Iranian Agriculture News Agency

صرفه‌جویی در 34 میلیون متر مکعب منابع آبی اصفهان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با افتتاح پروژه‌های اصفهان درهفته دولت 14 هزار و 600 تن افزایش ظرفیت در بخش تولیدات کشاورزی و دو هزار و 60 تن افزایش فرآوری محصولات و صرفه‌جویی 34 میلیون متر مکعبی در منابع آبی را شاهد خواهیم بود.

صرفه‌جویی در 34 میلیون متر مکعب منابع آبی اصفهان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت:با افتتاح پروژه‌های اصفهان درهفته دولت 14 هزار و 600 تن افزایش ظرفیت در بخش تولیدات کشاورزی و دو هزار و 60 تن افزایش فرآوری محصولات و صرفه‌جویی 34 میلیون متر مکعبی در منابع آبی را شاهد خواهیم بود.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، محسن کریمیان درنشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: به مناسبت هفته دولت، 303 پروژه بخش کشاورزی در استان شامل 154 پروژه آب و خاک و امور فنی مهندسی، 50 پروژه تولیدات گیاهی، 47 پروژه تولیدات دامی، 48 پروژه امور عشایر، سه پروژه صنایع کشاورزی و یک پروژه در سایر بخش‌ها با اعتباری بالغ بر 1610 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای دو هزار و 736 نفر، با حضور مقامات بلند پایه کشوری و استانی به بهره‌برداری می‌رسند، در مجموع در حدود 18 درصد پروژه‌های افتتاحی استان در هفته دولت متعلق به بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: تمامی 24 شهرستان استان دارای پروژه‌ها و طرح‌های آماده بهره‌برداری هستند که در این میان شهرستان اصفهان با 36 پروژه، شهرضا با 35 و تیران و کرون با 32 پروژه بیشترین میزان پروژه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان عنوان کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات ناشی از خشکسالی 35 درصد از منابع آبی استان از دسترس خارج شده که این امر باعث از دست رفتن 25 درصد اراضی قابل کشت در استان شده است، اما با تمامی این مشکلات، میزان تولیدات استان در سطح شش میلیون تن حفظ شده است، امروز شاهد افزایش راندمان آبیاری در استان به 45 درصد هستیم، در سال جاری 3.2 میلیارد تومان اعتبار نیز برای احیا و مرمت قنات‌های استان تخصیص داده شده است.

وی اضافه کرد: هدف‌گذاری ما بر این است که سالانه بین 14 تا 15 هزار هکتار از اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شوند، در همین ارتباط در پنج ماهه گذشته بیش از چهار هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده و بیش از 9 هزار هکتار دیگر نیز در دست اجرا هستند.

کریمیان با بیان اینکه به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت قنوات برای کمک به برخی مناطق هستیم، تاکید کرد: خوشبختانه با تلاش‌های شکل گرفته شاهد کسب موفقیت‌های گوناگون در بخش‌ها و معاونت‌های مختلف سازمان هستیم، برای نمونه در زمینه معرفی کشت‌های گلخانه‌ای رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی تاکید کرد: در حدود 800 هکتار گلخانه با سازه‌های چوبی و قدیمی در استان وجود دارد که مقرر شد سازه‌های خود را مدرن کرده و به سازه‌های بینابینی تبدیل کنند. اصفهان نیز به عنوان استان پایلوت در اجرای این طرح انتخاب شد، امروز برای مدرن‌سازی گلخانه‌ها برای هر جریب به 35 تا 40 میلیون تومان اعتبار نیاز است و کشاورزان می‌توانند با دریافت تسهیلات در این بخش فعالیت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: در بخش تولیدات دامی در شش تا هفت شاخص مهم دارای رتبه اول یا دوم در کشور هستیم و این نشان از ظرفیت‌های بالای استان در این بخش است، اصفهان در تولید مرغ، تخم مرغ، شیر، عسل، شتر مرغ و سایر محصولات دامی در جایگاه‌های نخست کشور قرار دارد و بیش از 11 درصد شیر کشور در اصفهان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه چند تولیدکننده محصولات لبنی در استان اصفهان موفق شدند با دریافت کد IR مجوز صادرات انواع محصولات لبنی به کشورهای اروپایی و حتی آمریکا را دریافت کنند و امروز در حال صادرات محصولات لبنی اصفهان به تمام نقاط دنیا هستیم.

کریمیان عنوان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته و افزایش کیفیت محصولات تولیدی، طی چند سال اخیر شاهد افزایش 20 درصدی رشد صادرات محصولات کشاورزی در استان هستیم.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های بخش، به دنبال افزایش میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و از طرفی با گسترش زنجیره‌های تولید در محصولات مختلف به دنبال ایجاد شرایط بهتر برای تولید کنندگان هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش جهادی که شکل گرفت، در سال زراعی جاری در بیش از 100 هزار هکتار از اراضی استان مبارزه با سن غلات شکل گرفت و با موفقیت‌های بزرگی که در این بخش حاصل شد امسال هیچ گونه گزارش سن زدگی در غلات تحویل شده به سیلوها گزارش نشد.

وی گفت: تاکنون در حدود 210 هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده و امید است این رقم به 220 هزار تن هم برسد.

کریمیان در پایان عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان همواره به دنبال حمایت از حقوق کشاورزان و ایجاد امنیت پایدار غذایی است و در این راه با تمام توان حرکت می‌کند، امروز تفکر این مجموعه خدمت رسانی صادقانه و جهادی به جامعه است و خوشبختانه در این بخش نیز موفقیت‌های خوبی حاصل شده که کسب رتبه‌های نخست در جشنواره شهید رجایی موید این موضوع است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید