Iranian Agriculture News Agency

نگاهی به آمارهای عملکردی وزارت نیرو در 4 سال دولت یازدهم در بخش آب

وزارت نیروی دولت یازدهم بیشترین فعالیت را در آبرسانی روستایی از ابتدای انقلاب تا کنون را داشته و در بخش برق نیز دستاوردهای قابل توجهی در بخش نیروگاهی، شبکه‌های برق و تجدیدپذیر داشته است. در این گزارش، به مناسبت ایام هفته دولت نگاهی به آمارهای عملکردی این وزارتخانه در 4 سال گذشته خواهیم داشت.

نگاهی به آمارهای عملکردی وزارت نیرو در 4 سال دولت یازدهم در بخش آب

وزارت نیروی دولت یازدهم بیشترین فعالیت را در آبرسانی روستایی از ابتدای انقلاب تا کنون را داشته و در بخش برق نیز دستاوردهای قابل توجهی در بخش نیروگاهی، شبکه‌های برق و تجدیدپذیر داشته است. در این گزارش، به مناسبت ایام هفته دولت نگاهی به آمارهای عملکردی این وزارتخانه در 4 سال گذشته خواهیم داشت .

به گزارش ایانا از پاون، در بخش آب و آبفا از ابتدای دولت یازدهم تا 15 مرداد ماه سالجاری می‌توان فعال سازی شورایعالی آب و تشکیل 24 جلسه از ابتدای فعالیت دولت یازدهم، تعیین و ابلاغ آب قابل برداشت بخش‌های شرب، محیط زیست، صنعت، کشاورزی و فضای سبز از آب‌های زیرزمینی به تفکیک 609 محدوده مطالعاتی و از آب‌های سطحی به تفکیک 31 استان و بهره برداری از 25 سد با حجم آب قابل تنظیم سالانه 3 هزار و 392 میلیون مترمکعب را از جمله کارهای انجام شده در دولت یازدهم دانست .

همچنین بر اساس این گزارش، آبگیری از 9 سد باحجم آب قابل تنظیم سالانه معادل یک هزار و 53 میلیون متر مکعب، احداث 196 هزارو 943 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اصلی و 19 هزارو 129 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی فرعی،‌ مسلوب المنفعه کردن تعداد 32 هزار 728 حلقه چاه غیر مجاز در 31 استان تا پایان خرداد ماه سال 1396 و اتمام 24 طرح آبرسانی در 13 استان (43 شهر) با حجم 812 میلیون مترمکعب در سال به همراه افتتاح و بهره برداری از 18 تصفیه خانه آب در 18 شهر با ظرفیت 850 هزارو 707 متر مکعب در روز و افتتاح و بهره‌برداری از 40 تصفیه خانه فاضلاب در 40 شهر با ظرفیت 1 میلیون و 66 هزارو 389 متر مکعب درروز را می‌توان از دیگر اقدامات این وزارت خانه در دولت یازدهم به حساب آورد .

ذکر این نکته ضروری است که بیشترین رویکرد وزارت نیرو در دولت یازدهم آبرسانی به روستاها بوده است، لذا تعداد روستاهای برخوردار شده از شبکه آب مطمئن، 5 هزارو 666 روستا با جمعیت حدود 4 میلیون و 270 هزارو 988 نفر و تعداد 2 هزار و 240 هزار فقره انشعاب جدیدآب شهری به همراه 724 هزار فقره انشعاب جدید آب روستایی و یک میلیون و 865 هزار فقره انشعاب جدید فاضلاب شهری از دیگر اقدامات وزارت نیرو در دولت یازدهم بوده است .

این گزارش ضمن تصریح کاهش میزان آب بدون درآمد از 26 درصد در سال 94 به 25.5 درصد تا پایان سال 1395، تشکیل شورای هماهنگی مدیریت حوضه‌های آبریز با رویکرد مدیریت بهم پیوسته به ویژه در حوضه‌های آبریز زاینده رود، کرخه، سفید رود، ارومیه، هراز، بختگان و ... نیز اولویت بندی و تعیین سطح تشکیل جلسات برای سایر حوضه‌ها، رودخانه‌های اولویت دار و تصویب آن در جلسه امور آب خاص وزارت نیرو (برای 19 رودخانه اولویت دار) اضافه می‌کند: ایجاد تحول بزرگ در زمینه تأمین منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی برای تسریع در تکمیل و بهره برداری از طرح‌های توسعه منابع آب مرزی وتامین اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه و تکمیل طرح‌های آبرسانی روستایی به انضام ارائه برنامه احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مشتمل بر 15 پروژه که وزارت نیرو متولی اجرای 12 پروژه و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان زمین شناسی مسئول اجرای سه پروژه آن هستند و اهدافی همچون جبران 120 میلیارد متر مکعب کسری مخزن تجمعی آبخوان‌ها ظرف مدت 20 سال را به عهده دارند بخش دیگری از فعالیت‌های این وزارتخانه بوده است .

گفتنی است، بازنگری طرح‌های توسعه منابع آب براساس تخصیص آب بهنگام در جهت بهینه سازی اهداف طرح‌های اجرایی و مطالعاتی و جلوگیری از اجرای طرح‌های فاقد توجیه، نصب و راه اندازی 11 واحد نیروگاهی با ظرفیت یک هزار و 88 مگاوات و متوسط تولید انرژی سالیانه یک هزار و 428 گیگاوات ساعت نیز ادعایی دیگر از فعالیت چشمگیر وزارت نیرو در دولت یازدهم بوده است .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید