Iranian Agriculture News Agency

دستاوردهای پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری در گفت‌و‌گو ایانا با رئیس این پژوهشکده:

اجرای 553 پروژه تحقیقاتی/ واگذاری پنج دانش فنی ارقام تجاری به بخش خصوصی/ اجرای طرح تحقیقاتی استفاده از روغن‌ها در کنترل آفات مرکبات

پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری در شهر رامسر قرار دارد و زیرمجموعه مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به‌شمار می‌رود که در سال 1309 تحت عنوان باغ فلاحت رامسر تأسیس می‌شود. این پژوهشکده در سال 1339 به ایستگاه کشاورزی و در سال 1365 به ایستگاه مرکبات تغییر نام می‌دهد و به‌طور مستقیم تحت نظارت مؤسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر تا سال 1371 قرار می‌گیرد و تا 1373 با عنوان مرکز تحقیقات مرکبات به‌طور مستقل به کار خود ادامه می‌دهد.

اجرای 553 پروژه تحقیقاتی/ واگذاری پنج دانش فنی ارقام تجاری به بخش خصوصی/ اجرای طرح تحقیقاتی استفاده از روغن‌ها در کنترل آفات مرکبات

پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری در شهر رامسر قرار دارد و زیرمجموعه مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به‌شمار می‌رود که در سال 1309 تحت عنوان باغ فلاحت رامسر تأسیس می‌شود. این پژوهشکده در سال 1339 به ایستگاه کشاورزی و در سال 1365 به ایستگاه مرکبات تغییر نام می‌دهد و به‌طور مستقیم تحت نظارت مؤسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر تا سال 1371 قرار می‌گیرد و تا 1373 با عنوان مرکز تحقیقات مرکبات به‌طور مستقل به کار خود ادامه می‌دهد. در سال 1376 این مرکز به مؤسسه تحقیقات مرکبات کشور تغییر نام داد و در نهایت از سال 1394 با تصویب هیات امنای سازمان و شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نام پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری ارتقاء یافت؛ بنابراین، از سال 1394 مدیریت پژوهش میوه‌های نیمه گرمسیری شامل انار، انجیر و زیتون نیز به پژوهشکده اضافه شد.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایانا با اشاره به اهداف و وظایف این پژوهشکده گفت: بررسی نیازها و تولید دانش فنی به‌روز از طریق اجرای پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی در مناطق مختلف مرکبات‌خیز کشور در زمینه‌های مختلف کاشت، داشت، برداشت، نگهداری و عملیات فرآوری مرکبات با در نظر گرفتن سازگاری ارقام مختلف به شرایط اقلیمی موجود در کشور به‌منظور افزایش عملکرد و ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی، تهیه و توزیع مواد گیاهی (بذر و پیوندک) مرکبات مورد نیاز مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور، تحقیقات در زمینه آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز مرکبات، تحقیقات درباره روش‌ها و سیستم‌های آبیاری، مواد غذایی مورد نیاز، شرایط انبارمانی، بسته‌بندی و فرآورده‌های جانبی و... از اهداف تأسیس پژوهشکده به‌شمار می‌رود.

مرتضی گل‌محمدی با اشاره به دستاوردهای علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری افزود: اجرای 553 فقره پروژه تحقیقاتی، نگارش 512 مقاله علمی و پژوهشی، 10 عنوان ثبت اختراع، تهیه یک‌هزار و 327 خلاصه مقاله در کنگره‌های ملی و بین‌المللی، انتشار 73 نشریه، 19 عنوان کتاب و معرفی هشت رقم جدید از دستاوردهای علمی پژوهشکده به‌شمار می‌رود که گام های اساسی در افزایش کمی و کیفی این محصولات داشته است.

وی با بیان اینکه از تعداد پروژه‌های تحقیقاتی، 63 فقره در حال اجرا است، یادآور شد: در سال گذشته تعداد پنج دانش فنی ارقام تجاری و عاری از ویروس مرکبات و زیتون به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار شده است. همچنین به‌منظور نقش‌آفرینی مؤثر در نظام علم و فناوری، پنج پروژه تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی خارج از پژوهشکده، دو پروژه به سفارش بخش خصوصی صورت گرفته است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری بیان کرد: علاوه بر این‌ها، انجام هفت پایان نامه دکتری و کارشناسی ارشد با راهنمایی اعضای هیأت علمی، پنج مقاله علمی پژوهشی منتشرشده در نشریات معتبر ISI ، 18 مقاله علمی پژوهشی منتشرشده در نشریات معتبر داخلی، آموزش پنج کارآموز معرفی شده از دانشگاه‌ها، اجرای یک طرح کلان از معاونت فناوری ریاست جمهوری، پنج پروژه سفارشی (خاص) از بخش خصوصی، معرفی دو رقم زیتون، اجرای پنج کارگاه آموزشی انتقال یافته‌ها برای بهره‌برداران توسط محققان، تولید هسته‌های اولیه باغی شامل بذر انواع پایه‌های مرکبات، تولید بیش از 50 هزار پیوندک عاری از ویروس برای تولید نهال از دیگر دستاوردهای علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری به حساب می‌آید.

گل‌محمدی مشارکت فعال اعضای هیأت علمی با سازمان تعاون روستایی در ارزیابی کیفی میوه‌های انبار و سردخانه‌ها به‌منظور ذخیره‌سازی پرتقال شب عید را از دیگر اقدامات اساسی پژوهشکده در سال گذشته دانست و خاطرنشان ساخت: به‌دلیل سرما و یخبندان بخش اعظمی از میوه‌ها از چرخه مصرف خارج شد و تنها میوه‌های دارای کیفیت و بدون یخ‌زدگی به میزان 10 هزار تن ذخیره سازی و وارد بازار شد. همچنین در این طرح مسائل فنی انبارها و سردخانه‌های استان‌های مقصد توسط محققان رصد و اطلاعات فنی لازم طی دستورالعملی ارسال شد و مورد استفاده قرار گرفت.

وی در پایان با اشاره به تجاری کردن دانش فنی به‌ویژه ورود ارقام جدید به عرصه تولید به‌عنوان برنامه‌های مهم پژوهشکده تأکید کرد: بر این اساس شرکت دانش‌بنیان ترنج با مشارکت فعال محققان تشکیل شد که هدف آن تکثیر و تولید ارقام تجاری و عاری از ویروس مرکبات و سایر میوه‌های نیمه گرمسیری است تا هرچه سریع‌تر ارقام برتر و دانش فنی آن‌ها به‌صورت مشاوره‌های علمی و فنی در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد. همچنین برای تولید سالم مرکبات و کاهش مصرف سموم شیمیایی طرح تحقیقاتی استفاده از روغن‌ها در کنترل آفات مرکبات با مشارکت چند نفر از محققان انجام شد که نتایج آن‌ها در قالب یافته‌های ترویجی به بهره‌برداران منتقل شد./

A-960613-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید