Iranian Agriculture News Agency

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی:

سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان کردستان باید تسهیل شود

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: استعداد استان کردستان در بخش کشاورزی فوق العاده است و باید راه های سرمایه گذاری در این استان هموار شود.

سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان کردستان باید تسهیل شود

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: استعداد استان کردستان در بخش کشاورزی فوق العاده است و باید راه های سرمایه گذاری در این استان هموار شود .

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، حسن رکنی در حاشیه مراسم بهره برداری از واحد پرورش قارچ دکمه ای در سروآباد تاکید کرد: باید در کردستان کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی احداث شود تا بهره مندی تولیدکنندگان از ارزش افزوده محصولات تولیدی افزایش یابد .

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی وضعیت بخش کشاورزی در کشور را مناسب و رو به جلو توصیف کرد و افزود: استعداد استان کردستان در بخش کشاورزی فوق العاده است و باید مسولان راه‌های سرمایه گذاری را هموار کنند و به نحوی یاریگر سرمایه گذاران در استان باشند .

در سومین روز از هفته دولت، مزرعه پرورش ماهی با تولید 120 تن در روستای دریله از توابع شهرستان سنندج با حضور معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افتتاح شد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در حاشیه این مراسم گفت: این مزرعه در زمینی با مساحت 15 هزار متر مربع و زیربنای 6 هزار متر مربع با دبی 360 لیتر برثانیه احداث و به بهره برداری رسید .

ذوالفقاری افزود: با بهره برداری از این پروژه برای‌ 13 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده و برای 26 نفر هم به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد شده است .

وی عنوان کرد: میزان کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه 13 میلیارد ریال بوده که 7.3 میلیارد ریال آن از اعتبارات صندوق توسعه ملی و 5.7 میلیارد دیگر آورده متقاضیان پروژه بوده است .

ذوالفقاری با بیان اینکه مزرعه پرورش ماهی روستای دریله هم در راستای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در استان است، اضافه کرد: منبع تامین آب پروژه، با استفاده از آب خروجی سد آزاد شهرستان سنندج است که در ضلع جنوبی حاشیه رودخانه روستای کوماسی واقع شده است .

وی افزود: این مزرعه دارای برق سه فاز و برق اضطراری است که با استفاده از دیزل ژنراتور برق آن تامین می شود .

در حال حاضر تولید ماهی استان بر اساس پیش بینی های بعمل آمده 9 هزارو هفت صد تن می باشد که 5400 تن آن مربوط به صید و استحصال از منابع آبی و 4300 تن باقی مانده مربوط به ماهیان سردآبی است .

افتتاح واحد پرورش قارچ دکمه ای در سروآباد در سومین روز از هفته دولت، واحد پرورش قارچ دکمه ای با تولید سالانه 1200 تن در روستای قلعه جی سروآباد با حضور معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افتتاح شد .

ذوالفقاری در حاشیه این مراسم گفت: واحد پرورش قارچ دکمه ای با سطح زیر کشت 11 هزارو هفتصد متر مربع در هر دوره و سطح زیر کشت 70 هزار دویست مربع در سال توسط شرکت اورامان سبز در شهرستان سروآباد به بهره برداری رسید .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: این واحد با 20 سالن و تولید 1 هزارو دویست تن قارچ دکمه ای درسال برای 120 نفر شغل ایجاد کرده است .

وی عنوان کرد: محل تامین تسهیلات پروژه از اعتبارات توسعه بخش کشاورزی بوده که با عاملیت بانک سپه از سال 93 شروع و در سال 95 پروژه به پایان رسیده است .

ذوالفقاری با بیان اینکه مبلغ کل سرمایه گذاری طرح یک صد هزار و 800 میلیون ریال است اضافه کرد: مبلغ تسهیلات دریافتی از بانک 84 هزار میلیون ریال و میزان آورده متقاضیان پروژه هم 16 هزارو هشتصد میلیون ریال بوده است .

استان کردستان در حال حاظر با 11 واحد پرورش قارچ صنعتی و 46 واحد خانگی ظرفیت تولید 2 هزارو پانصد و هفده تن قارچ خوراکی در رتبه 14 کشوری تولید این محصول قرار دارد .


بازدید از گاوداری 500 راسی در مریوان

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی امروز همچنین از گاوداری 500 راسی در شهرستان مریوان بازدید کرد .

پروژه گاو شیری روستای ریخلان در صورت تکمیل شدن برای 40 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می کند و 5 هزارو 600 تن شیر خام، 55 تن گوشت قرمز و 125 راس تلیسه مازاد بر نیاز گاوداری تولید خواهد شد . این گاوداری دارای 30 هکتار زمین آبی کشت علوفه نیز هست./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید