Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره پایش محیط زیست استان هرمزگان:

شکوفایی جلبکی هرمزگان به مرحله کشند قرمز نرسید

به گفته رئیس اداره پایش محیط زیست استان هرمزگان در چند روز گذشته سواحل استان هرمزگان شاهد شکوفایی جلبکی بوده است اما این شکوفایی به مرحله کشند نرسیده و با تلفات ماهی همراه نبوده است.

شکوفایی جلبکی هرمزگان به مرحله کشند قرمز نرسید

به گفته رئیس اداره پایش محیط زیست استان هرمزگان در چند روز گذشته سواحل استان هرمزگان شاهد شکوفایی جلبکی بوده است اما این شکوفایی به مرحله کشند نرسیده و با تلفات ماهی همراه نبوده است.

علیرضا محوری در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: شکوفایی جلبکی رخ داده در روزهای اخیر جنبه‌های منفی زیست محیطی را نداشت. زیرا عموما در شکوفایی جلبکی شاهد مرگ و میر گسترده ماهیان هستیم. چندین کیلومتر از ساحل دریا درگیر پدیده کشند می‌شود و تنوع و نوع گونه‌ ماهی‌های تلف شده زیاد است اما در شکوفایی اخیر هیچ یک ازاین اتفاقات رخ نداد.

وی افزود: احتمال وقوع شکوفایی جلبکی در تمام طول سال برای جنس‌ها و خانواده‌های مختلف جلبک وجود دارد. گونه‌های مختلف بستگی به شرایط اقلیمی و تغییر پارامترهای آبی دریا شکوفا می‌شوند.

محوری، کاهش دمای دو هفته اخیر را عامل بروز شکوفایی جلبکی در آب‌های سواحل خلیج فارس معرفی کرد و افزود: جلبک شکوفا شده در آب‌های هرمزگان نوکتیلوکا میلیاریس بود. این گونه در دی ماه که آب پایین ترین‌ سطح دما را دارد، شکوفا می‌شود اما در تابستان به هیچ وجه شاهد شکوفایی این گونه نیستیم.

به گفته وی یکی از عوامل شکوفایی جلبکی کاهش دما است. پارامترهایی مختلفی نظیر افزایش سطح مواد مغذی، تغییرات آب و غیره باعث بروز شکوفایی جلبکی و کشند می‌شود. هر گونه جلبک شرایط اپتیممی برای رشد دارد که برای گونه‌های مختلف متفاوت است.

رئیس اداره پایش محیط زیست استان هرمزگان در پاسخ به این پرسش که بیشتر چه گونه‌هایی از جلبک در هرمزگان شکوفا می‌شود، بخش اعظم گونه‌های بلوم کرده را بومی ایران معرفی کرد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی افزود: نوکتیلوکا میلیاریس که در ماه‌های سرد سال بلوم می‌کند، عموما به رنگ سبز دیده و در تراکم‌های بالا دیده می‌شود و مشکلی هم ایجاد نمی‌کند. این گونه در شرایط استثنایی به رنگ صورتی یا قرمز در می‌آید که در این صورت، ایجاد حالت کشند کرده و مرگ و میر ماهی‌ها را رقم می‌زند.

به گفته محوری، در تابستان عموما شاهد بلوم دیاتومه‌ها و دوتاژکی‌ها هستیم. زیرا این گونه‌ها در فصول گرم سال بلوم می‌کند.

وی ادامه داد: تنها گونه غیر بومی شکوفا شده در آب‌های ایران ککلودینیوم بود که سال 87 مشاهده شد و به مدت یک سال در آب‌های ایران حضور داشت. اما در حال حاضر این گونه بومی ایران شده و بلوم آن را به صورت موردی داریم.

رئیس اداره پایش محیط زیست استان هرمزگان عنوان کرد: عامل اصلی کنترل کننده ککلودینیوم در آب‌های ایران سطح مواد مغزی است. خوشبختانه از سال 87 به بعد میزان مواد غذایی در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز کاهش یافته و این گونه فرصت بلوم پیدا نکرده است. به صورت موردی در مناطقی که روان آب‌های سطحی، فاضلاب و پساب‌ها وارد دریا می‌شوند، شاهد شکوفایی ککلودینیوم بوده‌ایم.

وی درباره راه‌های مبارزه با کشند قرمز از طریق رس پاشی گفت: رس پاشی در نزدیکی مزارع پرورشی برای کاهش خسارت اقتصادی پیشنهاد می‌شود. راه‌های دیگری نظیر تغییر PH آب، انتقال آب از عمق به سطح و غیره هم برای کنترل کشند در نزدیکی مزارع وجود دارد. اما از آنجا که پدیده کشند قرمز تحت تاثیر عوامل طبیعی و افزایش مواد مغذی به‌وجود می‌آید، صرفا با کنترل مواد مغذی می‌توان مانع بروز این پدیده شد.

محوری اضافه کرد: محیط دریایی شرایط اکوژیکی خود را تنظیم می‌کند هر وقت این عوامل توسط توفان، سیل زلزله، بارندگی و عوامل انسانی به هم بخورد ما شاهد شکوفایی در گونه‌های مختلف در مناطق دریایی هستیم. مسلما پارامترهای انسانی را می‌توان مدیریت کرد اما لغزش‌های دریایی که باعث حل شدن بسیاری از مواد در داخل آب می‌شوند، توفان‌ها یا ورود روان آب‌ها به دریا را نمی‌توان کنترل کرد. زلزله دریایی، رانش بستر دریا و سیلاب‌های نواحی خشکی بر هم زننده شرایط اکولوژیکی یک منطقه هستند. در زمان وقوع این پدیده‌ها احتمال ایجاد پدیده کشنده قرمز و شکوفایی جلبکی در دریا افزایش می‌یابد.

وی درباره مرگ و میر ناشی از کشند در سال جاری بیان کرد: تا کنون گزارشی در این رابطه نداشته‌ایم. موردهایی مرگ و میر بود که به کشند نمی‌توان ربط داد. دسته‌های کوچکی از ماهی وارد آب‌های ساحلی ‌شدند در آب‌های سطحی گرم یاعمق کم به دام افتاده و به علت نبود اکسیژن، تلف شدند.

L-960615-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید