Iranian Agriculture News Agency

افتتاح چند پروژه عمرانی در اردبیل با حضور رئیس سازمان محیط زیست به مناسبت هفته دولت/ کلانتری: با برداشت بی رویه آب باید محکم برخورد شود/برداشت بیش از حد از منابع زیرزمینی یک فاجعه خواهد بود

همزمان با هفته دولت معاون رئیس جمهور چندین پروژه با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در اردبیل به بهره برداری رسید.

افتتاح چند پروژه عمرانی در اردبیل با حضور رئیس سازمان محیط زیست به مناسبت هفته دولت/ کلانتری: با برداشت بی رویه آب باید محکم برخورد شود/برداشت بیش از حد از منابع زیرزمینی یک فاجعه خواهد بود

همزمان با هفته دولت معاون رئیس جمهور چندین پروژه با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در اردبیل به بهره برداری رسید.

به گزارش ایانا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بدو ورود به استان اردبیل مجموعه بازار چاقوسازان اردبیل را به بهره برداری رساند .

کلانتری در این سفر کشتارگاه آرتا جوجه سبلان و چندین پروژه عمرانی دولتی و غیردولتی دیگر را نیزبه صورت همزمان از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح کرد. همچنین مجتمع صنایع غذایی لمان با حضورعیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست افتتاح شد .

عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آیین افتتاح مجتمع صنایع غذایی لمان شرکت نورد گستر اردبیل گفت: افزایش کیفیت محصولات کشاورزی در کشور به جد پیگیری می شود و محصولات تولیدی باید از استاندارد جهانی برخوردار باشند .

وی بیان کرد: در کنار کیفیت، بازاریابی جهانی برای محصولات نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و واحدهای تولیدی باید برای ورود به این بازارها و رقابت در آن از فناوری نوین و استاندار برخوردار باشند .

معاون رییس جمهور چالش آب در کشور را چالشی بزرگ دانسته و بیان کرد: آب تکرار نشدنی بوده و تمام می شود و باید در مصرف بیش از حد آن سخت گیری شود ، آب اگر تمام شود بحران مهاجرت کشور را فرا می گیرد .

کلانتری اضافه کرد: برداشت بی‌رویه آب برای کشور فاجعه است و باید برای مقابله با آن به هیچ کس رحم نکرده و محکم با آن برخورد شود .

عباس کشاورز معاون بهبود زراعت وزیر جهاد کشاورزی هم در این آیین گفت: اولین چالش کشاورزی در کشور چالش آب است و باید برای رفع این چالش تدابیری اتخاذ شود، ضمن اینکه تحت تاثیر پذیر بودن بازار نیز چالشی است که کشاورزان را رنج می دهد و باید با ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی، فرصت نگهداری و قدرت افزایش مبادله کالا در کشور با آن مقابله کرد .

وی نخستین ماموریت وزارت جهاد کشاورزی را تولید پایدار دانست و افزود: تامین امنیت غذایی و بالا بردن درآمد کشاورزان از جمله اهداف مورد پیگیری این وزارتخانه است .

مجید خدابخش استاندار اردبیل نیز گفت: 800 هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل تولید می شود که برای ذخیره تنها 50 هزار تن آن انبار و سردخانه وجود دارد .

وی با بیان اینکه احداث 80 هزار تن ظرفیت سردخانه و انبار در استان در مراحل پایانی است، افزود: مجوز 220 هزار تن سردخانه و انبار صادر شده و برای آن 900 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است .

وی با اشاره به کمک فنی دولت در این زمینه گفت: بخش خصوصی فعال در این زمینه مورد حمایت دولت قرار می گیرند .

حسین پیرموذن مدیرعامل مجتمع صنایع غذایی لمان نیز گفت: این کارخانه یکی از مجهز ترین کارخانه های کشور بوده و برای ایجاد صنایع تبدیلی سیب زمینی با اشتغالزایی ١٥٠ نفر راه اندازی شده است .

وی بیان کرد: محصولات تولیدی این مجتمع نیاز داخلی را تامین کرده و بخشی از آن به کشورهای همسایه صادر خواهد شد .

پیرموذن اضافه کرد: راه اندازی این کارخانه کمک خوبی برای سیب زمینی کاران اردبیلی خواهد بود که در بیشتر اوقات به خاطر نوسانات بازار متضرر می شدند .

وی عنوان کرد: برای اولین بار سیب زمینی در اردبیل به قیمت هشت هزار ریال از کشاورزان در این کارخانه خریداری می شود و این امررضایتمندی کشاورزان را به دنبال داشته است .

اردبیل سالانه بیش از 800 هزار تن سیب زمینی تولید می کند که بیش از دو سوم آن به صورت خام از استان خارج می شود. همه ساله به دلیل نوسانات بازار کشاورزان این استان متحمل خسارت های زیادی می شوند .

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل در مراسم افتتاح مجتمع صنایع غذایی لمان اظهار کرد: این مجموعه با خرید 60 هزار تن سیب زمینی در سال با مدت ماندگاری کوتاه و تبدیل آن به محصولی با مدت ماندگاری بالا تاثیر بسزایی در حل مشکلات کشاورزی استان خواهد داشت .

حسین پیرموذن گفت: این مجموعه اولین تولید کننده خلال سیب زمینی سرخ شده منجمد در استان اردبیل است که با به روزترین ماشین آلات دنیا در حال فعالیت است .

وی گفت: ظرفیت تولید این مجموعه در هر ساعت 5 تن سیب زمینی نیمه منجمد است که برای بیش از 150 نفر اشتغالزایی انجام گرفته است که موجبات توسعه اقتصادی در استان خواهد شد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید