Iranian Agriculture News Agency

دفتر بررسی های فنی اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گزارش جدید خود اعلام کرد:

نفوذ اینترنت پرسرعت در 27 هزار و 739 روستا

دفتر بررسی های فنی اقتصادی معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تازه ترین گزارش خود شمار روستاهای دارای اینترنت پرسرعت را تا پایان فصل بهار امسال 27 هزار و 739 اعلام کرده است، در حالی که در سال 1392 چنین امکانی فراهم نبود. بر اساس این گزارش در سال 1393 از مجموع کل روستاهای ایران فقط چهار هزار و 822 روستا دارای اینترنت پرسرعت بودند.

نفوذ اینترنت پرسرعت در 27 هزار و 739 روستا
دفتر بررسی های فنی اقتصادی معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تازه ترین گزارش خود شمار روستاهای دارای اینترنت پرسرعت را تا پایان فصل بهار امسال 27 هزار و 739 اعلام کرده است، در حالی که در سال 1392 چنین امکانی فراهم نبود. بر اساس این گزارش در سال 1393 از مجموع کل روستاهای ایران فقط چهار هزار و 822 روستا دارای اینترنت پرسرعت بودند.

پس از آن روند اتصال روستایی به اینترنت پرسرعت شتاب بیشتری به خود گرفت و در شهریورماه 1394 روستاهای دارای اینترنت پرسرعت به 10 هزار و 127 عدد افزایش یافت. تلاش دولت یازدهم برای ارائه خدمات ارتباطی نوین به مناطق کمتر برخوردار و روستایی ادامه یافت تا آنکه در شهریور ماه 1395 اینترنت پرسرعت به 24 هزار و 250 روستا رسید. اتصال روستاهای کشور به اینترنت پرسرعت این انتظار و امید را بین روستاییان ایجاد کرد تا بتوانند در محل خود بسیاری از خدماتی را دریافت کنند که در شهرهای بزرگ ارائه می شود.
اتصال روستاها به اینترنت می تواند به افزایش آگاهی های روستاییان درباره بهتر زندگی کردن و استفاده بهینه از امکانات موجود انجامد زیرا روستایی با استفاده از اینترنت پرسرعت از جدیدترین روش های کشت محصول های کشاورزی آگاه شده و نسبت به اصلاح رویه های غلط خود اقدام می کند.
اتصال روستاها به اینترنت به افراد امکان بهره مندی از خدمات آموزشی را می دهد و خدمات درمانی مورد نیاز را نیز در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت می کنند.
اتصال روستایی به اینترنت پرسرعت این انتظار را ایجاد می کند که شاهد تغییرهای اساسی در روش های کشاورزی سنتی و دامداری سنتی و استفاده از جدیدترین راهکارها برای بهبود و بهره وری بیشتر از زمین های کشاورزی و ارتقای سطح کیفی محصول های دامی باشیم.
اینترنت پرسرعت به روستاییان کمک می کند بدانند بهترین روش آبیاری چیست؟ بهترین زمان برداشت محصول چه زمانی است و بهترین روشی که بالاترین میزان محصول را تولید می کند کدام است.
متصل شدن روستاها به اینترنت می تواند زمینه ساز ظهور روستاهایی هوشمند باشد که همه امور در آنها با هدایت هوش مصنوعی پیش رفته و دیگر شاهد اتلاف منابع و دسترنج روستائیان نباشیم.


تاکنون روستاییان چقدر توانسته اند از اینترنت پرسرعت برای تغییر بهره بگیرند؟
واقعیت امر نشان دهنده آن است که در بیش از 27 هزار روستایی متصل به اینترنت پرسرعت هنوز در برهمان پاشنه سابق می چرخد و هنوز روستایی نتوانسته آنچنان که باید و شاید ازجدید ترین فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره گیرد.
اکنون روند ارائه محصول های کشاورزی و نحوه آبیاری و نحوه زندگی در روستا ها نشان می دهد این اتصال کارآیی لازم را نداشته است و درعمل با شکست مواجه شده است.


وضعیت تلفن های ثابت و همراه در روستا
اما روند ورود تلفن های ثابت و همراه به روستاها به گونه ای دیگر رقم خورده است.
براساس تازه ترین گزارش دفتر بررسی های فنی، اقتصادی معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان فصل بهار امسال شرکت ارتباطات سیار ایران یا همان همراه اول به44 هزارو 918 تلفن همراه ارائه کرد.
اپراتور دوم نیز چتر خدمات خود را در 17 هزار و 631 روستا گسترد و اپراتور سوم نیز در 65 روستا خدمات تلفن همراه ارایه کرد.

بر اساس این گزارش، شرکت مخابرات ایران 6میلیون و 343 هزار و 979 خط تلفن در روستاهای کشور نصب کرده که پنج میلیون و هفت هزار و 236 خط آن فعال است.
شرکت مخابرات ایران تا پایان فصل بهار امسال شمار روستاهای دارای ارتباط را 54 هزار و 109 و دارای تلفن خانگی را 47 هزار و 932 روستا اعلام

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بتازگی گفت: زمانی انتقاداتی به بردن اینترنت به روستاها وجود داشت که چرا این کار انجام می شود اما در قانون این موضوع تکلیف شده است و عدالت اجتماعی و ضرورت وجود خدمات ارتباطی در روستاها از جمله دلایل این توسعه است.
محمد جواد آذری جهرمی اضافه کرد: در اجرای طرح توسعه ارتباطات اجباری روستایی (USO) اشکالاتی وجود دارد و امیدواریم با تغییر مدل و شیوه خود، بتوانیم این نیاز را برای روستاییان فراهم کنیم.


اما گیر اینترنت پرسرعت روستایی برای تحول اساسی در امور روستاییان چیست؟
آذری جهرمی علت بهره نگرفتن روستاییان از اینترنت پرسرعت را چنین عنوان کرد: مودم مورد نیاز، گران به روستاها عرضه شد.
وی گفت: طرح یو.اس.او روستایی به دلیل بی‌توجهی به وضعیت مالی مردم مورد استقبال قرار نگرفت و فروش قسطی مودم نیز شکست دوباره به دنبال دارد.



انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید