Iranian Agriculture News Agency

فعالان محیط زیست به دنبال توقف صادرات زغال از پاراگوئه

آیا فروشگاه‌های زنجیره‌ای اروپایی نسبت به تخریب جنگل‌های پاراگوئه واکنش نشان می‌دهند؟

جنگل‌های حاره‌ای چاکو در پاراگوئه با سرعتی بی‌سابقه در حال نابودی است. سازمان مردم نهاد Earthsight گزارش داده است که زغال‌های حاصل از چوب منطقه جنگلی چاکو در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اروپایی فروخته می‌شود و خواستار حذف محصولات مرتبط با تخریب جنگل‌های پاراگوئه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اروپا شده است.

آیا فروشگاه‌های زنجیره‌ای اروپایی نسبت به تخریب جنگل‌های پاراگوئه واکنش نشان می‌دهند؟

جنگل‌های حاره‌ای چاکو در پاراگوئه با سرعتی بی‌سابقه در حال نابودی است. سازمان مردم نهاد Earthsight گزارش داده است که زغال‌های حاصل از چوب منطقه جنگلی چاکو در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اروپایی فروخته می‌شود و خواستار حذف محصولات مرتبط با تخریب جنگل‌های پاراگوئه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اروپا شده است.

به گزارش ایانا از گاردین ، هیچ یک از جنگل‌های حاره‌ای جهان- نه آمازون، نه جنگل‌های اندونزی، مالزی و نه جمهوری دموکراتیک کنگو- به سرعت منطقه جنگلی چاکو در نوار مرزی آرژانتین، بولیوی و پاراگوئه در حال تخریب نیست. حداقل بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2013 در دانشگاه مریلند انجام شده، اوضاع اینچنین است؛ این تخریب گسترده امروز هم ادامه دارد.

در ماه جولای، سازمان مردم نهاد انگلیسی Earthsight ، گزارشی منتشر کرد که این‌گونه آغاز می‌شود: " آخرین تحلیل موجود توسط سازمان مردم نهاد پاراگوئه‌ای Guyra که ژانویه 2017 را هم شامل می‌شود نشان می‌دهد که میزان پاکسازی جنگل از زمان انتشار مقاله دانشگاه مریلند، به سرعت ادامه دارد. منطقه چاکو در پاراگوئه در آستانه از دست دادن 200 هزار هکتار از جنگل‌های خود در سال جاری است: یعنی هر دو هفته، منطقه‌ای به مساحت منهتن، از جنگل‌های این منطقه از بین می‌رود " .

بر اساس گزارش ارث سایت، مهم‌ترین عامل نابودی جنگل‌های این منطقه، پرورش گاو برای گوشت است که صادر می‌شود؛ عامل مشوق دیگر که در این گزارش به آن پرداخته شده است، تولید زغال است که بخش عمده آن صادر می‌شود.

در گزارش ارث سایت آمده است: " زغال مشوق سودآور دیگری برای تخریب باقیمانده چاکو است و کمک می‌کند هزینه‌های پاکسازی جنگل برای دامداری، جبران شود. چوب سخت درختان چاکو که با سرعت کمی رشد می‌کنند، زغال بسیار با کیفیتی تولید می‌کند که با گرمای زیاد و دود کم می‌سوزد. پرفروش‌ترین گونه زغال مربوط به درخت quebracho blanco است که جزء بلندترین درختان منطقه به شمار می‌رود؛ این درخت‌ها برای قبایل بومی مانند آیورئو که از کندوهای ساخته شده در بالای شاخه‌‌های این درختان عسل تهیه می‌کنند، اهمیت دارد.

بنا بر گزارش ارث سایت، پاراگوئه یکی از پنج کشور اول صادر کننده زغال دنیاست و اتحادیه اروپا با فاصله زیاد، بزرگترین مقصد صادراتی آن است که آلمان و انگلستان مهم‌ترین بازارهای آن هستند. این گزارش بر روی شرکت بریکاپار، بزرگ‌ترین صادر کننده پاراگوئه و منبع 40 درصد از واردات پاراگوئه از اتحادیه اروپا در سال 2017 متمرکز شده است. ارث سایت ادعا می‌کند که بریکاپار از منطقه‌ای در چاکو که جنگل به گونه‌ای غیر پایدار از بین برده شده، زغال تولید می‌کند و قسمتی از محصولات آن به سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای در اتحادیه اروپا و آمریکا از جمله Carrefour در اسپانیا و Lidl و Aldi در اسپانیا و آلمان فروخته می‌‎شود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

محققان ارث سایت به‌طور ناشناس از یکی از کارگاه‌های بریکاپار در چاکو دیدن کرده‌اند. در گزارش آنها آمده است: " مدیر این سایت در صحبت با محققان تایید کرد که بریکاپار مالک این کارگاه است و زغال را برای صادرات به اروپا و آمریکا تولید می‌کند. او گفت که تنها از چوب درختان quebracho blanco زغال تهیه می‌شود زیرا خریداران اروپایی این گونه را ترجیج می‌دهند " .

ارث سایت همچنین زغال جنگل‌های پاراگوئه را در انگلستان ردیابی کرده است. این گزارش می‌گوید که مدیر کل شرکت Ibecosol که بازار بریکاپار را در اروپا اداره می‌کند، به ارث سایت گفته است زغال جنگل‌های چاکو به " بخش رستورن و هتل در انگلستان " فروخته می‌شود در حالی که زغال دیگر صادر کننده معروف پاراگوئه یعنی Dolimex در هزاران فروشگاه مستقل و از طریق پمپ بنزین‌های زنجیره‌ای در سراسر انگلیس به فروش می‌رسد " .

این گزارش، مهم‌ترین تاثیرات جنگل‌زدایی از جمله از بین رفتن تنوع زیستی، افزایش فشار بر منابع آبی، تهدید گرسنگی برای حیوانات بزرگ مثل پوماها و جگوارها و خطر انقراض گونه‌های بومی را برشمرده است. به علاوه، این گزارش اشاره می‌کند که تقریبا تمام قسمت‌های جنگل چاکو در پاراگوئه قلمرو اجدادی گروه‌های مختلف بومی و مهم‌تر از همه قبیله آیورئو است. در حالی که گزارش، بر مساله زغال تولیدی از بخشی از زمین‌ها تا غرب قلمرو تاریخی آیورئو متمرکز است، بیان می‌کند که احتمالا بریکاپار، اخیرا بخشی از زغال خود را از یک منطقه وسیع تازه یعنی طرف دیگر بزرگراه عبوری از چاکو و در درون زمین‌های قبیله آیورئو تهیه می‌کند.

ارث سایت همچنین تاکید می‌کند که جنگل‌زدایی در سراسر چاکو، بر زندگی افراد قبیله آیورئو که در انزوا زندگی می‌کنند و هیچ ارتباطی با دیگران ندارند، تاثیر منفی می‌گذارد. بنا به گزارش سازمان مردم نهاد دیگر انگلیسی Survival International ، یکی از زیر گروه‌های قبیله آیورئو که 25 سال است برای حفظ سرزمین خود تلاش می‌کنند، اخیرا با دولت وارد مذاکره شده‌اند.

در گزارش ارث سایت، نتیجه‌گیری شده است که اروپا - با توجه به نیاز به زغال پاراگوئه و نیز گوشت گاو و چرم این کشور- در نابودی جنگل چاکو با دولت پاراگوئه همدست است. توصیه‌های ذکرشده در این گزارش روشن است: اتحادیه اروپا باید خلاهای موجود در قوانین زیست محیطی خود که به زغال چوب بی‌توجهی کرده است را اصلاح کند و علاوه بر این باید نسبت به سرمنشا گوشت‌های گاو وارداتی حساس باشد. فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ هم باید درباره منبع اصلی این محصولات تحقیقات جامع‌تری داشته باشند و نسبت به ادعاهای تولید کنندگان مبنی بر رعایت اصول زیست محیطی با دقت بیشتری تحقیق کنند.

این فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید به فهرست شرکت‌های متعهد به حذف محصولاتی که منجر به جنگل‌زدایی می‌شود، بپیوندند.

انتشار این گزارش بلافاصله منجر به درخواست سازمان مردم نهاد آلمانی Rainforest Rescue شد که از فروشگاه‌های زنجیره‌ای الدی، لیدل و کرفور درخواست کرد برای اطمینان از عدم فروش زغال حاصل از تخریب جنگل چاکو در پاراگوئه " اقدام فوری " به عمل آورند.

به گزارش سازمان مردم نهاد ارث سایت، فروشگاه زنجیره‌ای کرفورد در پاسخ به این نهاد گفته است: تحقیقات درباره این موضوع را آغاز کرده و موقتا خرید محصولات بیشتر از پاراگوئه را متوقف کرده است. آلدی نورد تایید کرده که زغال خود را از بریکاپار خریداری می‌کرده اما آخرین خرید، مربوط به سال 2016 بوده و امسال از این شرکت خرید نخواهد کرد. این فروشگاه زنجیره‌ای به گاردین گفته است که گزارش ارث سایت را بسیار جدی می‌گیرد و امسال، محصولات مرتبط با تخریب جنگل‌های پاراگوئه را خریداری نخواهد کرد.

شرکت لیدل در اسپانیا به گاردین گفت که در همه شرایط تجارت خود، بر رعایت " استانداردهای دقیق حفاظت پایدار از محیط زیست " اصرار دارد. این کمپانی می‌گوید " ما مطمئن خواهیم شد که شرکت Ibecosol تهیه کننده اجناس ما، تمام تاییدیه‌های لازم برای اطمینان یافتن از رعایت اصول زیست محیطی از جمله اسناد مربوط به تاییدیه زیست محیطی سرمنشا مواد خام را اخذ می‌کند.

ترجمه: محسن حدادی

L-960620-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید