Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم تقدیر از نمونه‌ها؛

کشاورزان در زمان هدفمندی یارانه‌ها، جهادی عمل کردند

افزایش تولید محصولات کشاورزی در سال گذشته همزمان با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها و تأمین نیازهای داخلی کشور، جهادی عمل کردن کشاورزان بود.

به گزارش خبرنگار ایانا، وزیر جهاد کشاورزی در مراسمی که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در ساختمان شماره دو وزارت جهاد کشاورزی برای تقدیر از نمونه‌ها برگزار شد، گفت: کشاورزان در طول سال گذشته با وجود افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تورم‌های ناشی از آن توانستند حجم تولید محصولات کشاورزی را تا 110 میلیون تن افزایش دهند و نیاز داخلی کشور را تأمین کنند. لذا باید به شکل قاطع گفت؛ کشاورزان در سال گذشته در حوزه تولید جهادی عمل کرده‌اند.

دکتر صادق خلیلیان با اشاره به اهمیت نامگذاری هفته جهاد کشاورزی افزود: برای نخستین‌بار امام خمینی (ره) در کنار دفاع مقدس، هفته جهاد کشاورزی را نامگذاری کردند که نشان‌دهنده اهمیت بخش تولید در تأمین امنیت غذایی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به روند تغییر سیاست‌ها و جابجایی قدرت انداخته شود، می‌توان گفت در مرحله حساس قرار داریم و ایران توانسته است بعد از 33 سال مبدل به یک قدرت تأثیرگذار بین‌المللی شود. لذا به شکل طبیعی، قدرت‌های جهانی در مقابل برافراشتگی ایران مقاومت خواهند کرد.

خلیلیان در ادامه مراسمی که به‌منظور معرفی برترین‌های بخش کشاورزی در طول سال زراعی گذشته انجام شده بود، تصریح کرد: با تلاش‌های صورت‌گرفته، ایران در سیر توسعه قرار گرفته و مسیر پیشرفت خود را طی 33 سال پیش پشت سر گذاشته است.

وی سیر صعودی بخش کشاورزی را مورد تصریح قرار داد و یادآور شد: نگاهی به میزان تولید نشان می‌دهد که ایران توانسته است در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی موفقیت‌های بی‌نظیری به‌دست آورد.

توافق‌نامه ایران و فائو

عضو کابینه دولت دهم در ادامه این مراسم تأکید کرد: در اجلاس فائو که طی ماه اخیر انجام شد، طی موافقت‌نامه‌ای مقرر شد ایران دانش کارشناسی خود را در حوزه‌های مختلف در اختیار سازمان خواروبار جهانی (فائو) قرار دهد.

خلیلیان ادامه داد: دبیر فائو در سخنرانی‌های خود از این موافقت‌نامه به‌عنوان یک افتخار سخن گفت.

کشاورزان، جهادی عمل کردند

استاد دانشگاه شهید مدرس اظهار داشت: در بخش کشاورزی افزایش تولید محصولات کشاورزی به 110 میلیون تن رسیده است. این در حالی است که هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی به مرحله اجرا درآمده است.

وی همچنین گفت: بخش کشاورزی به‌رغم سختی‌های ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در سال 90 با افزایش تولید روبه‌رو شد و توانست نیازهای اساسی داخلی کشور را پاسخ دهد.

خلیلیان فعالیت‌های صورت‌گرفته در بخش کشاورزی را جهادی توصیف کرد.

وی همچنین فعالیت‌های وزارتخانه متبوع خود را در سه بخش توصیف کرد و افزود: توسعه تولیدات کشاورزی، توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری و همچنین ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی و همگام‌سازی آنها با استانداردهای بین‌المللی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

خلیلیان خاطرنشان کرد: هرچند وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکل کود شیمیایی کشاورزان مذاکرات گسترده‌ای با شرکت‌های پتروشیمی و وزارت نفت انجام داده است، اما هدف درازمدت این وزارتخانه کنترل بیولوژیک آفات بوده و تلاش می‌کند مصرف کود شیمیایی در اراضی کشاورزی را مطابق با اهداف برنامه پنجم توسعه کاهش دهد.

25 درصد مرغداری‌ها تجهیز و نوسازی شده‌اند

وزیر جهاد کشاورزی افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی را منوط به جایگزینی واحدهای قدیمی و فرسوده در تولید دانست و ادامه داد: 25 درصد اصلاح ساختار در بخش کشاورزی، مرتبط با تکنولوژی‌هایی است که بیش از 40 سال از قدمت آنها می‌گذرد.

وی تصریح کرد: برای افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت انرژی، تجهیز و نوسازی واحدهای تولیدی در دستور کار قرار گرفته که بر همین اساس، 25 درصد واحدهای مرغداری تجهیز و نوسازی شدند.

بودجه دو میلیارد و 300 میلیونی زیرساخت‌های خاک

عضو کابینه دولت دهم از تشکیل کارگروه توسعه کشاورزی در هیئت دولت خبر داد و یادآور شد: کارگروه توسعه بخش کشاورزی در هیئت دولت تشکیل شده و جلسات آن به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود.

خلیلیان تأکید کرد: همچنین کارگروه‌های استانی نیز در سطح استانداران و رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی به بررسی مشکلات کشاورزی در استان‌ها و شهرستان‌ها می‌پردازند.

وی از اختصاص دو میلیارد و 300 میلیون تومان بودجه خبر داد و اظهار داشت: در بخش توسعه زیرساخت‌های خاک دو میلیارد و 300 میلیون تومان بودجه تصویب شده است که در اختیار کارگروه‌های استانی قرار می‌گیرد.

خلیلیان مشکل بخش کشاورزی را تسهیلات ریالی عنوان کرد و گفت: بر اساس همکاری‌های صورت‌گرفته میان دولت و مجلس، مصوبه‌ای تصویب شد که بر اساس آن مقرر شد از منابع بانک کشاورزی تسهیلات ارزان‌قیمت برای بخش کشاورزی فراهم شود.

استاد دانشگاه شهید مدرس همچنین افزود: تسهیلات ارزان‌قیمت با کارمزد پایین و سود صفر درصد در اختیار دامداران قرار می‌گیرد که بر همین اساس، 100 میلیارد تومان نیز به صندوق حمایت از دامداران اختصاص یافت.

خلیلیان خاطرنشان کرد: همچنین با وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکراتی انجام شد که بر اساس آن با تکیه بر دلار یک‌هزار و 50 تومان، نهاده‌های ارزان‌قیمت وارد کشور شده و در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا به تبع آن قیمت کالاهای کشاورزی به مصرف‌کننده نیز کاهش یابد.

وی از کاهش واردات میوه خبر داد و تصریح کرد: واردات میوه در طول سال گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است و اکنون 70 درصد میوه‌های وارداتی را موز تشکیل می‌دهد.

خلیلیان تأکید کرد: به جای واردات، باید افتخار کشور و افزایش تولید محصولات داخلی باشد و واردات کالاهای کشاورزی باید به‌صورت کالاهای خامی تعریف شود که در مجرای تولید و فرآوری به محصول ثانویه مبدل شود./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

A-910322-04_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید