در 7 سالگی به آمریکا رفتید و زندگی حرفه‌ای تان را شروع کردید. با این حال همیشه یک روس باقی مانده‌‌اید.

حسی است که از اعماق وجودم می آید و قابل توضیح نیست. این حس را هرجای دنیا که بروم دارم. روسیه کشوری است که در آن به دنیا آمده‌ام و والدینم با فرهنگ این کشور تربیت و بزرگم کرده‌اند. فرهنگی که به آن احساس نزدیکی میکنم.

*حتماً متوجه این موضوع شده‌‌اید که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بارها به نقض حقوق بشر متهم شده است. چه نظری درباره او دارید؟

تمایلی ندارم درباره این چیزها صحبت کنم.

*خب شاید به انتخابات آمریکا بیشتر علاقه‌مند باشید چون در این کشور زندگی میکنید. از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور شد، شگفت زده شدید؟

به سیاست علاقه‌ای ندارم و تمایلی ندارم درباره‌‌اش اظهار نظر کنم.

*شما حضور پررنگی در شبکه‌های اجتماعی دارید. اینستاگرام تان بیش از2.7 میلیون فالوئر دارد. کتاب بیوگرافی‌‌تان هم که 12 سپتامبر در آمریکا منتشر می شود. نمی خواهید بیشتر از اینها از زندگی شخصیی تان محافظت کنید؟

فکر می کنم با تمام این مباحثی که مطرح کرده‌‌اید، هنوز رازهایی برای خودم داشته باشم. برملا نکردن همه چیز به عنوان یک ورزشکار و البته به عنوان یک زن، مطمئناً مهم است.

*واقعیت این است که چیز زیادی درباره زندگی احساسی شما نمیدانیم. فکر میکنید به صورت کلاسیک ازداوج کنید و صاحب فرزند شوید؟

معلوم است! در این مورد صحبت نمی کنم چون طبیعتاً زندگی شخصی ام است و علاقه‌ای به اظهارنظر درباره‌‌اش ندارم، ولی من ارتباط بسیار خوب و نزدیکی با مادرم، از زمانی که کوچک بودم تا به الان دارم. من و مامانم بهترین دوستان دنیا هستیم. امیدوارم بتوانم چنین حسی را با فرزند خودم هم تجربه کنم.

سجاد فیروزی، خبرورزشی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید