Iranian Agriculture News Agency

استاد دانشگاه تسوکوبا ژاپن:

ایران در حال تبدیل شدن به رقیب ژاپن در حوزه بیوتکنولوژی است

استاد دانشگاه تسوکوبای ژاپن گفت: ایران در حال تبدیل شدن به رقیبی برای ژاپن در حوزه بیوتکنولوژی است.

ایران در حال تبدیل شدن به رقیب ژاپن در حوزه بیوتکنولوژی است

استاد دانشگاه تسوکوبای ژاپن گفت: ایران در حال تبدیل شدن به رقیبی برای ژاپن در حوزه بیوتکنولوژی است.

به گزارش خبرنگار ایانا، دکتر کازو واتانابه در نشستی که با حضور خبرنگاران در حاشیه آیین اختتامیه دومین همایش بین‌المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران در مؤسسه تحقیقاتی اصلاح نهال و بذر کشور در کرج برگزار شد، افزود: فعالیت ژاپن در عرصه تراریخته به ۳۵ سال پیش برمی‌گردد که همزمان با آمریکا این فعالیت را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تولیدات تراریخته دارویی در عرصه هورمون رشد انسان و درمان سرطان است، عنوان کرد: در کشور ما هیچ‌گونه مقاومتی برای این تولیدات نبوده و این تولیدات کاملاً تضمینی برای تولید لایه‌های مختلف مثل تولید بافت‌های کلیوی و پوستی است.

رئیس کمیته ایمنی زیستی ژاپن ادامه داد: در ژاپن حدود ۲۱ است که از این روش درمانی استفاه می‌شود.

واتانابه بیان کرد: در حوزه کشاورزی نیز فقط سه میلیون تن سویای تراریخته استفاده می‌شود که برای ۸۰ درصد مردم ۱۲۰ میلیونی ژاپن جوابگو است و بیشتر این جمعیت ۲۱ سال است که از این محصولات تراریخته استفاده می‌کنند، بدون اینکه به مشکلی برخورده باشند.

وی با بیان اینکه از ذرت تراریخته نیز در تهیه روغن استفاده می‌کنیم، یادآور شد: ما یک کشور صنعتی هستیم که کشاورزی نداریم و از کشورهای دیگر غذایمان را تهیه می‌کنیم، اما فناوری تراریخته به ما امکان توسعه کشاورزی را هم می‌دهد.

واتانابه تأکید کرد: ذرت و پاپایا ازجمله محصولاتی است که قصد داریم به کمک فناوری تراریخته آن‌ها را تولید کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: امید به زندگی و طول عمر ژاپنی‌ها با پیشرفت فناوری و استفاده از محصولات تراریخته افزایش یافته است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

این محقق ژاپنی اضافه کرد: در ژاپن تولیدات کشاورزی انجام نمی‌شود، اما تحقیقات آن را داریم و به نام خود به ثبت می‌رسانیم، ولی در جایی دیگر تولید می‌کنیم و در کشورمان فقط رز آبی و میخک آبی تراریخته تولید می‌کنیم که از طریق صادرات آن نیز ارزآوری بالایی به میزان ۱۰۰ میلیون دلار داریم.

واتانابه اظهار کرد: در ایران نیز از نظر پزشکی و تولیدات دارویی رقابت بالا است و برای ما یک رقیب هستند و در کشاورزی نیز محققین زیادی دارند که منجر به تولیدات علمی جدید می‌شود.

وی در پایان گفت: تولید دانش را باید به ثروت جهانی تبدیل کرد./

A-960611-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید