Iranian Agriculture News Agency

افراد فاقد بیمه درمان به «بیمه سلامت» مراجعه کنند


قائم‌مقام وزیر بهداشت با اشاره به کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم بابت هزینه‌های سلامت در قالب طرح تحول نظام سلامت، درعین‌حال با تأکید بر اینکه روند پوشش بیمه‌ای در سازمان بیمه سلامت ایرانیان همچنان ادامه دارد، از افراد فاقد پوشش بیمه‌ درمان خواست به دفاتر این سازمان مراجعه کنند.

به گزارش ایسنا دکتر ایرج حریرچی، اظهار کرد: بیش از ۲۰ سال پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت بیش از ۵۰ درصد بوده است. اگر سال ۹۱ را ملاک قرار دهیم، مردم به میزان ٥٤,٨ درصد هزینه‌های سلامت را از جیبشان پرداخت می‌کردند. این عدد در سال ۹۴ به ٣٨.١ درصد رسیده که دستاورد بزرگی است، چراکه این کاهش ١٦.٧ درصدی باعث شده در سال ۹۴ نسبت به دوره مشابه قبل از طرح تحول، مردم ۱۷‌ هزار‌ میلیارد تومان کمتر در حوزه سلامت هزینه کنند.

حریرچی ادامه داد: اهمیت این موضوع وقتی مشخص می‌شود که بدانیم کل یارانه‌هایی که در کشور به مردم پرداخت می‌شود ۴۰‌‌هزار‌ میلیارد تومان است. این در حالی است که طرح تحول نظام سلامت حدود ۴۰ درصد پرداخت یارانه‌های نقدی از مردم حفاظت مالی به عمل آورده است. حریرچی با اشاره به زیر پوشش بیمه قراردادن ۱۱‌‌میلیون نفر از افراد فاقد بیمه در قالب طرح تحول نظام سلامت، گفت: به‌تازگی آقای وزیر رفاه اشاره کردند که هفت درصد از مردم زیر پوشش بیمه قرار ندارند که البته این موضوع عللی مانند وجود مشکلات در برخورداری از کارت ملی یا شناسنامه، کم‌اطلاعی، عدم نیاز و... را دارد؛ اما نکته مهم این است که میزان پوشش بیمه‌ای ما از متوسط ٨١.٥ درصد در قبل از آغاز طرح تحول، به بالای ۹۳ درصد رسیده است به‌طوری‌که اکنون می‌توانیم اعلام کنیم، هیچ ایرانی‌ای نیست که به ما مراجعه کند، اما زیر پوشش بیمه قرار نگیرد، بنابراین روند پوشش بیمه در بیمه سلامت ایرانیان همچنان ادامه دارد و مردم می‌توانند به این سازمان مراجعه کنند.

حریرچی با بیان اینکه میزان پوشش بیمه‌ای در روستاها ٩٦.٧ درصد و در شهرها ٩١.٧ درصد است، ادامه داد: باید توجه کرد که از نظر پوشش بیمه‌ای در پنجک‌ها و دهک‌های مختلف تفاوت چندانی وجود ندارد، به‌طوری‌که ۲۰ درصد فقیر جامعه با ۱۰ درصد ثروتمند از نظر پوشش بیمه‌ای فرق زیادی ندارند. در‌عین‌حال پنجک سوم جامعه یعنی اقشار متوسط شهری که کار غیررسمی دارند، ٩١.٩ درصد تحت پوشش بیمه هستند. وی با بیان اینکه در زمینه پوشش بیمه تکمیلی تفاوت‌های قابل‌توجهی میان مردم و اقشار مختلف وجود دارد، گفت: پوشش بیمه‌های تکمیلی در کشور ٢٠.٤ درصد است. براین‌اساس ٥.٧ درصد روستانشینان و ٢٥.٧ درصد شهرنشینان بیمه تکمیلی دارند. همچنین پنجک اول جامعه یعنی فقرا به میزان ۵.۵ درصد و پنجک‌های بعدی به ترتیب ١٢.٣، ۱۵، ۲۳ و ۴۰ درصد تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند. قائم‌مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه تخمین می‌زنیم شش،‌ هفت‌میلیون نفر از مردم کشورمان دارای دو دفترچه بیمه باشند، گفت: باید توجه کرد که ۸۱‌میلیون‌و ۱۵۰‌هزار دفترچه بیمه در دست مردم است که از این تعداد ۳۸‌‌میلیون‌و ۸۸۳‌هزارو ۳۹۸ دفترچه برای بیمه سلامت ایرانیان است که ٤٧.٩٢ درصد از دفترچه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین ۳۶‌میلیون‌و ۲۲۱‌هزارو ۸۴۳ دفترچه بیمه یعنی ٤٤.٦ درصد برای بیمه تأمین اجتماعی، یک‌‌میلیون‌و ۲۴۵‌ هزار دفترچه بیمه یعنی ١.٥٣ درصد برای کمیته امداد و چهار‌میلیون‌و ۸۰۰ دفترچه بیمه یعنی ٥.٩١ درصد برای نیروهای مسلح است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید