Iranian Agriculture News Agency

کلانتری در جلسه شورای آب و خاک استانداری کرمانشاه

زمان ولخرجی برای آب نیست/ آب کمیته امدادی به کشاورز نمی‌دهیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نمی‌توانیم اجازه دهیم کشاورزی که بلد نیست ازآب استفاده کندبرای تولید۵ میلیون تومان محصول ۱۰میلیون تومان آب هدردهد چراکه این آب کمیته امدادی نیست.

زمان ولخرجی برای آب نیست/ آب کمیته امدادی به کشاورز نمی‌دهیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نمی توانیم اجازه دهیم کشاورزی که بلد نیست ازآب استفاده کندبرای تولید ۵ میلیون تومان محصول ۱۰ میلیون تومان آب هدردهد چراکه این آب کمیته امدادی نیست.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه، عیسی کلانتری در جلسه شورای آب و خاک استانداری کرمانشاه با اشاره به خاطراتی از دوران مدیریتی گذشته خود و آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مدیریت آبهای سطحی اظهار داشت: خدا رحمت کند آقای هاشمی را، ایشان عاشق "آب" بود و بودجه های بیشتری به این حوزه اختصاص می‌داد .

وی گفت: این روزها زمان ولخرجی آب برای ما نیست. آبی که ما امروز داریم قابل بخشش نیست. ممکن است که ما پول را از کشاورز نگیریم اما قطعا آب با قیمت متر مکعبی ۳ هزار تومان باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

کلانتری گفت: ما حق نداریم آب را هدر بدهیم و آن را دست کشاورزی بدهیم که بلد نیست کشاورزی کند. این آب هلال احمری و کمیته امدادی نیست. کسانی که می‌خواهند از این آب استفاده کنند باید کسانی باشند که بلدند. افراد باید آموزش ببینند که راندمان آنها به ۳ کیلو محصول در قبال هر مترمکعب آب برسد .

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: امروز قیمت آب پشت سدها برای ما ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان تمام می شود و نباید کشاورزی بیاید مثلا ۵ میلیون تومان محصول تولید کند در حالی که ۱۰ میلیون تومان آب مصرف کرده است. الان بهره وری ما یک کیلو محصول در قبال مصرف یک متر مکعب آب است که این یعنی راندمان ما ۴۰ درصد هم نیست .

وی افزود: ما ۱۱۰ درصد منابع تجدید پذیر خود را مصرف می کنیم؛ ۹۰ میلیارد متر مکعب آب داریم و ۹۷ میلیارد متر مکعب مصرف می کنیم که حتی عربستان هم چنین مصرفی ندارد. باید کشاورز را وادار کرد که یاد بگیرد چطور از آب استفاده کند .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید