Iranian Agriculture News Agency

معاون مناطق خشک و نیمهخشک سازمان جنگلها خبر داد:

34 میلیارد تومان اعتبار ملی بیابانزدایی

در سال 1391 ردیف اعتبارات ملی جدیدی برای استان‌ها در حوزه بیابان‌زدایی تعریف شده که اعتبار آن 34 میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، نشست خبری پرویز گرشاسبی معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به مناسبت 27 خردادماه، روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد.

سرپرست معاونت آبخیزداری ضمن تبریک سومین روز از هفته جهاد کشاورزی با اعلام اینکه شعار امسال "پایداری در گرو خاک سالم" است، گفت: برنامه‌ریزان از امسال خاک را مورد هدف قرار داده‌اند.

گرشاسبی در ترسیم ویژگی‌ها و اهمیت خاک افزود: خاک به غیر از آن که منبعی برای تولید غذا است، در کشور خشکی مانند ما می‌تواند بهترین تولیدکننده آب باشد.

وی با بیان اینکه در بحث ارزیابی خاک اقدامات خوبی در کشور صورت گرفته، خاطرنشان کرد: خاک به‌عنوان عنصر حیات از نظر مسائل دینی یک ماده تطهیرکننده و از نظر مباحث اجتماعی نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

گرشاسبی با بیان اینکه به‌دلیل اهمیت بسیار بالای خاک، کنوانسیون جهانی این منبع حیات را مورد توجه قرار داده است، ادامه داد: ما نیز بر روی دو مقوله بیابان زدایی و مباحث جنگل، مرتع و... بر روی مباحث خاک تأکید بیشتری می‌کنیم تا بسیاری از مواردی را که ذکر شد، نصیبمان شود.

وی در تشریح تاریخچه این روز تصریح کرد: زمانی که اثرات تخریب‌های زیست‌محیطی در جهان توسط انسان زیاد شد دولت‌ها برای کاهش دخل و تصرف انسان در نظام طبیعت به این موضوع ورود و سرمایه‌گذاری و دستورالعمل تدوین کردند. لذا از سال 1992 سران کشورهای اروپایی طی نشستی سه کنوانسیون برای جلوگیری از تخریبات زیست‌محیطی بنا کردند که عبارتند از کنوانسیون واردات ملی، تنوع زیستی و سوم مقابله با بیابان‌زایی.

ایران همچنان رئیس کنوانسیون مقابله با بیابان زایی است

معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه خوشبختانه ایران سومین کشوری بوده که از سال 1994 به عضویت کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی در آمده است، یادآور شد: خوشبختانه با تلاش‌های ما در سال 1389 کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی را هیئت دولت با ریاست وزیر جهاد کشاورزی و 11 وزارتخانه و چهار سازمان مرتبط تشکیل داد.

گرشاسبی تأکید کرد: اولین جلسه این کارگروه در روز چهارم هفته منابع طبیعی در سال 1390 تشکیل شد، دومین جلسه در خدمت آقای لوک ناکاجا دبیر اجرایی کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان‌زایی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل دادیم.

وی اظهار داشت: اکنون ایران به مدت دو سال ریاست بخش آسیایی کنوانسیون را عهده دار است که 50 کشور آسیایی عضو آن هستند.

گرشاسبی با اشاره به اینکه در جلسات با لوک ناکاجا طرح تشکیل یک مرکز مطالعات و آموزش منطقه‌ای مقابله با بیابان‌زایی در ایران بحث شد، گفت: مجوز این مرکز را از وزارت جهاد کشاورزی گرفته‌ایم و مقدماتش را آماده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه دومین توافق ما با لوک ناکاجا بحث همایش منطقه‌ای کشورهای آسیایی در پاییز سال 1391 در شهر اصفهان است، افزود: ما بر روی نحوه تهیه گزارش پنجم کشوری و بحث هماهنگی‌ها و گرد و غبار منطقه‌ای توافق داشته‌ایم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ایران در سازمان جنگل‌ها تاکنون پروژه‌های بین‌المللی خوبی را شروع کرده که برخی به سرانجام رسیده‌اند و برخی نیز در بدو شروع هستند و تمام آن حاصل تلاش ایران و کار با مجامع بین‌المللی است که توفیق‌های امروزی به‌وجود آمده است.

گرشاسبی با اشاره به اینکه در بحث بیابان، ما در کشوری قرار داریم که در کمربند خشک کره زمین واقع شده است، ادامه داد: ما در ایران حدود 32 میلیون هکتار بیابان و شش میلیون و 400 هزار هکتار کانون بحران داریم.

وی تصریح کرد: از سال 1338 سابقه موضوع بیابان‌زایی در ایران است و ایران در منطقه آسیا بعد از چین یکی از دو کشور موفق در این بحث است.

گرشاسبی در تشریح اقدامات مفید در این زمینه یادآور شد: ما طرح 10 میلیون هکتاری مقابله با بیابان‌زایی را تنظیم کرده ایم و کانون‌های درجه یک مقابله با بحران را کنترل کردیم.

وی در تشریح کانون‌های بحران، تأکید کرد: کانون‌های بحران مناطقی هستند که تاسیسات صنعتی، خطوط راه‌ها، مناطق نفتی، شهرها و روستاها را تحت تأثیر هجوم ماسه‌های روان و گرد و غبار قرار می‌دهد.

معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در سال‌های گذشته و امسال فعالیت‌های شاخصی صورت گرفته، اظهار داشت: در سال گذشته پروژه بزرگ همکاری با سایر دستگاه‌ها به‌ویژه با وزارت نفت در استان خوزستان شروع شده و حدود 80 هزار هکتار طی یک برنامه پنج ساله با اولویت تثبیت کانون بحران در این استان انجام می شود.

گرشاسبی همچنین گفت: طرح ترسیب کربن که با مشارکت مردم در سخت‌ترین اکوسیستم در حسین‌آباد بیرجند انتخاب شد و خوشبختانه موفق بود و در استان‌های خراسان جنوبی، کرمان و تهران بحث طرح ترسیب کربن را شروع کردیم و در سال 1391 در استان‌های البرز، هرمزگان و اصفهان این طرح را اجرا می کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ماندگاری فعالیت‌ها، اقتصادی کردن فعالیت‌ها و مشارکت مردم در اجرا و نگهداری پروژه‌ها از اهداف طرح ترسیب کربن است، افزود: از سال 1373 ردیف ملی بیابانزدایی استانی شد .خوشبختانه در سال 1391 ردیف اعتبارات ملی جدیدی را برای بیابان‌زدایی در کشور گرفته شد که اعتبار آن بالغ بر 34 میلیارد تومان است./

خبرنگار: رضا مروتی

V-910323-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید