Iranian Agriculture News Agency

بازار پرندگان؛ بزرگترین مرکز قاچاق حیات‌وحش ایران



ایسنا| بازار پرندگان خیلج فارس به بزرگترین مرکز قاچاق حیات وحش کشور تبدیل شده است. فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران با بیان این موضوع گفت: «ماموران محیط‌زیست همراه با پلیس امنیت چندین بار برای پلمپ غرفه‌های متخلف و اجرای دستور قضایی به این مرکز رفتند که متاسفانه هر بار افراد متخلف با ماموران درگیر شدند. شرکت ساماندهی مشاغل شهردای تهران باید در این‌باره پاسخگو باشد.»

نقی میرزاکریمی با اشاره به این‌که مدیریت بازار پرندگان خلیج‌فارس با شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران است، ادامه داد: «این مرکز موافقت اولیه سازمان حفاظت محیط‌زیست را دارد اما هنوز وضع مجوز نهایی آن مشخص نیست. اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران مکاتباتی را با سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام داده است تا وضع مجوز نهایی مشخص شود. درست است که موافقتنامه اولیه را دارند ولی اجازه ندارند که هر پرنده‌ای را به فروش برسانند. به‌گفته او درحال حاضر بنا براعلام شهرداری، پرنده فروشی‌ها غرفه‌ای را از شهرداری اجاره می‌کنند و از اتحادیه گوشت و مرغ و تخم‌مرغ مجوز می‌گیرند. مسأله‌ای که وجود دارد این است که چرا پرنده‌فروشی‌ها نباید از سازمان حفاظت محیط‌زیست مجوز بگیرند؟

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران با اشاره به این‌که قاچاق حیات‌وحش و پرندگان ازجمله قاچاق‌های پرسود است، اضافه کرد: «وضع بازار پرندگان را به سازمان حفاظت محیط‌زیست فرستاده‌ایم. منتظر هستیم که این سازمان دستورالعمل تأیید شده‌ای را درباره این‌که چه گونه‌هایی قابل‌فروش و غیرقابل فروش در بازار خلیج فارس هستند را به ما ابلاغ کند.» میرزا کریمی در ادامه گفت: «پیش از این برخوردهایی با متخلفان این بازار شده است. البته مشکل اصلی ما در بازار پرندگان خلیج فارس فروش گونه‌های خارجی است که برابر ماده ۷ قانون شکار و صید خرید و فروش آنها ممنوع است. در این مرکز در کنار گونه‌های خارجی گونه‌های بومی مانند گربه‌سانان نیز به شکل زیرزمینی به فروش می‌رسد.»

او تأکید کرد: «وقتی محیط‌بانان ما همراه ۴۰ نفر از نیروی پلیس امنیت نمی‌توانند وظیفه قانونی خود را انجام دهند نباید انتظار داشته باشیم که اداره محیط‌زیست به تنهایی بتواند این مشکل را حل کند.» او در ادامه با انتقاد از عملکرد شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران گفت: «چرا شرکت ساماندهی مشاغل به افراد متخلفی که با نیروی پلیس امنیت و محیط‌زیست درگیر می‌شوند مجدد غرفه اجاره می‌دهد؟ متولی امر باید پاسخگو باشد و دیگر نمی‌تواند بگوید که ما با اداره و سازمان محیط‌زیست نهایت همکاری را داریم. نباید قاچاق فروش‌های کل شهر را یک جا جمع کنیم و بعد بگوییم که ساماندهی کردیم. این کار، ساماندهی نیست. ساماندهی یعنی گونه‌های خرید و فروش حیات‌وحش و پرندگان مشخص باشد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید