Iranian Agriculture News Agency

بررسی تأثیر نوسانات قیمت نفت روی صنعت کشاورزی

آیا نوسان قیمت نفت روی کشاورزی تأثیر می‌گذارد؟

افزایش شدید قیمت نفت می‌تواند روی رشد اقتصادی جهانی تأثیرگذار باشد، این در حالی است که تعدادی از صنایع، ازجمله حمل و نقل، ماشین‌آلات کشاورزی، شرکت‌های هواپیمایی، مواد شیمیایی و بسیاری دیگر، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر نوسانات قیمت نفت قرار دارند.

آیا نوسان قیمت نفت روی کشاورزی تأثیر می‌گذارد؟

افزایش شدید قیمت نفت می تواند روی رشد اقتصادی جهانی تاثیر گذار باشد این در حالی است که تعدادی از صنایع، از جمله حمل و نقل، ماشین آلات کشاورزی، شرکت های هواپیمایی، مواد شیمیایی و بسیاری دیگر، به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر نوسانات قیمت نفت قرار دارند.

به گزارش ایانا از سایت "نزدک"، در این جا به بررسی تاثیر نوسانات قیمت نفت روی صنعت کشاورزی می پردازیم:

رابطه بین نوسان قیمت نفت و صنعت کشاورزی

افزایش قیمت نفت خام، هزینه تولید محصولات کشاورزی را افزایش می دهد و از این رو، قیمت مواد غذایی افزایش می یابد. افزایش مصرف انرژی در استفاده از ماشین آلات کشاورزی، استفاده از کودهایی که نیاز به نفت دارند، حمل و نقل نهاده ها ی کشاورزی و ارسال محصولات کشاورزی به بازارها، عواملی هستند که در هنگام نوسان قیمت نفت می تواند روی هزینه تولید محصولات کشاورزی تاثیر گذارد.

موردی که باید به آن اشاره کرد استفاده روزافزون از انرژی زیستی است که از سوخت های زیستی به دست می آید. سوخت های زیستی می توانند از محصولات کشاورزی، چوب و مواد زائد تولید شوند. سوخت های زیستی مایع مانند اتانول و بیودیزل به طور فزاینده ای در پروسه های صنعتی و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرند. اتانول عمدتا از محصولات غنی از شکر مانند نیشکر و چغندرقند یا از مواد نشاسته ای نظیر ذرت و گندم مشتق می شوند. بیودیزل به طور عمده از سویا، نارگیل، روغن پالم و روغن های دیگر تهیه می شود.

کشورهایی مانند برزیل و ایالات متحده اولین تولید کننده اتانول هستند. اتانول به عنوان یک افزودنی سوخت برای کاهش انتشار گاز خودرو از گازوئیل در این کشورها تحت مقررات دولت استفاده می شود. این کشورها از وسایل نقلیه دارای سوخت مخلوطی از بنزین و اتانول یا متانول ( fuel-flex ) استفاده می کنند. بیودیزل در درجه اول در اتحادیه اروپا تولید شده است. درعین حال افزایش قیمت نفت خام تقاضا برای سوخت های زیستی را افزایش می دهد و از این رو تقاضا برای مواد اولیه (مانند ذرت، شکر، گندم) افزایش می یابد.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید