Iranian Agriculture News Agency

خسارت ٥٠ میلیاردی سیل در تعطیلات آخر هفته




سیل بار دیگر چهار استان کشور را در بر گرفت و به چند روستا خسارت زد. این در حالی است که عملیات امدادرسانی در این چهار استان سیل زده همچنان ادامه دارد. در حال حاضر به ۱۸۵۷ نفر تا کنون امدادرسانی شده است. این در حالی است که به گفته استاندار گیلان، برآورد اولیه خسارت ناشی از بارش شدید باران در گیلان ٥٠ میلیارد تومان است.


به گزارش شهروند، سیل بار دیگر چهار استان کشور را در بر گرفت و به چند روستا خسارت زد. این در حالی است که عملیات امدادرسانی در این چهار استان سیل زده همچنان ادامه دارد. در حال حاضر به ۱۸۵۷ نفر تا کنون امدادرسانی شده است. این در حالی است که به گفته استاندار گیلان، برآورد اولیه خسارت ناشی از بارش شدید باران در گیلان ٥٠ میلیارد تومان است.


از روز ۱۶شهریور تا ساعت ٨:٣٠ روز شنبه سیل و آب‌گرفتگی به ۱۵شهر و روستا در استان‌های آذربایجان‌شرقی، گلستان، مازندران و گیلان رسید و امدادگران هلال‌احمر را به صحنه‌های سیل‌زده کشاند. عملیات امدادرسانی از سوی ماموران هلال‌احمر آغاز شد و نجاتگران به مردم سیل‌زده کمک کردند.


١٩تیم شامل بیش از ۱۰۰ نیروی امدادی، ۲۰دستگاه خودروی امدادی و ۱۰دستگاه موتور پمپ آب در این عملیات‌ها بکار گرفته شدند. ٤١٨ خانواده تنها در شهرستان‌های لنگرود، لاهیجان، رودسر، آستانه اشرفیه، رودبار، املش و صومعه‌سرا از سوی هلال‌احمر استان گیلان امدادرسانی شدند.


مرتضی سلیمی رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر، در مورد امدادرسانی به استان‌های متاثر از سیل کشور گفت: «امدادرسانی همچنان ادامه دارد. تاکنون ۱۹تیم عملیاتی، متشکل از ١٠٠ نفر کار امدادرسانی را انجام دادند و به ۱۸۵۷نفر امدادرسانی کرده‌اند.» وی در مورد جزییات امدادرسانی گفت: «تاکنون ۵۴۹ نفر در مساجد، ورزشگاه‌ها و غیره اسکان اضطراری داده شده‌اند. همچنین تعداد ۵۹ واحد مسکونی از آب تخلیه شده است.


توزیع اقلامی همچون پتو، نان، کنسروجات، حبوبات، برنج و روغن میان افراد متاثر از سیل از دیگر اقداماتی بوده که در طول این مدت توسط امدادگران هلال‌احمر در مناطق سیل‌زده صورت گرفته است. همچنین با بروز سیلاب در استان گیلان ۵۱۰نفر از مردم این استان توسط ۱۵ تیم اعزامی از امدادگران جمعیت هلال‌احمر امدادرسانی شدند.»


مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان با تأکید بر امدادرسانی به بیش از ۵۱۰نفر در راه مانده و آسیب‌دیده در شهرستان‌های لنگرود، لاهیجان، رودسر و آستانه اشرفیه افزود: «اسکان اضطراری حدود ۲۰۰نفر در لاهیجان، رودسر و لنگرود توسط نیروهای جمعیت انجام شده است.»


این درحالی است که وزیر کشور نیز در تماس تلفنی با استاندار گیلان نحوه کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده گیلان را پیگیری کرد و دکتر محمدعلی نجفی، استاندار گیلان در این تماس تلفنی توضیحاتی از اقدامات انجام شده در مناطقی از استان که در پی بارش شدید باران دچار آبگرفتگی شدند، ارایه کرد.


در همین زمینه، نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و معاون بازسازی بنیاد مسکن روز، ١٨شهریور در سفر به گیلان، از برخی مناطق استان که دچار آبگرفتگی شده اند، بازدید کرد.


نجفی استاندار گیلان نیز با سفر به شهرستان‌های لنگرود و لاهیجان، ضمن بازدید از مناطقی که دچار آبگرفتگی شده بودند، در جریان خدمت‌رسانی به مردم این مناطق قرار گرفت. وی پس از این بازدید و حضور در ستاد مدیریت بحران شهرستان لاهیجان، گفت: «آسیب‌های ناشی از بارش شدید باران در استان به‌ویژه مناطق شرقی، بررسی و تسهیلات اعتباری کوتاه‌مدت به آسیب‌دیدگان پرداخت می‌شود.»


استاندار گیلان، همچنین برآورد اولیه خسارت ناشی از بارش شدید باران در گیلان را ٥٠‌میلیارد تومان دانست و گفت: «برخی از خیابان‌ها، پل‌ها و دیواره‌ها آسیب دیده‌اند و احتمالا خسارت بالغ بر ٥٠‌میلیارد تومان است.


مدیران استانی و شهرستانی در نخستین اقدام شرایط اسکان حدود ٥٠٠خانوار آسیب دیده را فراهم کردند. برای خانوارهایی که دچار آسیب حداقلی شدند، از امکانات بنیاد مسکن استان برای بازسازی خانه‌هایشان کمک می‌گیریم.»


استاندار گیلان به مردم اطمینان داد که کارشناسان ستاد مدیریت بحران استان، از تک‌تک خانه‌هایی که دچار آبگرفتگی شده و خسارت دیده‌اند، بازدید و گزارش کارشناسی را ارایه خواهند داد.


خسارت ٩٠٠ واحد مسکونی و تجاری در لنگرود

در ادامه سید رضا جوادپور، فرماندار لنگرود از خسارت ٩٠٠ واحد مسکونی و تجاری بر اثر سیل در لنگرود خبر داد و در این باره گفت: «طبق دستور استاندار گیلان پس بررسی نتایج کارشناسی شده نسبت به بررسی مبلغ کلی خسارت اقدام خواهد شد.»


فرماندار لنگرود با اشاره به اینکه میزان بارش لنگرود ٢٢٢ میلی متر بود، افزود: «خسارت شدید سیل در سه کانون مرکز لنگرود، روستای طالش محله و روستای دیوشل بوده است.»


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچگونه قطعی برق در سطح شهرستان نداریم، گفت: «دستورات لازم برای حل مشکلات ساکنان و تردد شهروندان و مسافران داده شده است.»


جوادپور با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته با لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: «پس از انجام بررسی های لازم به هر خانواده آسیب دیده حمایت های مادی صورت خواهد گرفت. بنیاد مسکن به عنوان دستگاه معین در کارشناسی و پرداخت خسارت انتخاب شده است.»


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید