Iranian Agriculture News Agency

خلاصه‌ای از یک کتاب؛

سازمان‌های بین‌المللی، نقش کشاورزی در آلودگی آب‌ها را بررسی کردند/میلیاردها دلار، سهم هزینه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی آلودگی آب

چکیده‌ای از کتاب تحت عنوان "آلودگی آب ناشی از کشاورزی: ​​بازنگری جهانی"، که با همکاری سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) و برنامه تحقیقاتی گروه مشاوره پژوهش‌های جهانی کشاورزی در مورد آب، زمین و اکوسیستم‌ها، به رهبری موسسه مدیریت بین‌المللی آب منتشر شد، در اینجا آورده شده است.

سازمان‌های بین‌المللی، نقش کشاورزی در آلودگی آب‌ها را بررسی کردند/میلیاردها دلار، سهم هزینه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی آلودگی آب

چکیده ای از کتاب تحت عنوان "آلودگی آب ناشی از کشاورزی: ​​بازنگری جهانی " ، که با همکاری سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) و برنامه تحقیقاتی گروه مشاوره پژوهش‌های جهانی کشاورزی( CGIAR ) در مورد آب، زمین و اکوسیستم ها، به رهبری موسسه مدیریت بین المللی آب (IWMI) ، منتشر شد، در این جا آورده شده است. این کتاب در هفته جهانی آب در استکهلم سوئد منتشر شد. همچنین این کتاب به بررسی نقش تولید محصولات کشاورزی و دامداری و آبزی پروری در کاهش کیفیت آب می پردازد و تاثیر کشاورزی را در آلودگی آب بررسی می کند .

به گزارش ایانا از سایت " SDG Knowledge Hub "، طی این سال ها، تأثیرات قابل توجه کشاورزی بر کیفیت آب ، سلامت انسان و محیط زیست تشدید شده است.

این درحالی است که برآورد هزینه های زیست محیطی و اجتماعی آلودگی آب ناشی از کشاورزی به میلیاردها دلار در سال می رسد. به طوری که تقریبا 38 درصد از جریان های آبی اتحادیه اروپا تحت تاثیر آلودگی ناشی از کشاورزی قرار گرفته اند، همچنین در ایالات متحده، کشاورزی اصلی ترین منبع آلودگی رودخانه ها و جریان ها ی آبی به شمار می رود .

در همین راستا، در چین، کشاورزی مسئول آلودگی آب های سطحی و تقریبا تمام آب های زیرزمینی با نیتروژن است که خطراتی را برای اکوسیستم های آبزی، سلامت انسان ها و فعالیت های تولیدی به همراه دارد. در عین حال داروهای دامپزشکی مانند آنتی بیوتیک ها، واکسن ها و محرک های رشد ، باعث ایجاد آلودگی شده ، چراکه این مواد می توانند از مزارع به آب آشامیدنی منتقل شوند .

ادواردو منصور، مدیر بخش زمین و آب فائو، گفت: "آلودگی کشاورزی از عوامل اصلی در آلودگی آب ها به شمار می رود. این بخش مسئول آلودگی 70 درصد از آلودگی آب ها است، زیرا مواد شیمیایی کشاورزی، مواد آلی، بقایای دارویی، رسوبات و نمک به آب های سطحی منتقل می شود.

این چکیده به مناطق مهم اشاره می کند، مکان هایی همچون تولید محصولات کشاورزی، دامی و آبزی پروری که به طور قابل توجهی به کاهش کیفیت آب کمک می کنند، این درحالی است که آبزی پروری به تنهایی از دهه 1980 ، 20 برابر به ویژه در آسیا گسترش یافته است، که این مساله به دلیل رشد سریع جمعیت، تغییر رژیم غذایی تغییر و افزایش تقاضا، بوده است
. "

همچنین، این گزارش بر مدل سازی و نظارت برای مدیریت کیفیت ، درک شرایط کنونی و تاثیرات آن، اطمینان از سیاست ها، استراتژی ها و اقدامات کشاورزی برای کاهش تاثیرات منفی بر منابع آب ، تاکید می کند. به طوری که این مساله شامل اقدامات مختلفی است، که می توان به اقداماتی با هدف تمرکز بر کاهش اثرات زراعت غیر قابل انعطاف، مانند کاهش زباله های مواد غذایی و ایجاد انگیزه برای اتخاذ شیوه هایی برای کاهش آلودگی اشاره کرد، همچنین بر ضرورت تحقیق و داده ها برای حصول اطممینان برای دستیابی به چنین اقداماتی موثر ، تاکید می کند.

گزارش همچنین به سیاست ها و انگیزه ها برای کاهش آلودگی، اشاره می کند ، که از جمله: تشویق به رژیم های غذایی پایدار و سالم؛ به حداقل رساندن ضایعات غذایی؛ ایجاد قوانین، انگیزه های اقتصادی و اطلاعات درباره واکنش ها است.

راه های دیگر برای جلوگیری از آلودگی عبارتند از فعالیت های مزرعه در تولید محصولات کشاورزی، دامی و آبزی پروری، همچون: اقدامات مدیریتی در زمینه محدودیت و بهینه سازی ، میزان و زمان استفاده از کودهای آلی و غیر آلی و آفت کش ها ؛ ایجاد مناطق حفاظت شده در طول جریان آب های سطحی در مزارع و در مناطق اطراف آن و طرح های آبیاری کارآمد.

در مورد اکوسیستم های آبزی و آب های سطحی، گزارش توصیه می کند محدوده زیستگاه های ساحلی یا تالاب ها شناخته شود. همچنین با کشاورزی یکپارچه برای اطمینان از کاهش زباله ، اقدام شود و درباره طراحی اقدامات مقرون به صرفه برای جلوگیری از آلودگی و کاهش ریسک توضیح می دهد، به طوریکه در این رابطه نیازمند است تا مدیران، برنامه ریزان و قانون گذاران در مورد اکوسیستم های آبزی و عوامل مربوط به کاهش کیفیت آب و تأثیر آن بر سلامت انسان و محیط زیست اطلاع داشته باشند.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید