Iranian Agriculture News Agency

پرندگان مهاجر نمی‌توانند خود را با بهار زودرس ناشی از تغییرات اقلیمی وفق دهند

تحقیق تازه‌ای نشان داد که پرندگان مهاجر ممکن است قادر نباشند به اندازه کافی سریع پرواز کنند تا بتوانند خود را با تغییرات بهاری در اروپا که ناشی از تغییرات اقلیمی است، هماهنگ سازند.

پرندگان مهاجر نمی‌توانند خود را با بهار زودرس ناشی از تغییرات اقلیمی وفق دهند

تحقیق تازه‌ای نشان داد که پرندگان مهاجر ممکن است قادر نباشند به اندازه کافی سریع پرواز کنند تا بتوانند خود را با تغییرات بهاری در اروپا که ناشی از تغییرات اقلیمی است، هماهنگ سازند.

به گزارش ایانا از پایگاه خبری کربن بریف ، پرواز زود هنگام یا دیرهنگام بهاری برای پرندگان مشکل ساز می‌شود. رسیدن آنها به مقصد باید با پیدایش منابع غذایی مانند کرم‌ها همزمان باشد تا بتوانند به خوبی تغذیه و با موفقیت جوجه‌های خود را بزرگ کنند.

محققان دریافتند که پرندگانی از جمله سسک‌های بیدی، پی‌پت‌های درختی و پرستوها که در محیط‌های گرم‌تر زمستان گذرانی می‌کنند، قادر نخواهند بود همزمان با بهار زودرس در برخی بخش‌های اروپا که بر اثر تغییرات اقلیمی رخ می‌دهد، مهاجرت خود را کوتاه کنند.

یکی از دانشمندان به سایت کربن بریف می‌گوید: این شواهد تازه نشان می‌دهد که پرندگان از آنچه قبلا امید داشتیم، توانایی کمتری برای سازگاری با تغییرات اقلیمی دارند.

زمان پرواز

هر زمستان، نزدیک به نیمی از پرندگان انگلستان به امید یافتن غذا در دمای متعادل‌تر، به سمت جنوب اروپا و شمال آفریقا مهاجرت می‌کنند. پرندگان از جمله غازها، پرندگان شکاری و پرندگان آوازه خوان، پیش از بازگشت به سرزمین اجدادی خود در بهار آینده، زمستان را در خارج می‌گذرانند.

اما دانشمندان بیم آن دارند که ممکن است روند این مهاجرت سالیانه به خاطر تغییرات اقلیمی که باعث می‌شود بهار در اروپا، 6 تا 8 روز زودتر از زمان معمول در 30 سال گذشته شروع شود، قطع گردد.

شواهد نشان می‌دهد که برخی پرندگان خواهند توانست با ترک کردن زودتر مناطق زمستان گذرانی، خود را با شرایط تازه وفق دهند. اما همه پرندگان نمی‌توانند تغییرات دمایی کوچک را درک کنند و برعکس بر تعداد ساعت‌های روشن روز تکیه دارند که تحت تاثیر گرمایش نیست که به آنها بگوید چه زمانی وقت پرواز است.

برای این پرندگان، هماهنگ شدن با بهار زودرس به معنای بازگشت سریع تر از مناطق زمستان گذرانی است.

اما پرواز با سرعت بیشتر راه حل این مشکل نیست زیرا پرندگان انرژی کافی برای بال زدن شدیدتر در طی مسیر طولانی مهاجرت خود را ندارند.

این تحقیق تازه که در مجله Nature Climate Change به چاپ رسیده، راه حل سومی را بررسی می‌کند: کاهش طول زمان اقامت در توقف گاه‌های بین راه که استراحت گاه‌هایی زمینی است که پرندگان پیش از ادامه سفر خود در آنجا تغذیه و استراحت می‌کنند.

در این تحقیق مشخص شد که در حالی که توقف‌های کوتاه تر می‌تواند سرعت مهاجرت را به‌طور چشمگیری افزایش دهد، اما به احتمال زیاد کافی نیست.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

در این مطالعه روشن شد که مثلا کم کردن نیمی از زمان استراحت منجر به این خواهد شد که پرندگان به‌طور میانگین تنها دو روز زودتر به مناطق زمستان گذرانی خود برسند. در مقابل، اوج زمان در دسترس بودن کرم‌ها، منبع اصلی غذایی پرندگان در جنگل‌های انگلستان، طی سال‌های 1980 تا 2008، 20 روز عقب افتاده است.

نویسنده ارشد این تحقیق، دکتر هایکو شمالیوهان از موسسه تحقیقات هوایی در آلمان می‌گوید: " این ناهماهنگی بین زمان رسیدن پرندگان و در دسترس بودن غذا، می‌تواند برای بسیاری از گونه‌هایی که قادر نیستند آغاز سفر بهاری خود را تنظیم کنند، مشکل ساز می‌شود " . او به کربن بریف می‌گوید: " ناتوانی در تنظیم یا سازگاری در زمان رسیدن به منطقه تولید مثل به ناهماهنگی روزافزون بین در دسترس بودن غذا و تقاضای آن منجر خواهد شد. اگر این ناهماهنگی برای جمعیت یک گونه ادامه یابد، ممکن است منجر به کاهش تعداد جمعیت شود " .

شمالیوهان ادامه می‌دهد که هر چند پرندگانی، مانند مگس گیر ابلق هستند که به نظر می‌رسد در پاسخ به تغییرات اقلیمی، زمان رسیدن بهاری خود را تنظیم کرده باشند اما هنوز مشخص نیست چه گونه‌هایی در معرض خطر کاهش جمعیت هستند. او اضافه می‌کند: " مگس گیر ابلق زمان رسیدن به منطقه جوجه‌آوری خود را جلو انداخته است. اینکه آیا آنها توانایی بهتری در کشف چگونگی شرایط در یکی دو ماه آینده در منطقه زادآوری خود را دارند یا خیر، کاملا ناشناخته است. بسیار بعید است که پرندگانی که هنوز در سرزمین‌های زمستان گذرانی خود در آفریقا به سر می‌برند بتوانند شرایط محیطی را که در منطقه زادآوری خود با آن مواجه خواهند بود را از قبل پیش‌بینی کنند " .

محاسبه سرعت مهاجرت

محققان برای درک عوامل موثر بر سرعت مهاجرت، اطلاعات موجود از 49 تحقیق مربوط به ردیابی 46 گونه پرنده مختلف را بررسی کردند.

آنها دریافتند که سرعت کلی مهاجرت، ارتباط بسیار زیادی با تعداد استراحتگاه‌ها دارد که از نظر این محققان جایی است که پرندگان بیش از یک روز در آنجا سپری کنند.

محققان سپس از مدل‌های ریاضی برای پیش‌بینی اینکه چگونه کاهش زمان استراحت در مسیر پرواز به خانه می‌تواند به پرندگان در افزایش سرعت پرواز کمک کند استفاده کردند.

در مدل‌های آنها میزان متوسط سرعت پرواز، فاصله کلی مسیر مهاجرت و اینکه پرندگان چگونه می‌توانند سرعت خود را با توجه به شرایط تغییرات زیست محیطی تغییر دهند، در نظر گرفته شده بود.

در آینده ممکن است پرندگان مجبور باشند زمان بیشتری در توقف گاه‌های بین راه بمانند که بیشتر ناشی از تغییرات اقلیمی است. دکتر شمالیوهان می‌گوید: " وقتی پرندگان با شرایط نامطلوب مانند خشکسالی، بارش شدید و هوای سرد مواجه می‌شوند، شرایط تغذیه آنها بسیار بد می‌شود. وضعیت تغذیه به‌طور مستقیم بر سرعت کلی مهاجرت آنها در طول استراحتگاه‌ها تاثیر می‌گذارد " .

سازگاری با پرواز

دکتر استفن مایور زیست بوم شناس از دانشگاه فلوریدا که در این تحقیق نقشی نداشته است می‌گوید این مطالعه جدید ممکن است در روشن شدن دلیل اینکه چرا برخی پرندگان به‌طور روزافزون در سازگاری یافتن با تغییرات اقلیمی ناتوان به نظر می‌رسند، کمک کند. او به کربن بریف می‌گوید: " ممکن است فکر کنید پرندگانی که با تغییر فصول، هزاران کیلومتر پرواز می‌کنند در تطبیق یافتن با تغییرات اقلیمی متخصص باشند؛ اما این تحقیق نشان داد که پرندگان نسبت به آنچه امیدوار بودیم قابلیت بسیار کمتری در تطابق خود با شرایط جدید دارند؛ این امر شاید به این خاطر باشد که تغییرات آب و هوایی، بسیار سریع و با نوسانات زیاد اتفاق می‌افتد " .

ترجمه: محسن حدادی

L-960612-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید