Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهادکشاورزی در آیین گشایش دومین همایش بین المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی:

موضع دولت گسترش همکاری با CGIAR بویژه در حوزه بیوتکنولوژی است / جهاد کشاورزی موافق تولید محصولات تراریخته است

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: در مورد تولید ملی محصولات تراریخته کمی اختلاف نظر وجود دارد ولی نظر وزارت جهاد کشاورزی این است که وقتی ما وارد کننده عمده محصولات تراریخته هستیم، باید تولید داخلی آن را هم داشته باشیم.

موضع دولت گسترش همکاری با CGIAR بویژه در حوزه بیوتکنولوژی است / جهاد کشاورزی موافق تولید محصولات تراریخته است

معاون وزیر جهادکشاورزی در آیین گشایش دومین همایش بین المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی گفت: موضع دولت گسترش همکاری با CGIAR بویژه در حوزه بیوتکنولوژی است.

به گزارش ایانا از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران ( IRBIC )، دکتر اسکندر زند معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان سخنران افتتاحیه دومین همایش بین المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی گفت: ایران دو سال است که عضو شورای مرکزی CGIAR شده است. سه اولویت اصلی ۱۴ مؤسسه تحقیقاتی وابسته به CGIAR (سازمان همکاری سرمایه گزاران مراکز تحقیقاتی بین المللی کشاورزی) داده های بزرگ، بهره برداری از ذخایر توارثی و در حوزه اصلاح نباتات است.

وی افزود: گاهی در مجموعه های غیر علمی مباحث سیاسی وارد می شود و بحث هایی را در مورد وابستگی این مجموعه های تحقیقاتی مانند IRRI (مؤسسه بین المللی تحقیقات برنج - فیلیپین )و یا ابهاماتی را در مورد همکاری پژوهشگران برجسته ما با این مراکز ایجاد می کنند که محل تأسف است. ما رسما اعلام می‌کنیم که دولت ایران به حکم قانون به CGIAR حق عضویت پرداخت کرده و موضع ما گسترش همکاری در این حوزه ها بخصوص در حوزه بیوتکنولوژی است.‌

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به گیاهان تراریخته گفت: از نظر ما تولید و تحقیق در مورد گیاهان تراریخته یکی از رشته های اصلاح نباتات است.

زند افزود: در مورد محصولات تراریخته در کشور سه مبحث مطرح است: واردات و مصرف محصولات تراریخته که اجتناب ناپذیر است؛ چون محصولات موجود در بازار جهانی که متاسفانه ما وارد کننده عمده آنها هستیم به طور عمده تراریخته هستند.

وی با بیان اینکه تحقیق و توسعه تراریخته موضوع بعدی است که بدیهی است ما با تمام توان در مورد محصولات تراریخته تحقیق می کنیم و من ندیدم احدی هم متعرض این موضوع باشد، یادآور شد: بحث تولید ملی محصولات تراریخته است که در این مورد کمی اختلاف نظر وجود دارد ولی نظر وزارت جهاد کشاورزی این است که وقتی ما وارد کننده عمده محصولات تراریخته هستیم، باید تولید داخلی آن را هم داشته باشیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پایان ابراز امیدواری کرد تا اگر افرادی ابهامی دارند در محیط های علمی ابهامات خود را مطرح کنند.

گفتنی است دومین همایش بین المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی از ۷ تا ۹ شهریورماه جاری در مؤسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر کرج برگزار می‌شود و اساتید بین‌المللی و داخلی علوم بیوتکنولوژی جزو سخنرانان این همایش بین‌المللی هستند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید