Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل جدید اوبر، ایرانی است

دارا خسروشاهی، مدیرعامل جدید اوبر شد/ از ناکامی در بردن سهم از گروه صنعتی مینو تا رسیدن به بزرگ ترین اپ تلفن تاکسی جهان

دارا خسروشاهی، پسر حسن خسروشاهی و نوه علی خسروشاهی بنیانگذاران کارخانه مینو در ایران است که بعد انقلاب، دارایی هایشان مصادره و به کانادا رفتند، مدیرعامل شرکت سرشناس اوبر شد.

دارا خسروشاهی، مدیرعامل جدید اوبر شد/ از ناکامی در بردن سهم از گروه صنعتی مینو تا رسیدن به بزرگ ترین اپ تلفن تاکسی جهان

اوبر مدیر جدیدی را انتخاب کرده است، دارا خسروشاهی، مدیرعامل شرکت Expedia.

به گزارش ایانا از اتاق تهران، دارا خسروشاهی، پسر حسن خسروشاهی و نوه علی خسروشاهی بنیانگذاران کارخانه مینو در ایران است که بعد انقلاب، دارایی هایشان مصادره و به کانادا رفتند. حسن حتی بعد از مهاجرت یکی از کارآفرینان موفق ایران در کانادا شد و شرکت زنجیره‌ای فروش لوازم الکترونیک فیوچرشاپ را در کانادا راه‌اندازی کرد. سال های دهه 40 و 50، شرکت مینو از غول های تولیدی ایران به شمار می رفت. خسروشاهی ها یکی پس از دیگری کارخانه راه اندازی می کردند و صنعت را رونق می بخشیدند. در این دوره آنها شرکت شوکو پارس، کارخانه دارویی بهداشتی مینو، شرکت صادراتی پرسوئیس را هم راه اندازی کردند. بعد از انقلاب، شرکت های مینو در دوره اول ملی شدن صنایع، جان سالم به در برد، اما در موج دوم گرفتار شد. در این موج، «جدا کردن مالکیت از مدیریت» مطرح شد و حبیب‌الله پیمان، رهبر گروه جنبش مسلمانان مبارز در کارخانجات مختلف سخنرانی می‌کرد. او در کارخانه مینو به کارگران اطمینان داد که بیرون کردن مالکان شرکت هیچ خسارتی به شرکت نمی‌زند. او گفت: «شاه رفت. هیچ حادثه‌ای رخ نداد. خسروشاهی هم برود، هیچ‌چیزی نمی‌شود.» به‌این‌ترتیب بود که بالاخره خسروشاهی از کارخانه کنار گذاشته شد. سال 1358، بر اثر بحران کارگری، دادستان انقلاب، یک نفر از سوی نهادهای دولتی، مسئول اداره کارخانه کرد. فروردین 59 ابوالحسن بنی‌صدر در نامه‌ای به وزارت صنایع اعلام کرد که شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در جلسه 27 اسفند 58 خود بر اساس پیشنهاد وزارت صنایع، اداره کارخانجات گروه صنعتی مینو (صنعتی پارس، خوراک و پرسوییس) را به این وزارت خانه سپرده است. البته این خلاف وعده‌ای بود که قبلاً داده بودند. به‌هرحال بااینکه مینو موج اول را پشت سر گذاشته بود، اما در موج‌های بعدی شرکت مینو با رأی کمیسیون ماده دو متمم قانون حفاظت از صنایع ملی شد.

حالا نوه علی خسروشاهی و پسر حسن خسروشاهی، سکاندار جدید اوبر شده است. استارت آپ سواری اوبر، بعد از استعفای تراویس کالانیک مدیرعامل سابق در ماه ژوئن بدون سرپرست باقی مانده بود. البته کالانیک در هیات مدیره اوبر باقی مانده است.

سی ان ان مانی درباره مدیرعامل جدید اوبر گزارش نوشته است. خسروشاهی ابتدا در فهرست کاندیداها قرار نداشت. آن فهرست شامل جف املت، مدیرعامل شرکت ژنرال الکتریک و مگ ویتمن، رییس Hewlett Packard Enterprise می شد.

البته ویتمن، درماه ژوئن اعلام کرده بود که به اوبر نمی رود. براساس گفته های یک منبع آگاه هم املت روز یکشنبه به دلیل مشکلاتی با هیات مدیره، به سرانجام نرسید.

خسروشاهی مدیرعامل Expedia بوده است. او قبلا به عنوان مدیرعامل IAC Travel هم فعالیت کرده است. خسروشاهی همچنین از سال 2015 عضو هیات مدیره نیویورک تایمز است.

Expedia یکی از نخستین شرکت های فناوری است که ممنوعیت مسافرتی دونالد ترامپ را در دادگاه به چالش کشید.

به گزارش سی ان ان، خسروشاهی، ایرانی است و خانواده او در سال 1978، زمانی که دارا 9 ساله بوده از ایران مهاجرت کرده اند.

دارا خسروشاهی، مدیرعامل جدید اوبر کارهای بزرگی باید انجام دهد، ازجمله ترمیم فرهنگ داخلی شرکت، درگیری های قانونی و کاهش هزینه های مالی شرکت.

هفته گذشته، اوبر اعلام کرد که در سه ماه دوم سال، فروش آن به 1.75 میلیارد دلار رسیده و 17 درصد نسبت به سه ماه گذشته رشد داشته است.

اوبر (Uber) یک سرویس هم سفری آنلاین مستقر در سان فرانسیسکو است. اپلیکیشن تلفن موبایل هوشمند به طور خودکار، مسافرین را با نزدیک ترین راننده مرتبط می‌سازد و موقعیت مسافر را به راننده می‌فرستد.
مشتریان از طریق این اپ تلفن، تقاضای سواری کرده و موقعیت راننده خود را ردیابی می‌کنند. رانندگان اوبر از خودروی شخصی خود استفاده می‌کنند. این سرویس حداقل در ۶۶ کشور و ۵۳۶ شهر در سطح جهان در دسترس بوده است. اپ اوبر به طور خودکار کرایه را محاسبه کرده و پرداختی را به راننده منتقل می‌کند. نمونه این شرکت در ایران را که طی یک سال اخیر پا گرفته است، می‌توان اسنپ و تپسی و کارپینو نام برد./
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید