Iranian Agriculture News Agency

افزایش میانگین برداشت پسته از باغات سمنان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از افزایش میانگین برداشت پسته از باغات این استان خبر داد.

افزایش میانگین برداشت پسته از باغات سمنان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از افزایش میانگین برداشت پسته از باغات این استان خبر داد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مهدی قرائیان در حاشیه بازدید از باغات پسته این استان به میزان عملکرد تولید این محصول اشاره کرد و گفت: عملکرد تولید در هر هکتار از باغات پسته یک هزار و۱۵۶کیلوگرم است و پیش‌بینی می‌شود از باغات پسته استان۱۳هزار تن محصول برداشت شود .

وی از پسته به‌عنوان یک محصول استراتژیک در بین تولیدات کشاورزی نام برد و افزود: این محصول بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی را تشکیل می‌دهد .

مدیر باغبانی استان سمنان گفت:۱۹هزار و۸۳هکتار از باغات استان سمنان به محصول پسته اختصاص دارد که۱۱هزار و۲۵۹هکتار آن بارور است .

قرائیان با بیان اینکه این محصول به‌طور عمده در شهرستان دامغان کشت می‌شود اظهار کرد: این شهرستان بالغ‌بر۶۴درصد کشت این محصول را در استان به خود اختصاص داده است .

وی به مهم‌ترین ارقام پسته در استان سمنان اشاره کرد و افزود: عباسعلی، شاه‌پسند، خنجری، اکبری، احمد آقایی از مهم‌ترین ارقام این محصول در استان سمنان به شمار می‌رود .

۵۰ درصد پسته استان به صورت تازه خوری مصرف می‌شود .

مدیر باغبانی استان گفت: به دلیل واقع‌شدن دامغان در مسیر تردد مسافران و زائران امام رضا (ع) حدود۵۰درصد پسته استان به‌صورت تازه خوری مصرف می‌شود .

قرائیان با بیان اینکه میزانی از این محصول نیز در واحدهای مکانیزه فرآوری می‌شود تصریح کرد: این محصول در۱۰۵واحد فرآوری مکانیزه و نیمه مکانیزه فراوری می‌شود و محصول خشک‌شده به بازارهای داخلی و خارجی برای صادرات هدایت می‌شود .

وی با اشاره به‌ضرورت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در باغ‌ها و مزارع این استان گفت: در راستای استفاده بهینه از آب تاکنون در حدود۳هزار و۵۰۰هکتار از باغات پسته استان سامانه‌های آبیاری تحت‌فشار اجراشده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید