Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح دانه‌های روغنی در مراسم پنجمین گردهمایی سراسری کشت‌های پاییزه سال زراعی 97 - 96 خبر داد:

تولید 500 هزار تن کلزا برای سال زراعی جدید/ واردات 149 هزار میلیارد تومان روغن و دانه‌های روغنی به کشور طی 10 سال

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در مراسم پنجمین گردهمایی سراسری کشت‌های پاییزه سال زراعی 97 - 96 در زمینه تولید دانه‌های روغنی توضیحاتی را ارائه داد.

تولید 500 هزار تن کلزا برای سال زراعی جدید/ واردات 149 هزار میلیارد تومان روغن و دانه‌های روغنی به کشور طی 10 سال

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در مراسم پنجمین گردهمایی سراسری کشت‌های پاییزه سال زراعی 97 - 96 در زمینه تولید دانه‌های روغنی توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مجری طرح دانه‌های روغنی با اعلام این خبر گفت: سال زراعی 97 - 96 بیش از 286 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت کلزا اختصاص یافته و تولید این محصول به 500 هزار تن افزایش یابد.

علیرضا مهاجر با اشاره به تولید 182 هزار تنی کلزا در سال جاری بیان کرد: در سال زراعی 96 - 95 افزایش تولید این محصول 2.7 برابر شده و 300 درصد رشد داشته است.

وی توسعه کشت دانه‌های روغنی و پایداری کشت را از مهم‌ترین عوامل تولید دانست و افزود: با توسعه کشت این محصولات می‌توان از خروج سالانه چهار میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری کرد و تا حد ممکن واردات را کاهش داد.

به گفته مهاجر، در دو دهه اخیر، عدم تعامل بخش صنعت به خرید تولید داخل، ضعف تکنولوژی و نبود اراده ملی برای افزایش تولید و کاهش وابستگی از مهم‌ترین چالش‌های موجود به‌شمار می‌رفت.

وی عنوان کرد: سالانه 1.5 میلیون تن کلزا و 3.5 میلیون تن کنجاله نیاز است، در حالی که 5.5 میلیون تن ظرفیت روغن‌کشی و 3.6 میلیون تن ظرفیت تصفیه روغن برآورد می‌شود. در عین حال، نیاز به واردات 1.3 میلیون تن روغن خام و 1.4 میلیون تن دانه‌های روغنی به کشور وجود دارد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

مشاورز وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کلزا، روغن باکیفیت و ارزشمند برای سلامتی محسوب می‌شود، ادامه داد: طی 20 سال گذشته چالش‌های بسیاری برای تولید دانه‌های روغنی وجود داشت که مهم‌ترین آن‌ها مشکلات بازرگانی بود، اما با توجه وزیر و معاونان وی این مشکلات تا حد بسیاری حل شد.

مهاجر تأکید کرد: طی 25 سال گذشته و به عبارتی از سال 71 تا 95 بیش از 38.2 میلیارد دلار یعنی 149 هزار میلیارد تومان برای واردات روغن، دانه‌های روغنی و کنجاله هزینه شده است؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد توسعه کشت این محصولات می‌تواند از شدت وابستگی بکاهد.

به گفته وی، اگرچه هنوز خسارت کشاورزان به‌طور کامل پرداخت نشده است، اما حق بیمه مزارع کلزا در سطح 180 هزار هکتار به‌صورت 100 درصد رایگان تأمین شد.

مهاجر با اشاره به تدارک یک‌هزار و 540 تن بذر در راستای حمایت از کلزاکاران اضافه کرد: خرید تضمینی و پرداخت به‌موقع دستمزد به کشاورزان، تدارک، تأمین و اجرای پایلوت‌های آموزشی و ترویجی و نیز تأمین تسهیلات بانکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند برای تولیدکنندگان دانه‌های روغنی ایجاد انگیزه کند.

وی در پایان استان‌های گلستان، خوزستان، مازندران، فارس، اردبیل و کرمانشاه را به‌عنوان رتبه نخست تا ششم تولید کلزا معرفی کرد./

V-960614-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید