Iranian Agriculture News Agency

نخودفرنگی هایی که هوای گرم را دوست دارند/ نخودفرنگی کم برگ نسبت به پربرگ بهتر با فشار گرما کنار می آید

کشاورزان در سراسر جهان هر ساله بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون تن نخودفرنگی در مزارع تولید می کنند، این میزان تولید، آن را به بزرگترین محصول بنشنی، درست بعد از لوبیای خشک و نخود تبدیل می کند.

نخودفرنگی هایی که هوای گرم را دوست دارند/ نخودفرنگی کم برگ نسبت به پربرگ بهتر با فشار گرما کنار می آید

کشاورزان در سراسر جهان هر ساله بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون تن نخودفرنگی در مزارع تولید می کنند، این میزان تولید، آن را به بزرگترین محصول بنشنی، درست بعد از لوبیای خشک و نخود تبدیل می کند.

اما با تغییر آب و هوای جهانی و ادامه افزایش دمای هوا، فشار گرما در حال تبدیل شدن به یک عامل محدود کننده عمده برای کشت نخودفرنگی است.

به گزارش ایانا از سایت "یوراکلرت"، مطالعه ای جدید نشان می دهد که گیاهان نخود فرنگی با بعضی ویژگی های خاص مانند دوره گل دهی طولانی تر و تعداد غلاف های بیشتر ممکن است در مقابل فشار گرما مقاوم تر باشند.

این پژوهشگران هم چنین بینش های جدیدی نسبت به ژنتیک مربوط به تحمل گرما در نخود فرنگی را به دست آوردند.

روزالیند بوکرت نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: "در بعضی سال ها گونه های قدیمی تر نخود فرنگی به دلیل فشار گرما به خوبی رشد نمی کنند". "ما می خواهیم بتوانیم گونه های جدیدی را پیدا کنیم که در دنیای گرم بازده بیشتر و با ثباتی داشته باشند".

براساس گفته های بوکرت، دانشمند گیاه شناس در دانشگاه ساسکاچوان "تحمل فشار گرما در نخودفرنگی ها به نظر می آید که تنها به چندین ویژگی مربوط است". این مطالعه دریافته است که دو ویژگی از همه مهمتر هستند: تعداد غلاف های بالا و دوره گل دهی طولانی تر.

بوکرت و همکارش تام وارکنتین و شائومینگ هوانگ اولین افرادی هستند که محل ژن هایی را که بر فشار گرما تاثیر می گذارند را آشکار کردند.

بوکرت می گوید: "فشار گرما به معنای گل های کمتر، غلاف های کمتر و در نهایت محصول کمتر است". گونه هایی از نخودفرنگی که در آغاز غلاف های بیشتری دارند بعد از وقوع فشار گرما، محصول بیشتری خواهند داد.

بوکت می گوید به طور مشابه "اگر گونه ای از نخودفرنگی برای مدت طولانی تری گل بدهد، موقعیت های بیشتری برای داشتن محصول بیشتر حتی تحت شرایط فشار گرما خواهد داشت. این به این دلیل است که گیاه زمان بیشتری برای بازسازی خود پس از وقایع آب و هوایی نامتعادل در طول دوران گل دهی خواهد داشت".

اما زمان گل دهی بسیار طولانی می تواند منجر به مشکلات دیگری شود. بوکرت می گوید: "شما به تعادل مناسب فازهای رویش و بازتولید نیاز دارید".

برای تعیین این که چه ویژگی هایی در نخودفرنگی ها برای مقاومت در مقابل گرما مهم است، بوکرت و همکارانش دو گونه ی بسیار معمول نخود فرنگی که مورد استفاده قرار می گیرد را با هم ترکیب کردند، CDC Centennial و .CDC Sage پژوهشگران سپس بیش از صد گونه ی نخودفرنگی را از این ترکیب مشتق کردند.

"با ترکیب دو نوع گونه متفاوت نخودفرنگی شما ممکن است قادر به پرورش گیاه با ویژگی هایی ورای آنچه والدین او داشته اند باشید. برای مثال، برخی جوانه هایی که در این مطالعه مورد آزمایش قرار گرفتند از هر دو گونه در مقابل گرما مقاوم تر بودند."

این پژوهشگران این گونه های جدید نخودفرنگی را برای دوفصل رشد در ساسکاچوان کشت کردند.

در یک گروه دانه ها برای کشت نخودفرنگی در یک زمان خاص کاشته شد، در اواسط ماه می. در دومین گروه در اوایل جون این کار انجام شد. این گیاهان در اواخر سال گل دادند، زمانی که دمای هوا بیشتر بود. این مسئله به پژوهشگران اجازه داد تا آزمایش کنند و ببینند کدام گونه های نخودفرنگی در هوای گرم بهتر رشد می کنند و بازده بیشتری دارند.

بوکرت می گوید: "شناسایی ویژگی هایی که گیاهان نخودفرنگی را در مقابل فشار گرما مقاوم تر می کند یکی از قطعات پازل است". قطعه دیگر بهتر دانستن ژنتیک های این ویژگی ها است.

به طور سنتی، پژوهشگران از ویژگی های قابل مشاهده استفاده می کردند، مانند تعداد غلاف ها، تا گونه هایی را انتخاب کنند که در آب و هواهای ویژه به خوبی رشد می کنند. با این حال، نقشه برداری از اطلاعات ژنتیکی مرتبط، کمک می کند تا بر روی کار تمرکز شود. پژوهشگران می توانند مکان ژنتیک های خاص را برای پیدا کردن یک ویژگی در میان نقشه ی ژنتیکی نخودفرنگی شناسایی کنند. از این طریق پژوهشگران می توانند با اطمینان بیشتری گونه های محصول را انتخاب کنند.

بوکرت می گوید: "ما هرچه بیشتر بتوانیم در رابطه با مکان های ژنتیکی و تکنیک های مولکولی کار کنیم، موثرتر خواهیم بود".

درحالی که دوره گل دهی و تعداد غلاف ها مهمترین ویژگی های مقاومت در مقابل گرما در نخود فرنگی ها است، این پژوهشگران سایر ویژگی ها را نیز که می تواند مرتبط باشد آزمایش می کنند. برای مثال، بوکرت می گوید: "گونه هایی از نخودفرنگی که نصف سایر گونه ها برگ دارند در کنار آمدن با فشار گرما بهتر از گونه های برگ دار هستند".

پژوهش های آینده با هدف شناسایی بیشتر این ویژگی ها و افزایش بیشتر فهم ما از پایه های ژنتیکی مقاومت در مقابل گرما در نخود فرنگی ها خواهد بود.

مترجم: بهاران پدرام


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید