Iranian Agriculture News Agency

اندازه نگهدار که اندازه نکوست!

ساناز شریفی، سردبیر ماهنامه ساناز سانیا در سرمقاله شماره 113 این ماهنامه تخصصی آشپزی موضوع غذا خوردن را به عنوان یکی از لذت‌های بزرگ زندگی متذکر شده است، اندازه نگه داشتن و مصرف متعادل انواع خوراکی ها را که تغذیه آن ها به گفته شریفی، جزو حقوق بدیهی انسان هاست، مورد اشاره قرار داده است.

اندازه نگهدار که اندازه نکوست!

ساناز شریفی

همیشه بزرگ‌ترها جوانانشان را به اعتدال، میانه‌روی و رعایت حد اعتدال در همه امور زندگی‌شان تشویق می‌کنند، حتی کلی ضرب‌المثل در این مورد داریم: از همین "نه سیخ بسوزد نه کباب" و "اندازه نگهدار که اندازه نکوست" گرفته تا حدیث "خیرالامور اوسطها"!

پس رعایت این موضوع مهم است؛ چون زیاده‌روی در هر کاری، دیر یا زود، عواقب بدی برای فرد خواهد داشت و کم گذاشتن هم معمولاً جواب خوبی نمی‌دهد.

این قضیه درباره غذا خوردن و مصرف انواع و اقسام خوراکی‌ها هم صدق می‌کند؛ مثلاً اگر قرار باشد روزی دو وعده پلو و خورش میل کنید و زندگی پشت میزنشینی هم داشته باشید، سر ماه حداقل 10 کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اید. یا اگر به فست‌فودهای چرب و پرکالری معتاد شوید، اوضاع‌تان از پلوخورها هم بدتر خواهد شد، اما همه این حرف‌ها به این معنی نیست که باید دور تمام غذاهای خوشمزه و پرکالری را خط بکشید؛ کافیست اعتدال را رعایت کنید.

یعنی اگر پلو، ته‌دیگ چرب، همبرگر، هات‌داگ تنوری، سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا چیپس، بستنی و نوشابه دوست دارید و اضافه وزن هم دارید، باید مقدار مصرف این مدل غذاها را مثلاً به ماهی یک بار برسانید و از طرف دیگر، تحرکتان را بیشتر کنید؛ به این ترتیب خواهید دید که هم وزنتان پایین می‌آید و هم مجبور نشده‌اید با خوراکی‌های ایده‌آلتان خداحافظی کنید.

در علم تغذیه هم همین اصل پابرجاست و متخصصان این رشته کاملاً بر این امر واقفند؛ کما اینکه اگر تا به حال تحت نظر متخصص تغذیه، رژیم گرفته باشید؛ دیده‌اید که یک روز در هفته، یا یک روز در ماه به‌عنوان "روز آزاد " برایتان تعیین می‌شود تا هر چیزی که دوست دارید میل کنید و دچار عطش و هوس غیرقابل کنترل نسبت به خوشمزه‌های چرب نشوید.

به گفته متخصصان تغذیه و همانطور که همه‌مان می‌دانیم، غذا خوردن یکی از لذت‌های بزرگ زندگی است و ما هم ربات نیستیم که صرفاً برای سوخت‌رسانی به بدنمان غذا بخوریم!

در واقع نباید خاصیت اورگانولپتیک غذاها و نوشیدنی‌ها را فراموش کنیم؛ یعنی نباید یادمان برود که ما از مصرف خوراکی‌ها لذت می‌بریم و یکی از حقوق انسانی‌مان همین حق غذا خوردن است. ما با غذاها و نوشیدنی‌ها خاطره داریم و خاطره‌ها می‌سازیم و از آنجا که خوراکی‌ها دوست‌داشتنی و لذت‌بخش هستند و بخشی از خستگی روزانه‌مان را رفع می‌کنند، نباید آن را دست کم بگیریم و سرسری از این نیاز مقدس که در کتاب آسمانی قرآن هم به آن اشاره شده، بی‌توجهی کنیم.

پس خوب است از هر خوراکی که مصرفش برایتان لذت‌بخش است، میل کنید؛ فقط اندازه نگهدارید که عوارضی برایتان در پی نداشته باشد؛ در یک جمله، بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید!

ماهنامه سانازسانیا - شماره 113 - شهریور 96

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید