Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان ملی بهره‌وری در پاسخ به ایانا اعلام کرد:

محاسبه بهره‌وری در بخش کشاورزی هنوز نداریم/ نتایج کمیته مشترک سازمان بهره‌وری و جهاد کشاورزی تا پایان سال 96 به سرانجام می‌رسد

محاسبه در بخش‌های تخصصی مثل وزارت اقتصاد یا وزارت جهاد کشاورزی به‌دلیل وسعت و تعدد زیرمجموعه‌ها که تک‌تک آنها باید بررسی شود، هنوز انجام نشده است.

محاسبه بهره‌وری در بخش کشاورزی هنوز نداریم/ نتایج کمیته مشترک سازمان بهره‌وری و جهاد کشاورزی تا پایان سال 96 به سرانجام می‌رسد

محاسبه در بخش‌های تخصصی مثل وزارت اقتصاد یا وزارت جهاد کشاورزی به‌دلیل وسعت و تعدد زیرمجموعه‌ها که تک‌تک آنها باید بررسی شود، هنوز انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران امروز در نشست خبری در محل این سازمان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا اعلام کرد: محاسبه دقیق و مشخصی در مورد بهره‌وری منابع و در بخش کشاورزی انجام نشده است. درباره محاسبه بهره‌وری در بخش کشاورزی و زیر مجموعه‌های آن به‌ویژه در بخش آب کارهایی انجام شده که محدود است.

رؤیا طباطبایی‌یزدی افزود: موضوع بهره‌وری در آب و خاک با توجه به اینکه این حوزه فعالیت به شدن بر جغرافیا و منطقه مورد نظر استوار است بسیار جوان و تازه است. در ایران هم سابقه طولانی ندارد و تحقیقات زیادی در این باره نشده است.

وی با اشاره به اینکه اعلام آمار بسیار ساده است، اما در واقع باید این آمارها را تحلیل کرده و بر اساس آن به پاسخ رسید، گفت: خود وزارت جهاد کشاورزی اقدام‌های مؤثر و خوبی در حوزه محاسبه بهره‌وری بخش کشاورزی انجام داده است.

طباطبایی‌یزدی با بیان اینکه سازمان ملی بهره‌وری با همکاری وزارت جهاد کشاورزی کمیته‌ای تشکیل شده که محاسبات بهره‌وری در حوزه آب را انجام می‌دهد، توضیح داد: این کمیته دو سال است که فعالیتش را شروع کرده است. در ابتدای این کمیته فعالیت‌های مستمر و بسیار مفیدی را داشت. اما از آنجایی که این کمیته علاوه بر محاسبه بهره‌وری وظایف دیگری از جمله تدوین بخش‌هایی از برنامه ششم در حوزه آب و خاک و... را نیز برعهده داشت تا حدودی از بخش محاسبه و بررسی بهره‌وری دور ماند.

وی بیان کرد: در حال حاضر این کمیته دوباره فعالیت جدی خود درباره بهره‌وری آب و خاک شروع کرده است. فعالیت این کمیته در نیمه دوم سال 96 بیشتر و بهتر خواهد شد. هرچند که تا این لحظه گزارشی از وضعیت بهره‌وری آب از این کمیته منتشر نشده است، اما تمام تلاش ما این است که با توجه به شرایط موجود در شش دوم سال فعالیت این کمیته به نتیجه برسد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با بیان اینکه هزینه‌یابی مواد تأثیر مهمی در حوزه بهره‌وری دارد، ادامه داد: 2.8 درصد از رشد هشت درصدی اقتصاد باید از محل بهره‌وری تأمین شود. میانگین رشد اقتصادی سال‌های 1393 تا 1395 را معادل 4.55 درصد بوده است. سهم بهره‌وری 2.91 واحد درصد بوده است یعنی سهم بهره‌وری 64 درصد از رشد را نشان می‌دهد.

طباطبایی‌یزدی با بیان اینکه در سال‌های 1396 تا 1398 باید سهم بهره‌وری از رشد به 35 درصد برسد، عنوان کرد: هم‌اکنون سهم بهره‌وری بین 15 تا 20 درصد است که رسیدن به سهم 35 درصدی کار آسانی نیست. بهره‌وری باید در دوره 15 تا 20 ساله بررسی شود و در کوتاه‌مدت نمی‌توان محاسبه درستی ارائه داد.

وی از برگزاری همایش بین‌المللی هزینه‌یابی در هفته پایانی شهریور ماه خبر داد و یادآور شد: این گردهمایی به مدت سه روز در تهران برگزار می‌شود.

طباطبایی‌یزدی تأکید کرد: در این کنفرانس اساتید و متفکران صاحب‌نام و برجسته‌ای از کشورهای آلمان، تایلند، هند، مالزی، ژاپن، تایوان و ویتنام به ارایه آخرین مباحث نظری و معرفی برترین تجارب موفق پیاده‌سازی MFCA می‌پردازند.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین در این کنفرانس بین‌المللی، در مجموع ۸۰ نفر از متخصصان و فعالان حوزه بهره‌وری سبز در کشور و شرکت‌کنندگانی از ۱۱ کشور دیگر عضو سازمان بهره‌وری آسیایی ( APO ) ازجمله بنگلادش، کامبوج،‌ هند، اندونزی، مالزی، نپال، پاکستان، تایوان، سری‌لانکا، تایلند و ویتنام حضور دارند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران اعلام کرد: هزینه‌یابی جریان مواد یکی از ابزارهای نوین ارتقای بهره‌وری سبز بوده که با ابتکار کشورهای پیشرفته‌ای همچون آلمان و ژاپن در قالب استاندارد بین‌المللی ایزو ۱۴۰۵۱، در بسیاری از بنگاه‌های تولیدی و صنعتی این کشورها و برخی از کشورهای عضو APO موجب ارتقای بهره‌وری، کاهش قیمت تمام شده محصول و حفاطت از محیط زیست شده است.

طباطبایی‌یزدی اضافه کرد: کمیته ملی هزینه‌یابی جریان مواد ( MFCA ) در راستای توسعه و ترویج مفهوم بهره‌وری در کشور به‌ویژه بهره‌وری سبز، با محوریت سازمان ملی بهره‌وری ایران و با مشارکت دستگاه‌‌های اجرایی ذی‌ربط شامل وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان صنایع کوچک و شهر‌ک‌‌های صنعتی ایران، شرکت ملی نفت ایران، دانشگاه صنعتی سهند تبریز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و با هدف استانداردسازی مبانی اجرایی این تکنیک، آموزش و ترویج مفاهیم آن تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون دستورالعمل سنجش بهره‌وری با استفاده از آخرین استاندارد به 23 دستگاه اجرایی ابلاغ شده است. روی سایت سازمان دستورالعمل سنجش بهره‌وری در بنگاه‌های اقتصادی قرار داده شده است و تمام بنگاه‌ها می‌توانند از روی گزارش مالی وضعیت بهره‌وری را در بنگاه خود مورد سنجش قرار دهند و مشاهده کنند هر ساله چه میزان تغییر در بهره‌وری انرژی، نیروی انسانی و هزینه تولید رخ می‌دهد.


فناوری بهره‌وری را حرکت می‌دهد

همچنین در این نشست، :فردریک ملک:، مشاور سازمان ملی بهره‌وری درباره بهره‌وری نیروی کار گفت: بهره‌وری نیروی کار از محاسبه نسبت ارزش افزوده بنگاه به تعداد شاغلان بنگاه محاسبه می‌شود.

وی بیان کرد: عوامل بسیاری روی بهره‌وری نیروی کار مؤثر است که باید این عوامل را هم در نظر گرفت. مجموعه موزونی از نوسانات نیروی کار و سرمایه بر بهره‌وری مؤثر است، در حالی که نمی‌توان از سهم فناوری‌های نوین هم غافل بود. گاه فناوری است که بهره‌وری را حرکت می‌دهد.

به گفته ملک، آمار ظاهری بسیار ساده دارد اما تحلیل هر رقم آماری دیدی گسترده را می‌طلبد./

R-960620-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید