Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در گردهمایی آغاز کشت‌های پاییزه سال زراعی 97 - 96 خبر داد:

ایجاد مدیریت آنلاین کشت محصولات کشاورزی با پهنه‌بندی تا یک سال آینده/ ابلاغ مصوبه اعطای 1.5 میلیارد دلاری اشتغال در مناطق روستایی از سوی شورای نگهبان/ سهم 8 درصدی برای سود تسهیلات پرداختی به روستاییان

با اجرای پهنه‌بندی و پیگیری آن توسط بخش‌های ترویج و فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی، در کمتر از یک سال مدیریت آنلاین کشت محصولات کشاورزی ایجاد می‌شود.

ایجاد مدیریت آنلاین کشت محصولات کشاورزی با پهنه‌بندی تا یک سال آینده/ ابلاغ مصوبه اعطای 1.5 میلیارد دلاری اشتغال در مناطق روستایی از سوی شورای نگهبان/ سهم 8 درصدی برای سود تسهیلات پرداختی به روستاییان

با اجرای پهنه‌بندی و پیگیری آن توسط بخش‌های ترویج و فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی، در کمتر از یک سال مدیریت آنلاین کشت محصولات کشاورزی ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، وزیر جهاد کشاورزی امروز در پنجمین گردهمایی سراسری آغاز کشت‌های پاییزه سال زراعی 97 - 96 با اعلام این خبر گفت: در حالی وزارت جهاد کشاورزی به ناتوانی در مدیریت پیاز و سیب‌زمینی متهم شده که بخشی از مشکلات تولیدی این بخش ناشی از عوامل طبیعی است، اما با تدابیر و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی درباره تشکیل پهنه‌بندی و پیگیری آن توسط بخش‌های ترویج و فناوری اطلاعات این وزارتخانه، در کمتر از یک سال امکان مدیریت آنلاین کشت محصولات کشاورزی در کشور ایجاد می‌شود.

محمود حجتی با اشاره به اینکه با اجرای این روش جدید، برنامه کشت محصولات کشاورزی در حد نیاز به نقاط خاص مختلف ارائه می‌شود، بیان کرد: در صورت تحقق نیافتن بخشی از کشت در یک منطقه، بلافاصله منطقه دیگری جایگزین آن منطقه می‌شود؛ به‌عنوان مثال، نصف جهان در بهمن‌ماه به‌دنبال گوجه‌فرنگی تازه است که با هزینه سرسام‌آوری در این فصل تولید می‌شود، اما شرایط اقلیمی در کشور ما به‌گونه‌ای است که بدون استفاده از گلخانه و روش‌های پوششی، محصول گوجه‌فرنگی تولید می‌شود؛ اگرچه در برخی مناطق این محصول مهم به جای مصرف تازه‌خوری، جهت فرآوری به کارخانه‌های صنایع تبدیلی ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبار 1.5 میلیارد دلاری اشتغال در مناطق روستایی پس از چند ماه پیگیری‌های دولت و عبور از مجلس شورای نگهبان، سرانجام چند روز پیش تصویب و ابلاغ نیز شده است، افزود: این مصوبه در مناطق و مراکز دهستان‌ها یا روستاهای پرجمعیت و دارای نواحی صنعتی اجرا می‌شود، این در حالی است که روستاها قبل از ادغام وزارتخانه‌های جهاد سازندگی با جهاد کشاورزی، نواحی صنعتی داشتند که بعد از این اقدام، این نواحی به شهرک‌های صنعتی انتقال یافت؛ چرا که این شرکت‌ها، درآمد هزینه‌ای بوده و در روستاها صرفه اقتصادی نداشت.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


اعطای تسهیلات یارانه‌دار 8 درصدی به روستاییان

وزیر جهاد کشاورزی کابینه دوازدهم با بیان اینکه بنیاد مستضعفان، "بانک سینا" را به اعطای تسهیلات یارانه‌دار با نرخ 18 درصدی به روستاها ترغیب کرده است، عنوان کرد: طبق تفاهم بنیاد مستضعفان با بانک سینا، قرار است پنج درصد از 18 درصد سود تسهیلات را بنیاد و پنج درصد توسط استانداری‌ها پرداخت شود که به این ترتیب سهم سود پرداختی روستاییان در مجموع هشت درصد خواهد بود.

حجتی با اشاره به اینکه متوسط عملکرد تولید محصولات کشاورزی باید به نصف رکورد تولید کشور برسد، تشریح کرد: به‌عنوان مثال، محصول کلزا با رکورد عملکردی 9 تن و 271 کیلوگرم در هکتار، باید به عملکردی معادل چهار تن و 600 کیلوگرم برسد. همچنین رکورد محصولات گندم و چغندرقند به ترتیب رکوردهای 13 و 130 تن در هکتار بوده که باید به متوسط عملکرد به ترتیب 6.5 و 70 تن در هکتار دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید میگو در سال 91، 10 هزار تن بود، تأکید کرد: تولید میگوی پرورشی در سال جاری به 25 تا 27 هزار تن رسیده و صادرات آبزی‌پروری طی چهار ماهه نخست امسال 66 درصد و لبنیات 28 درصد افزایش یافته است. همچنین قیمت ارزان‌تر ماهی و میگو نسبت به چهار سال قبل در بازار، نشان‌دهنده فراوانی تولید در این بخش است./

H-960614-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید