Iranian Agriculture News Agency

در نشست خبری رئیس سازمان دامپزشکی کشور به مناسبت هفته دولت مطرح شد:

افزایش اکیپ‌های ثابت و سیار در عید قربان امسال/ کاهش قابل توجه بیماری‌های دامی در 4 سال گذشته

سازمان دامپزشکی کشور به مناسبت هفته دولت در نشست با خبرنگاران، گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد این سازمان را ارائه داد.

افزایش اکیپ‌های ثابت و سیار در عید قربان امسال/ کاهش قابل توجه بیماری‌های دامی در 4 سال گذشته

سازمان دامپزشکی کشور به مناسبت هفته دولت در نشست با خبرنگاران، گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد این سازمان را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشست خبری با توجه به اطلاع‌رسانی وسیع درباره ذبح بهداشتی دام در کشتارگاه‌ها و اماکن تعیین‌شده گفت: برای عید قربان سال جاری، یک‌هزار و 933 اکیپ ثابت و 948 اکیپ سیار در سراسر کشور تدارک دیده شده که مجموعه این‌ها سه‌هزار و 318 نفر را تشکیل می‌دهد؛ به‌عبارتی 133 دکتر دامپزشک، یک‌هزار و 609 بازرس بهداشتی گوشت و 576 نفر نیز روحانی را دربر می‌گیرد.

مهدی خلج با اشاره به اینکه در سال گذشته 254 هزار و 304 رأس دام از میادین تحت نظارت سازمان توسط حجاج خریداری شد، افزود: 107 هزار رأس از این دام‌ها در اماکن تعیین‌شده ذبح و لاشه‌های آن‌ها پس از بازرسی تحویل داده شد، این در حالی است که 417 لاشه نیز به‌صورت کامل و سه‌هزار و 460 لاشه به‌صورت جزئی ضبط شد؛ بنابراین ضبط کلی و جزئی لاشه‌ها 3.6 لاشه‌های ذبح‌شده بود.

به گفته وی، سامانه 1512 به‌صورت رایگان در ایام عید قربان اکیپ‌های دامپزشکی مورد نیاز شهروندان را به مکان‌های مورد نظر ارسال می‌کند؛ بنابراین اگر مردم به هر دلیلی قصد ذبح دام در غیر از اماکن تعیین‌شده را دارند، حتماً با اکیپ‌های دامپزشکی در ارتباط باشند. ضمن اینکه بعد از کشتار، لاشه و آلایش خوراکی دام را 24 ساعت در یخچال نگهداری کرده باز هم آن را قطعه‌بندی و توزیع کند.

خلج با بیان اینکه هنوز آمار قطعی از تعداد اماکن در نظر گرفته شده در تمام کشور در دسترس نیست، عنوان کرد: اما طبق اطلاعات رسیده در تهران 14 کشتارگاه به همراه 76 مکان دیگر به همراه 300 نفر ناظر بهداشتی آماده خدمات‌رسانی به متقاضیان هستند، البته همه کشتارگاه‌ها موظفند در روز عید از ساعت هفت صبح تا بعد از ظهر در روز عید فعالیت کنند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


کاهش 4 برابری بیماری VHS

رئیس سازمان دامپزشکی کشور معتقد است: بیماری VHS قزل‌آلا در سال 95 نسبت به سال 92 به میزان چهار برابر کاهش یافته است. زیرا از 322 کانون پرورشی درگیر در سال 92 این بیماری به 80 کانون در سال 95 کاهش یافته است. همچنین بیماری لکه‌سفید میگو در سال 94، 202 کانون درگیر در سال 95، 36 کانون و سال جاری تنها شش کانون درگیر شناسایی شدند؛ بنابراین به جرأت می‌توان گفت که کنترل هر دو بیماری در بخش آبزیان افزایش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه وضعیت بیماری تب برفکی در کشور شرایط مطلوبی دارد، اظهار کرد: سویه جدید ویروس تب برفکی از آفریقا به سمت خاورمیانه آمده و هم‌اکنون در منطقه خودگردان فلسطین حضور دارد؛ بنابراین احتمال ورود این سویه از مرزهای غربی به کشور هست. از آنجا که این سویه غیر بومی است، باید به شدت مراقب بود. البته محدودیت‌هایی برای تأمین واکسن این بیماری وجود دارد که در نظر داریم آن را هرچه سریع‌تر مرتفع کنیم.

خلج ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی همیشه بر تولید واکسن‌های استراتژیک مانند تب برفکی در داخل کشور تأکید داشته است؛ بنابراین هرگونه سرمایه‌گذاری مشترک بخش خصوصی با شرکت‌های خارجی مورد حمایت قرار گرفته و تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود. در این مسیر، مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی نیز آمادگی انتقال دانش فنی ساخت واکسن را به سرمایه‌گذاران دارد.


پاسخ خلج درباره مناقصه خرید واکسن تب برفکی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر مناقصه چالش‌برانگیز سازمان دامپزشکی کشور برای خرید واکسن تب برفکی بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای خرید واکسن تأمین شد و سازمان از آنجا که کمبود در این ماده مورد نیاز را احساس کرد، برای خرید از شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده دست به کار شد. اگرچه روند مناقصه به‌گونه‌ای بود که فرصت کمی برای شرکت برنده وجود خواهد داشت، اما سازمان دامپزشکی برای تأمین این موضوع مقدمات کار را فراهم کرده و کارهای مربوط به شرکت مورد نظر در خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد.

وی یادآور شد: همیشه برنامه‌های سازمان دامپزشکی برای واکسیناسیون تب برفکی در بیش از 25 سال گذشته تابعی از مقدار واکسن بوده است و بنابراین ما همیشه مانند آتش‌نشان‌ها نقش اطفای حریق را به عهده گرفته‌ایم، با این حال روند شیوع تب برفکی در چهار ماه ابتدای سال جاری در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته است.

خلج اضافه کرد: بیش از 30 میلیون دز واکسن برای کنترل تب برفکی لازم است که کمتر از 25 میلیون دز آن در داخل تأمین می‌شود.

وی درباره بیماری آنفلوآنزای پرندگان خاطرنشان ساخت: سال قبل این ویروس تحت تیپ جدید وارد کشور شد و گرفتاری عمده‌ای برای واحدهای پرورشی طیور به‌وجود آورد. اکنون نیز که در فصل گرما به‌سر می‌بریم، هنوز برخی کشورهای توسعه‌یافته درگیر این بیماری هستند؛ بنابراین با توجه به ساختار معیوب پرورشی، انباشتگی طیور در روستاها و جابه‌جایی زیاد پرندگان در کشور، شانس ابتلای دوباره به این بیماری بسیار زیاد است. ضمن اینکه زمان مهاجرت پرندگان نیز نزدیک بوده و فصل تابستان هم رو به اتمام است. به همین دلیل باید نظارت‌ها و اقدامات پیشگیرانه بیش از پیش افزایش یابد.

خلج درباره تجارت آبزیان تأکید کرد: سال گذشته 20 هزار و 78 مجوز بهداشتی صادرات و هفت‌هزار و 200 مجوز واردات از طرف سازمان دامپزشکی کشور صادر شد. در چهار ماه امسال نیز تعداد مجوز بهداشتی برای 71 محصول، چهارهزار و 883 عدد برای صادرات و یک‌هزار و 154 مجوز نیز برای واردات ارائه شد.

وی همچنین گفت: بر همین اساس در سال 95 با 103 هزار تن صادرات به 72 هزار تن واردات انواع آبزیان تراز تجاری این محصولات 31 هزار تن مثبت برآورد می‌شود؛ این در حالی است که در چهار ماه نخست سال جاری 34 هزار تن صادرات و 17 هزار تن واردات آبزیان صورت گرفت که تراز تجاری آن نیز 16 هزار تن مثبت بود.


همکاری سازمان دامپزشکی با راهداری کشور درباره حمل محصولات دامی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به سامانه‌های یکپارچه سازمان دامپزشکی افزود: این سازمان با همکاری راهداری، ناجا، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و برخی از دستگاه‌های متولی تلاش می‌کند تا سامانه یکپارچه قرنطینه سازمان دامپزشکی با سامانه بارنامه راهداری پیوند خورده و حمل هرگونه محموله دامی مشروط به اخذ گواهی بهداشتی توسط دامپزشکی باشد. در این زمینه، طی چهار ماه امسال 40 هزار مورد بارنامه برای جابه‌جایی محصولات مرتبط با سازمان دامپزشکی در راهداری کشور به ثبت رسیده که تعداد آن نسبت به سال گذشته در همین مقطع زمانی 190 هزار فقره افزایش داشته است.

خلج با اشاره به اینکه کشتارگاه شاخصی برای توسعه‌یافتگی کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: اکنون بیش از 260 کشتارگاه صنعتی طیور در کشور وجود دارد که مدرن کردن و تجهیز آن‌ها یکی از اولویت‌های سازمان دامپزشکی محسوب می‌شود. در همین زمینه حدود 35 کشتارگاه به آخرین دستاگه‌های روز جهان مجهز شدند.

وی درباره کشتارگاه‌های دام نیز معتقد است: تا چند سال گذشته حدود 600 واحد سنتی در کشور وجود داشت، اما اکنون 78 کشتارگاه صنعتی دام در حال فعالیت بوده و 48 کشتارگاه صنعتی جدید نیز در حال احداث هستند، ضمن اینکه 230 واحد سنتی نیز بازسازی شده و 110 واحد از مجموع کشتارگاه‌های دام، پیش‌سرد دارند.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، با بهره‌برداری از یک کشتارگاه صنعتی، بقیه کشتارگاه‌های سنتی که در اطراف آن منطقه حضور دارند، باید بسته شوند. در یک مقطع زمانی سازمان شهرداری‌ها برای تدارک ماشین‌های یخچال‌دار حمل گوشت 30 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌کرد؛ بنابراین بهتر است این موضوع استمرار پیدا کند.

خلج در پاسخ به پرسشی مبنی بر کاهش تعداد دامپزشکان در واحدهای تولیدی تأکید کرد: از آنجا که نقش سازمان دامپزشکی در حد ناظر مقتدر عالی است و تولیدکنندگان موظف هستند تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، بنابراین استقرار یک دامپزشک در کشتارگاه‌ها با توجه به نظام‌نامه تدوین‌شده از بین نخواهد رفت و تنها شیوه نظارتی آنها ارتقا خواهد یافت.

وی در پایان با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی درباره کمیت واردات ازجمله تخم چشم‌زده ماهی مسئولیتی ندارد، یادآور شد: این موضوع با توجه به محاسبات صورت‌گرفته توسط سازمان شیلات ایران انجام می‌شود و سازمان دامپزشکی نیز هیچ انحصاری نه برای شرکت‌ها و نه برای اشخاص قائل نمی‌شود؛ البته شنیده شده برخی شرکت‌ها به‌صورت غیرقانونی از مرزهای ارمنستان و ترکیه تخم چشم‌زده ماهی وارد کرده‌اند و به نام برند شرکت‌های معتبر آن را توزیع می‌کنند، این در حالی است که سیستم یکپارچه با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط می‌تواند این مشکل را به حداقل برساند./

V-960606-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید