Iranian Agriculture News Agency

جمعیت چین متقاضی محصولات کشاورزی کیفی؛ کریدور اقتصادی چین - پاکستان راه افتاد/ افزایش درآمد، چینی‌ها را خوش سلیقه کرد

احمد جواد، رئیس منطقه‌ای بخش صادرات محصولات باغبانی در فدراسیون اتاق‌های صنایع و بازرگانی پاکستان، گفت که کریدور اقتصادی پاکستان - چین، باعث خشنودی پاکستان برای افزایش صادرات کشاورزی به چین می‌شود.

جمعیت چین متقاضی محصولات کشاورزی کیفی؛ کریدور اقتصادی چین - پاکستان راه افتاد/ افزایش درآمد، چینی‌ها را خوش سلیقه کرد

احمد جواد (Ahmad Jawad) ، رئیس منطقه ای بخش صادرات محصولات باغبانی در فدراسیون اتاق های صنایع و بازرگانی پاکستان 1 (FPCCI) ، گفت که کریدور اقتصادی پاکستان- چین 2 (CPEC) ، سبب خشنودی پاکستان برای افزایش صادرات کشاورزی به چین می شود.

به گزارش ایانا از سایت "اگریکالچر این نیوز، وی در بیانیه ای که روز جمعه گذشته منتشر شد اظهار داشت: "چین، بزرگترین وارد کننده محصولات کشاورزی در جهان است و ما باید بخش قابل توجهی از سهم خود را از بازرسی توافقنامه تجارت آزاد 3 ( FTA) میان دو کشور که برای ما اجباری است جذب کنیم."

جواد گفت که در سال 2015، چین 160 میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی داشته است. به هر حال، سهم پاکستان در صادرات به چین با وجود پایگاه بزرگ کشاورزی و مرز مشترک با چین، بسیار ناچیز است (کمتر از نیم درصد).

وی گفت که چین با جمعیت 1.3 میلیارد نفری، مواد غذایی به ارزش بیش از یک تریلیون دلار در سال مصرف می کند و اضافه کرد که با افزایش شهرنشینی و بالارفتن درآمدها، الگوی مصرف در چین نیز تغییر کرده و تقاضا برای واردات مواد غذایی با کیفیت با سرعتی بیشتر از افزایش جمعیت رو به ازدیاد است.

همچنین وی گفت مصرف داخلی تا 10 سال آینده تا 500 میلیارد دلار افزایش می یابد.

طبق اعلام رسمی اف پی سی سی آی، در ایالات متحده امریکا، حدود یک هکتار از زمین های زراعی برای تغذیه متوسط مردم به کار می رود. در چین، با رشد جمعیت، سرانه زمین برای هر نفر، 0.2 هکتار است که با توجه به تقاضای رو به رشد آینده، کمتر از حد مجاز است.

جواد گفت که بنابراین، جهان، مشتاق تمرکز بر چین و شرکت های بزرگ بین المللی و غول های مواد غذایی است که برای پروژه های طولانی مدت در چین برنامه ریزی کرده اند. آن ها انتظار دارند که آن کشور بالاترین رشد پیشرونده را در آینده داشته باشد.

به علاوه‌، چین بزرگترین واردکننده سبزیجات در دنیاست که نیمی از این مقدار را از امریکا و برزیل تأمین می کند. در دنیای تجارت بین المللی، کوتاه شدن مسافت ها می تواند مزایای استراتژیکی را با کاهش هزینه های حمل و نقل فراهم کند. اما چنین نزدیکی برای اقلام فاسد شدنی مانند مواد غذایی، می تواند به لبه دیگری نیز بدل شود. در جا به جایی های انجام شده در مسافت های طولانی، خطر فساد و آلودگی اقلام غذایی بیشتر می شود. به همین دلیل، هزینه های اضافی برای حفظ و بسته بندی این مواد صرف می شود و اکثر صادرکنندگان مجبور به استفاده از مقادیر فراوانی از آفت کش ها برای افزایش طول عمر مواد غذایی اند.

سی پی ای سی، فرصت بی نظیری برای سرمایه‌گذاری در چین فراهم می کند. پاکستان با این کشور همسایه می شود و بنابراین، از مزایای بی همتای آن بسیار بهره می برد.

علاوه بر این، جواد ذکر کرد که توسعه کشاورزی یکی از بخش های هفتگانه همکاری در سی پی ای سی است، جایی که چین به طور خاص، به کشف زمینه هایی مانند بهره وری پنبه، آبیاری کارآمد و زیرساخت های پس از برداشت در طول مسیر این کریدور اقتصادی می پردازد.

بخش خصوصی و کارآفرینان کشاورزی باید ادامه دهنده این راه باشند و کشف فرصت های حیاتی در بازار چین را آغاز کنند و بر روی پایه گذاری همکاری با شرکت های بین المللی کار کنند.

پانوشت:

1. Federation of Pakistan Chambers of Commerce & Industry

2. China Pakistan Economic Corridor

3. Free Trade Agreement

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید