Iranian Agriculture News Agency

الزامات صادرات محصولات لبنی چیست؟

وظیفه ارگان‌های مختلف برای تسهیل صادرات لبنیات

صادرات لبنیات اگرچه درسال‌های اخیر به رشد قابل قبولی رسیده است، اما باز هم موانعی برای توسعه آن وجود دارد که رشد صادرات را به مراتب کندتر کرده است.

وظیفه ارگان‌های مختلف برای تسهیل صادرات لبنیات

صادرات لبنیات اگرچه درسال‌های اخیر به رشد قابل قبولی رسیده است، اما باز هم موانعی برای توسعه آن وجود دارد که رشد صادرات را به مراتب کندتر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، در سال گذشته حداقل 850 هزار تن از 20 نوع فرآورده لبنی به چندین کشور جهان صادر شد که رشدی 13 درصدی نسبت به سال 94 داشت و درآمدی بیش از 200 میلیون دلار را نصیب کشور کرد.

در چهار ماه نخست سال جاری نیز 400 هزار تن لبنیات به ارزش 347 میلیون دلار از کشور صادر شده و با توجه به تولید سالانه 9 میلیون و 600 هزار تنی شیر، صادرات یک میلیارد دلاری برای سال 96 در حوزه لبنیات هدف‌گذاری شده است.

البته با توجه به ظرفیت تولید چه در صنعت دامپروری و چه در صنایع تبدیلی، پتانسیل تولید بسیار بیش از مقداری است که آمارها می‌گویند، اما برای دستیابی به حداکثر تولید نیاز است که موانع صادرات لبنیات به کشورهای مختلف رفع شود.

بر اساس گزارش‌های تحلیلی سازمان توسعه تجارت، در صورتی که تحریم‌ها ادامه داشته باشد، صادرات فرآورده‌های لبنی سالانه 15 درصد و در غیر این صورت سالانه 30 درصد رشد خواهد داشت؛ بنابراین با توجه به اجرای برجام و تا حدودی رفع تحریم‌ها، به‌نظر می‌رسد سناریوی دوم دست یافتنی‌تر باشد. اگرچه دسترسی آسان و سهم بالای ایران در بازار عراق، گرایش ذائقه کشورهای همسایه به لبنیات ایرانی و کیفیت مطلوب این محصولات در ایران از نقاط قوت عرصه صنایع تبدیلی در حوزه شیر محسوب می‌شود، اما باید در عین حال نقاط ضعف را هم دید و در جهت رفع آن‌ها قدم برداشت. اینکه تجار ایرانی تنها روی بازار عراق متمرکز باشند و از جهتی رعایت استاندارد کالاها در مرزهای خروجی به‌ویژه شملچه به حاشیه رفته و آن را نادیده بگیرند، به مرور زمان صادرات را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. البته از طرفی افزایش تعرفه واردات کالاهای ایرانی به عراق، کاهش تولید جو در کشور، بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و خوراک دام از مهم‌ترین عواملی هستند که به‌عنوان موانع داخلی شناخته می‌شوند.

در این مسیر روزارت جهاد کشاورزی با اعمال مدیریتی می‌تواند قیمت شیر خام کشور را متناسب با بازارهای جهانی تنظیم کرده و مشوق‌های صادراتی را همچنان پیگیری کند. هرچند برای سال گذشته 200 میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شد، اما این مبلغ به‌طور کامل تخصیص داده نشد. با این حال برای سال‌های آینده نیز مشوق صادراتی پیش‌بینی شده است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز باید با تسهیل در فرآیند ورود موقت برای مواد اولیه، زمان لازم برای این کار را به حداقل برساند. جلوگیری از تخریب برند ایرانی با تولید و صادرات محصولات بی‌کیفیت توسط شرکت‌های نامعتبر، بالا بودن هزینه‌های حمل سرد محصولات، ناهماهنگی در باز یا بسته بودن مرزهای عراق، بالا بودن هزینه‌های انتقال ارز با وجود محدودیت‌های بانکی و بین‌المللی، عدم وجود خطوط منظم کشتیرانی برای حمل و نقل دریایی از دیگر مشکلات و موانع صادرات محسوب می‌شود.

در این راستا، سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت باید از تولید محصولات بی‌کیفیت لبنی جلوگیری کرده و کنترل بیشتری در این باره داشته باشند. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و همچنین بانک توسعه صادرات ایران نیز می‌تواند با اعطای یارانه حمل و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به صادرکنندگان و نیز تسهیل در حمل یک‌سره محصول و تقویت ناوگان حمل جاده‌ای به فرایند صادرات کمک کند. از طرفی بانک مرکزی می‌تواند با تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای لبنی مؤثر در صادرات و حل مشکلات بانکی و مبادلات ارزی نقشی مؤثر در کاهش موانع صادراتی محصولات لبنی داشته باشد. ایجاد دروازه ویژه خروج محصولات غذایی ایران در مرزهای گمرکی که سازمان راهداری و گمرک متولی آن محسوب می‌شوند، مشکلات ناهماهنگی در مرزها را از بین خواهد برد. در پایان سازمان بنادر و دریانوردی قادر است با ایجاد خطوط منظم حمل و نقل مستقیم دریایی مشکل انتقال محصولات لبنی به کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند کویت، بحرین، قطر و عمان را حل کند./

V-960615-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید